VEKST- OG VERVESAMLING lørdag 29.mai 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Motivasjonsgruppenes HVEM HVA HVOR
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Fra Arbeidsprogram til Årsmelding
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
Velkommen til Grunnkurs for tillitsvalgte
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
VELKOMMEN TIL VEKSTSAMLING 2009 Rica Park Hotel Drammen mai 2009.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Hvorfor nasjonal vervekamspanje av blodgivere?
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Velkommen til ledersamling i Akershus Røde Kors 23. september 2009
Starten på en suksesshistorie om tilrettelegging for innvandrerbefolkningen Nina Skille, forbundsleder Bjørnar Allgot, generalsekretær.
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
FS 4 Styremedlemmer - Diabeteskonferansen 2010
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Kompetanseplan bydel Frogner
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Verving Fagforbundet Buskerud
Om Norsk Finansbarometer 2014
Velkommen til Nettverkssamling Hurdalsjøen Hotel mai 2012 Informasjon fra landsforeningen.
NTL Forskningsinstitutter Nettverkssamling Holmen Fjordhotell mai 2011 Informasjon fra landsforeningen.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Diabeteskonferansen 2010 Vekst og verving. Vekst i alt vi gjør Det er ikke målet som er veien, men veien som går til målet. 2 Vi ønsker en medlemsmasse.
Opplæring av tillitsvalgte FS 4 Styremedlemmer - Diabeteskonferansen 2010.
Diabetesforbundet – en organisasjon som teller
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Vekst og Verving.
Diabeteskonferansen 2013 Medlemsvekst og verving, hva må til? 1.
Vekststrategi for Norges Diabetesforbund
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
VELKOMMEN til Vekst – og vervesamling på Gardermoen mai 2010.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Velkommen til Konferanse om verving av blodgivere i Bergen 3. – 4
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Distrikt DTTS Rotaryåret Prioriterte arbeidsoppgaver i kommende rotaryår: Aktive klubber Medlemsutvikling Støtte Rotary Foundation.
Distrikt Motivasjonsseminar Rotaryåret Prioriterte arbeidsoppgaver i kommende rotaryår: Medlemsutvikling Aktive klubber Støtte.
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
Arbeids og strategiprogram Vedtas på Landsmøtet.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
En mini-presentasjon for å vise Diabetesforbundets syn på at kommunen bør ha et Lærings- og mestringssenter og en Frisklivssentral, og at de bør samarbeide.
Virksomhetsplan Avdeling Østfold. Hovedmål 1: Avdelingen stimulerer til faglig utvikling Vi arrangerer gode fagmøter uten særlig kostnad for.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Hvordan gikk det? Sammensatt problematikk  Antall fulgt opp siden 2010: 127  Gjennomsnittstid ute fra arbeidslivet: 3,5 år  96 av.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Foto: Bjørn Erik Lauritzen Innlegg ungdomslederkonferanse Sarpsborg April Av Lasse Krogstad.
Norges Diabetesforbund
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Utfordringer Foreldre som ressurs Tanker rundt: Engasjement Rekruttering Deltagelse.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Arbeids- og strategiprogrammet
Rapport fra Verveutvalget Ledersamling – Tyrifjord Turisthotell 24. september 2015.
Utskrift av presentasjonen:

VEKST- OG VERVESAMLING lørdag 29.mai 2010

Lørdag 29.mai Kl. 09.00 Oppstart v/ Nina Bruun Hansen og Ronni Reitan Kl 09.10 Vekst og verving– v/Helene og Tone Kl. 10.00 Motivasjonsgrupper v/ Kathrine Hestø Hansen Kl. 10.30 Pause m/kaffe/te Kl. 11.00 Synliggjøring av Diabetesforbundet – v/Tone og Helene Kl.12.35 Erfaring av synliggjøring – v/Shaista Ayub Kl.12.50 Skifte til uteklær. Kl. 13.00 Lunsj Kl. 14.00 Fysisk aktivitet i praksis v/Mari Liavaag Holm Kl. 16.00 Pause m/kaffe/te/twister Kl.16.30 Vekstarbeidet i Diabetesforbundet Ålesund – v/ Rolf Pilskog Kl. 17.00 Vekst sett fra sentralstyret – v/ Nina Bruun Hansen og Ronni Reitan Kl. 17.15 Gruppeoppgaver – hvordan få til økt vekst- og verveglede? - Nina/Ronni/Helene og Tone Kl. 18.15 Oppsummering av dagen v/ Nina Bruun Hansen Kl 19.00 Madrassmøte Kl. 20.00 Middag

