Dialogkonferanse Billettkontrollstrategi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Ta med Jordball Isopormåne Liten jordball Solomkrets Solsystemskalafil.
Litt mer om PRIMTALL.
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Resultater Kundesenter
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Incitamentsbeskrivelse Busstjenester i Vestre Aker Marit Elin Leite, Ruter As.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Ruter 11.mars Kjerstin Winther-Jacobsen
Hvordan komme i gang med treningskontakt 1:
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
1. Emil Jungmann Født: Posisjon: Målvakt Høyde: 198 Vekt: 90
1. Guro Rundbråten Født: Posisjon: Målvakt Høyde:
1 Sissi Karlson Født: Posisjon: Målvakt.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Velkommen! 4/4/2017.
En retrospektiv journalstudie
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
PRINTER NORGE AS -Tillegg pris per kopi driftsavtale color, mono og multifunksjonsskrivere.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Presentasjon Robert Ruud
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Kjønn?Spørsmål 1: SvaralternativAntall% 1. Kvinne Mann7875 Antall svar:104 Snitt:1.75.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
VOLDSUTVIKLING I OSLO Seksjonsoverlege Knut Melhuus.
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
© Bergen kommune Bydelsvise sommermøter Styringskort skole – aggregert nivå.
Storbyene som økonomisk kraftsenter Eirik Vatne Institutt for samfunnøkonomi Norges Handelshøyskole.
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utskrift av presentasjonen:

Dialogkonferanse Billettkontrollstrategi Oslo, 11. mars 2014

Nåværende kontrakt billettkontroll Målsetting Leverandørens oppgaver/ansvar Omfang/kompensasjon Fordeling på ukedag og tidsperioder Fordeling på linjer Rapportering Opplæring 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Målsetting for Billettkontrollen Billettkontrollen i Ruter As skal utføre billettkontroll på Ruters transportmidler og i kontrollsonen på T–banen. Billettkontrollen skal i tillegg til å kontrollere at passasjerene har gyldig billetter, kunne gi informasjon til de reisende, samt å rapportere om avvik etter nærmere avtale. Billettkontrollens virksomhet skal i størst mulig grad bidra til å øke andel betalende passasjerer, forebygge feilekspederinger, veilede de reisende, medvirke til at feilekspederinger og systemfeil blir rettet, samt bidra til en trygg og hyggelig reise for de reisende. Kontrollen skal utføres med respekt for de reisende, være effektiv og nøyaktig. 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Leverandørens oppgaver Leverandør har frihet til å tilpasse billettkontrollagets størrelse avhengig av hvor, når og hvordan billettkontrollen skal gjennomføres, men det skal alltid bestå av minst 2 personer. Leverandøren må sørge for at det er tilgjengelig tilstrekkelig reservepersonell som kan tiltre ved sykdom etc. Leverandøren gis frihet til å gjennomføre billettkontrollen på den måten som er mest formålstjenlig for at målsetting for billettkontrollen (se ”Instruks for billettkontroll”) i størst mulig grad oppfylles. Billettkontrollene kan gjennomføres både uniformert og sivilt, og Leverandør står fritt til å velge den metoden man mener er mest hensiktsmessig for å oppnå Ruters målsettinger med billettkontroll. Ruter kan allikevel pålegge Leverandør å endre fordelingen mellom uniformert og sivil kontroll ved behov. Leverandøren skal beskrive hvordan man vil gjennomføre billettkontrollen, og begrunne de valg man har gjort. 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Omfang / kompensasjon Omfang: 700.000 kontrollerte per år Kontraktsverdi: ca. 15 mill kroner per år (eks mva) Godtgjørelse per kontrollert passasjer, uavhengig av linje, tidspunkt og sted Fakturering: Det godtgjøres NOK: xxxxxxx for xxxxxx kontrollerte passasjerer pr år med månedlig fakturering fra Leverandør. 85 % faktureres den 19. i den måneden kontrollene gjennomføres – 1/12 av avtalt årlig volum. Resterende 15 % faktureres den 19. i påfølgende måned, dersom kravene i Kontrakten mht rapportering er oppfylt, og minst 90 % av avtalt antall kontroller er gjennomført, og med en fordeling på linjer som avtalt. 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Fordeling på ukedag og tidsperiode Buss og båt i Oslo Ukedag Tidspunkt Snitt Min Max Mandag-fredag 06.00 - 17.00 60,50 % 55,00 % 65,00 % 17.00 - 23.59 20,96 % 16,00 % 24,00 % 00.00 - 06.00 1,93 % 1,00 % 3,00 % Lørdag 0,14 % 0,05 % 0,02 % 6,42 % 5,00 % 8,00 % 3,63 % 2,50 % 4,50 % Søndag 0,10 % 0,00 % 0,20 % 4,25 % 5,50 % 2,07 % Sum   100,00 % Buss og båt i Akershus 68,63 % 60,00 % 74,00 % 19,60 % 15,00 % 25,00 % 0,77 % 0,50 % 0,06 % 0,03 % 0,09 % 5,40 % 4,00 % 7,00 % 1,54 % 2,00 % 0,60 % 3,08 % 0,88 % 1,25 % 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Fordeling av kontrollerte på tunge linjer Andel av kontrollerte / år knyttet direkte til linje Andel kontrollerte ikke knyttet direkte til linje Sum kontrollerte Antall pass. (i hele 000) Andel av trafikk 37 4,2 % 24,5 %   8 773 8,46 % 31 4,0 % 8 357 8,05 % 20 3,5 % 7 300 7,04 % 21 1,9 % 3 892 3,75 % 54 1,8 % 3 658 3,53 % 30 1,3 % 2 752 2,65 % 34 1,0 % 47,6 % 2 061 1,99 % 25 0,8 % 1 649 1,59 % 32 0,7 % 1 501 1,45 % 79 1,2 % 2 547 2,46 % 23 2 158 2,08 % 81 1 744 1,68 % 70 1 508 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Fordeling av kontrollerte på andre linjer Andel av kontrollerte / år knyttet direkte til linje Andel kontrollerte ikke knyttet direkte til linje Sum kontrollerte Antall pass. (i hele 000) Andel av trafikk 42   18,1 % 1 311 1,26 % 33 1 267 1,22 % 60 1 104 1,06 % 76 955 0,92 % 65 886 0,85 % 68 682 0,66 % 63 587 0,57 % 31E 531 0,51 % 56 440 0,42 % 22 344 0,33 % 62 317 0,31 % 67 298 0,29 % 69 296 0,28 % 58 258 0,25 % 64 240 0,23 % 71 1 195 1,15 % 46 1 185 1,14 % 66 958 74 847 0,82 % 83 793 0,76 % 77 712 0,69 % 80E 681 45 675 0,65 % 24 663 0,64 % 28 628 0,61 % 80 626 0,60 % 78 254 0,24 % 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Rapportering av planlagte/faktiske aktiviteter Planlagte og faktisk gjennomførte kontroller per linje, ukedag, tidspunkt Resultatet av kontrollene (antall kontrollerte, antall tilleggsavgifter, snikprosent mv) Fortløpende rapportering av maktbruk ref ”Instruks for billettkontroll” Fortløpende rapportering av beslaglagte forfalskede reisebevis Feil/mangler ved kortleser/billettutstyr m.v. iht instruks for billettkontroll Andre forhold vedr. billettkontrollen av betydning, iht instruks for billettkontroll 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Rapportering av resultater av kontrollene Rapportene skal være inndelt etter linje, ukedag og tidsperiode, og vise: Antall kontrollerte passasjerer per kontroll Kontrolltype, linje, tidspunkt Antall tilleggsavgifter, fordelt på: Typer (ordinær, forfalskning, mindreårig) Kontant eller giro Papir/elektronisk billett Antall frafalte krav Antall som får kjøpe ny billett Snikprosent (antall tilleggsavgifter inkludert antall frafalte krav + antall ny billett)/(antall kontrollerte) 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Generelt om rapportering Alle rapporter skal være i Excel-format, og Ruter skal ha tilgang til alle rådata som rapportene bygger på. 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Innetjenesten Brukes ifm ID-sjekk Gebyr leveres til innetjenesten på Tøyen (T-banen) 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Opplæring Leverandør skal utarbeide opplegg for opplæring som godkjennes av Oppdragsgiver. Representanter for Oppdragsgiver skal kunne være tilstede under opplæringen, eventuelt ha ansvar for deler av opplæringen. Den enkelte medarbeider skal ha gjennomgått kurs i de til enhver tid gjeldende billett- og takstbestemmelser, Transportvedtekt for Ruter As, Reisegarantien og rutenettet i Oslo og Akershus. I tillegg skal medarbeiderne ha opplæring i kundeservice herunder konfliktdempende atferd. Videre kreves det at den enkelte medarbeider har tilegnet seg de øvrige kunnskaper som kreves for å utføre arbeidsoppgavene på en korrekt og god måte, jfr. ”Instruks for billettkontroll”. 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Kontrollterminal / betalingsterminal Brukes for å kontrollere reisekort og mobilbillett Leies av Ruter Betalingsterminal: For betaling av ilagte gebyrer med bankkort Stilles gratis til disposisjon av Ruter 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Billettkontrollstrategi (under utarbeidelse) Oslo, 11. mars 2014