Bakgrunnsinformasjon for vekst- og vervearbeidet

Plattform og Handlingsplan

Overordnede mål: At personer med diabetes ikke skal få sitt liv forkortet eller sin livskvalitet redusert på grunn av sin sykdom Å stimulere til forskning slik at vi i framtiden kan helbrede og forebygge diabetes og dens komplikasjoner

Diabetesforbundets styringsdokumenter Plattform Gir en beskrivelse av diabetes, dagens situasjon og hva Diabetesforbundet står for Handlingsplan Er delt inn i målgrupper De ulike målgruppene har ulikt behov Legger føringer for hvilke aktiviteter som skal settes i gang Er en anbefaling fra landsmøtet Gjelder for 3 år Alle skal ikke gjøre alt, men alle skal gjøre litt

Hvordan bruke dokumentene? Plattformen - praktisk bruk? Klipp og lim I søknader om midler Til media om ulike temaer Informasjon til helseinstitusjoner Opplæring av tillitsvalgte …..? Ligger på nettsidene www.diabetes.no

Hvordan bruke dokumentene? Handlingsplanen - praktisk bruk? Finn ut hvem medlemmene er? Ta ut lister på ”Min side” på nettet og se hvor mange det er i de ulike målgruppene Hva har foreningen gjort tidligere? Hvilke grupper har et tilbud i dag? Hva ønsker styret å fokusere på det neste året? Se på Handlingsplanen og velg ut noen tiltak Lag en handlingsplan/aktivitetsplan som gjelder for foreningen Samarbeid med andre når det er aktuelt Ligger på nettsidene www.diabetes.no

Eksempel: Aktivitetsplan for xx lokalforening 2010: Arrangere temamøte om bruk av insulinpumper i april Arrangere felles tur til svømmehallen for familier i oktober Arrangere åpent møte i mai med tema: Hva er diabetes type 2? Hvordan leve med diabetes? Sørge for at det ligger informasjon om Diabetesforbundet og medlemskap på alle legekontorer i kommunen – høsten 2010 Hentet fra Handlingsplan 2010-2012: Type 1-diabetes: Skape møteplasser for personer med type 1-diabetes og deres pårørende, også barn og unge der det er hensiktsmessig Type 2-diabetes: Gi informasjon om symptomer på type 2-diabetes, type 2-diabetes og tilbud til personer i målgruppen Helsepersonell og helsetjenesten: Sørge for at de lokale legekontorene og alle andre relevante, lokale aktører innen helsesektoren har oppdatert informasjon og materiell tilgjengelig

Eksempel: Aktivitetsplan for xx lokalforening 2010: Ha stand med diverse materiell på markedsdagene i juni To i styret skal få delta på Diabeteskonferansen i oktober Nasjonal strategi er tema på et styremøte i september Oppnevne en vekstansvarlig på konstitueringsmøtet etter årsmøtet Hentet fra Handlingsplan 2010-2012: Samfunnet og samarbeidspartnere Synliggjøre Diabetesforbundet og forbundets arbeid i lokalmiljøet Tillitsvalgte, frivillige og organisasjonen Delta på og støtte opp om læringsaktiviteter for tillitsvalgte Nasjonal strategi for diabetesområdet Sørge for at alle lokale tillitsvalgte kjenner innholdet i planen og er løpende oppdatert om status for arbeidet Vekst og verving Oppnevne vekstansvarlige i lokalforeningene

Vekststrategien 2010

Våre MÅL i landsmøteperioden 2010-2012 Satsningsområder: Øke medlemsmassen gjennom å: Rekruttere nye medlemmer Beholde eksisterende medlemmer Motvirke medlemslekkasje Gi tilbud til tidligere medlemmer Utvikle og markedsføre tilbudene og tjenestene til Diabetesforbundet på lokal- / fylkes- og nasjonalt plan

Diabetesforbundet Diabetesforbundet er en frivillig organisasjon hvor mesteparten av arbeidet som gjøres ute i fylkes- og lokallag, gjøres på fritiden. Informasjonstiden er lenger, i motsetning til hva en kan forvente i en bedrift med ansatte som gjør tilsvarende arbeid.