Målsetting ”Billettkontrollens virksomhet skal i størst mulig grad bidra til å øke andel betalende passasjerer, forebygge feilekspederinger, veilede de reisende, medvirke til at feilekspederinger og systemfeil blir rettet, samt bidra til en trygg og hyggelig reise for de reisende. Kontrollen skal utføres med respekt for de reisende, være effektiv og nøyaktig.” 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Mulig utgangspunkt for billettkontrollstrategi Mer faktabasert: Kundens opplevelse av kontrollformer / ønsker til gjennomføring Befolkning og kunders holdning til omfang og gjennomføring av billettkontroll Reell andel uten gyldig billett Kostnader knyttet til kontroll Nytte/kost av ulike kontrollaktiviteter Mer fleksibelt: Høyere sannsynlighet for å bli kontrollert der inntektstapet er størst Omfang og type kontroll justeres jevnlig ift hva som har effekt Transportoperatørene kan få større påvirkning på hvor det kontrolleres 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Kundenes krav til billettkontroll God informasjon om at det vil bli gjennomført en billettkontroll, slik at man har tid til å forberede seg og finne frem billett Forutsigbarhet med hensyn til hva som vil skje En synlig og uniformert billettkontroll Høflig og vennlig adferd Bestemt, ryddig - men ikke anklagende Effektiv, i den forstand at den tar kort tid. Kundene er opptatt av ikke å bli forsinket. Rettferdig og konsekvent behandling Ro og verdighet God informasjon om rettighetene man har som forbruker (klageadgang, hvor og hvordan man kan klage m.v.) Medarbeidere som speiler samfunnet mht kjønn, alder, etnisitet 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Kundenes preferanse for type billettkontroll Innkontroller Utkontroller (T-bane) Uniformert kontroll om bord Sivil kontroll om bord Storkontroll / lukket kontroll -------------------------------------------------------------------------------------------- Varslet storkontroll oppleves i praksis som kontrollformene over, og behandles derfor ikke som en separat kontrollform 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Kartlegge faktisk andel uten gyldig billett årlig Kontrollmetodemetode: Gjennomført som «lukkede kontroller», dvs at alle om bord blir kontrollert, og fordelt på geografi/ukedag/tidspunkt Mulige geografiske områder i Oslo Ukedag og tidspunkt: Man – fre: 06 – 10 Man – fre: 10 – 14 Man – fre: 14 – 18 Man – tor: 18 –> Fre: 18 – > Lør: 06 – 18 Lør: 18 – > Søn: 06 – 18 Søn: 18 – > 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Velge omfang / kontrollmetode – basert på fakta 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Mer systematisk vurdering av effekter Andel som reiser uten gyldig billett Holdninger til omfang og gjennomføring av billettkontroll Kostnader til gjennomføring Nytte/kost av ulike kontrollaktiviteter 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Mulige konsekvenser av strategi: Generelt økt kontrollomfang Mer konkret bestilling av kontrolltjenester Omfang Type Geografisk spredning Ønskelig at det alltid skal være en viss kontrollaktivitet gjennom hele driftsdøgnet 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Behov for mer spesifiserte priser - 1 Kostnad per kontrollert Buss, trikk og T-bane Båt Type kontroll Tidspunkt Oslo innenfor Ring 2 Oslo for øvrig Akershus - knutepunkter Akershus - for øvrig Akershus Oslo Lukket kontroll Man - fre 6 til 18 x Man - fre 18 -> Lør 6 - 18 Lør 18 - > Søn 6 -18 Søn 18 - > Uniformert om bord Lør 18 - 24 Sivil kontroll om bord 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Behov for mer spesifiserte priser - 2 Kostnad per kontrollert Buss, trikk og T-bane Båt Type kontroll Tidspunkt Oslo innenfor Ring 2 Oslo for øvrig Akershus - knutepunkter Akershus - for øvrig Akershus Oslo Innkontroll Man - fre 6 til 18 x Man - fre 18 -> Lør 6 - 18 Lør 18 - > Søn 6 -18 Søn 18 - > Strekningskontroll 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Spørsmål til drøfting Dersom Ruter skulle ønske å endre antall kontrollerte, hvor lang tid i forkant er det rimelig at leverandør varsles? Ved mindre endringer +/- 10 % Ved større endringer +/- 50 % Priser: Kontrollform Driftsart Tidsperioder / ukedager Geografiske områder, kanskje også spesifikke linjer Godtgjørelse etterskuddsvis ift: Antall kontrollerte x pris per kontrollert iht prisliste 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Opplæring Ruter bistår med opplæring ifm: Oppstart Endringer i pris, produkter, soner osv Arbeidsdeling mht opplæring: Hva er det naturlig at Ruter har ansvar for? Hva er det naturlig at leverandør har ansvar for? 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Rapportering Omfang og innhold omtrent som i dag Ruter ønsker tilgang til alle grunnlagsdata per avgang kontrollert 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse

Andre spørsmål / synspunkter? 11.03.2014 Billettkontroll - dialogkonferanse