Våre utfordringer I organisasjonen: Utbytting av tillitsvalgte hvert år. Ca 1/3 del kommer til nye Frivillig organisasjon – arbeidet gjøres på fritiden Vekst som begrep og ansvar Oppfattes som lite konkret? Lederansvar Mangler vekstansvarlige Økonomisk Begrenset økonomi

Medlemmene Betydelig større prosentandel medlemmer blant personer med type 1-diabetes enn blant personer med type 2-diabetes. Det største potensialet i økt medlemsmasse er likevel blant personer med type 2-diabetes. Blant personer med type 1-diabetes er det også vekstpotensiale.

Medlemmene Medlemsmassen i Diabetesforbundet er i aldersgruppen 0-99 år. Vi har om lag 2500 medlemmer under 20 år. Nær 2/3 deler er over 50 år, slik som i befolkningen ellers i Norge. For 20 år siden hadde vi nesten ikke medlemmer over 80 år, nå har vi over 3000. Dette kan bety at medlemmene lever lenger med sin diabetes og forblir medlemmer lenger.

Medlemmene Kjønnsfordeling per 25.november 2009   Kjønnsfordeling per 25.november 2009 % fordeling av kjønn av den totale medlemsmassen  Totalt  41494  100 % Kvinner 20908 50,4 % Menn 19210 46,3 % Udefinerte på kjønn 64 0,15 % Bedrifter 1312 3,2 %

De utmeldte De utmeldte: De som var medlemmer i 2007 men ikke i 2008 Differansen mellom utmeldte i 2008 og 2009 (det var færre utmeldinger i 2009)   Totalt antall  4953  2393 2560 kvinner  1400  865 535 menn 1504  896 608 udefinerte kjønn og type diabetes  2049  632 1417

Ververne 2008 totalt 412 ververe av disse var 162 menn og 240 kvinner (10 stk kjønn ikke oppgitt) Av disse 412 stk var 40 stk helsepersonell, 2 menn og 35 kvinner (3 stk kjønn ikke oppgitt) Av disse 412 stk var det 135 stk som hadde verv (tillitsvalgte) i organisasjonen, av dem er 75 damer og 59 menn   2009 totalt 725 ververe av disse var 267 menn og 453 kvinner (6 stk uten kjønn oppgitt) Av disse 725 var 119 helsepersonell, 11 menn og 108 kvinner Av disse 725 var det 278 stk med verv (tillitsvalgte) i organisasjonen, av dem er 186 damer og 92 menn. 2010 til nå: 348 ververe

Innmeldingsmåter i Diabetesforbundet i 2009 Innmelding via internett: 1102 personer Innmelding via telefon: 325 personer Innmelding via vervebrosjyre: 409 personer SMS innmelding i Diabetesforbundet -Send diabetes til 2007

Medlemsfordeler

Medlemsfordeler Hvilke medlemsfordeler har vi i Diabetesforbundet? Hva betyr Diabetesforbundet for deg?

Engasjement i vekst og verving Hvorfor er du engasjert i vekstarbeidet? Hvilke erfaringer har du med vekstarbeidet, både positive og negative? Hva fungerer/fungerer ikke i det ”typiske” vekstarbeidet? Hvem samarbeider dere med?

Vekstansvarlige

Vekstansvarlig Hvorfor ha vekstansvarlige? Hvilken rolle/funksjon har en vekstansvarlig? Hvilke utfordringer har en når en er vekstansvarlig? Hva slags samarbeid og oppfølging er det viktig for en vekstansvarlig å ha? Når og hvordan snakker dere om vekst og verving i fylkes- og/eller lokallaget?

Motivasjonsgrupper

Synliggjøring av Diabetesforbundet

Synlighet For den videre veksten i medlemsmassen er synlighet av forbundet svært viktig. Synligheten er viktig i alle ledd i organisasjonen: Hvordan synliggjør vi oss? Hvor synliggjør vi oss? Hvem synliggjør oss? Hva synliggjør oss?

Erfaring fra synliggjøring Shaista Ayub

Hvordan få til økt Vekst- og verveglede i Diabetesforbundet?