Lavtemperaturasfalt Kvalitet - fordeler og usikkerhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Studier i Tyskland.
11 SP IceSport Beskrivelse og egenskaper. 22 SP IceSport SP IceSport – Et NYTT nordisk piggfritt vinterdekk i toppklasse “Ice Grip Technology” med 3-dimensjonalt.
Forelesning i faget Materiallære
Søppel skaper trøbbel for havet
Brukerorganisasjoners innflytelse på norsk helseforskning – status og ønsker for fremtiden NSG – Seminar 2. november 2011 Landsforeningen for Ryggmargsskadde.
Nyheter fra asfaltbransjen
ABB AS Divisjon Kraft Forretningsenhet Krafttransformatorer, Drammen
Fysisk aktivitet og helse
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Næringen møter forskningen hos BNL
Klima og fallskjermhopping
Smarthusteknologi.
Fra matavfall til jord Her må det fylles inn noe om bakgrunnen...
Oslo, Desember 19, 2000 PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Miljøoptimalisert Design av Hurtigruter TFDS / DNV / NFR.
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Bituminøse bærelag (og kontroll av bituminøse materialer)
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
VELG RIKTIG - MILJØ ER VIKTIG! 8. november 2012 Egil Dragsund Fagsjef miljø, Norsk olje og gass.
Valg av dekketype Norsk Asfaltforening
Lavtemperatur asfalt og nye muligheter LO seminar 19
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Bygg og anleggsavfall konferansen 2012.
Miljø- og avfallshåndtering i et veiprosjekt
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2013 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2013 (Redaktørdelen)
– På lag med framtiden i 100 år!
Oppfølging og kvalitetssikring
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Bærekraftig utvikling Sumhuset, Trondheim 15. mai 2007
Helsinkideklarasjonen
GJENBRUK AV ASFALT PÅ KOMMUNALE VEIER
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Sement som en del av klimaløsningen!
FRA TALENT TIL TOPPEN HVA KREVES ??. MENGDE TRENING regelen Konsekvenser:  Tåle trening  God restitusjon  Mindre tid til TV dataspill  Mindre.
Årsmøte Åland, Roar Telle
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Kapittel 12 – Noen begreper
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Telenor Miljøkalkulator
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Forelesning i mikroøkonomi.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Langtidsserie utarbeidet av Landbruksdirektoratet Alta
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Hovedprosjekt for Rune Øvrebø Fonetisk Lyttetestprogram. Utviklet I Visual Basic Etter Oppdrag Fra Wim Van Dommelen Ved Lingvistisk Institutt, NTNU.
Regnskog og klima.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Nybegynnerkurs i birøkt Dagens tema: Kvalitetssystem i landbruket, KSL Helse, miljø og sikkerhet, HMS.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Lloyd SundstølLloyd Sundstøl. Hvordan kan norske veier rehabiliteres med positivt miljøregnskap?Hvordan kan norske veier rehabiliteres med positivt miljøregnskap?
Sirkulær økonomi - sett fra Miljødirektoratet
En innføring i produksjon og bruksområder
DRIFTSOPTIMALISERING AV FORFLÅTER MILJØ – KOSTNADER - OPPETID
Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi
Arbeidsledighet – utfordringer og politikk
Ås, 14. februar 2019 Ken Lunn Norsk Sau og Geit
Utskrift av presentasjonen:

Lavtemperaturasfalt Kvalitet - fordeler og usikkerhet LO – seminar Oslo, 19. november 2013 «Er framtiden for norske veier lavtemperaturasfalt» Roar Telle Veiteknisk Institutt

Hvorfor skal vi gå over til lavtemperaturasfalt? Økonomi: Minimal endring (på kort sikt) Produktkvalitet: Like bra (usikkerhet) Klima: Mindre utslipp av klimagasser Arbeidsmiljø: Mindre utslipp av bitumenrøyk Vi bør produsere med lavere temperatur på grunn av ytre miljø og arbeidsmiljø

Hvor ligger usikkerheten Hvor ligger usikkerheten? - Lavere produksjonstemperatur gir større risiko for restfukt i steinmateriale - Prosessvann tilsettes ved skumming Erfaringer fra USA: - Vannfølsomheten er større for lavtemperaturasfalt målt i laboratorietester. - Feltforsøk med lavtemperaturasfalt viser nesten alltid godt resultat. - Studier av dekker som er lagt, alder 2-7 år, viser samme kvalitet for lavtemperatur- asfalt som for varmasfalt.

Mulige fordeler: Bedre kompaktering (indikasjoner) Mer homogen masse (indikasjoner) Bevarer polymeregenskaper bedre (en rapport) Mindre herding av bindemiddel i produksjon (dokumentert) Lengre transportavstand grunnet langsommere avkjøling (sannsynlig)

UTFORDRINGER VIDERE: Sikre god tørking av tilslaget (steinmaterialer) - Hindre fukt i tilslaget ved overbygning - Modifisering av asfaltfabrikk for bedre tørking ved lavere temperatur Registrere levetiden til asfaltdekkene - God bruk av tilstandsmåling og Vegdatabanken - Bruk av referansestrekninger - Aktiv innhenting av erfaring fra utlandet - NCHRP 9-49 ”Performance of WMA Technologies, Stage I – Moisture Susceptibility” $ 450.000 - NCHRP 9-49A ”Performance of WMA Technologies, Stage II – Long Term Field Performance $ 900.000

Ingen indikasjoner på dårligere kvalitet i 2013 To forsøk med polymermodifisert bitumen i 2012 Ingen problemer med utlegging av massen Kompakteringen gikk greit og riktig hulrom ble oppnådd Forsøk i Høgenheitunnellen: LTA 135oC, REF 175oC 94% reduksjon i mengden asfaltrøyk Ingen indikasjoner på dårligere kvalitet i 2013

Forsøk med polymermodifisert bitumen i Telemark 2013 Ingen problem med utlegging Komprimering gikk greit og riktig hulrom ble oppnådd Lik dekketilstand etter utlegging Testing av vannømfientlighet på produsert masse viser ingen reduksjon i styrke for lavtemperaturasfalt LTA 145oC, REF 185oC 93% reduksjon i mengden asfaltrøyk

KONKLUSJON Både i Norge og internasjonalt konkluderes det med at kvaliteten på lavtemperaturasfalt er lik kvaliteten på ordinær varmasfalt. Men: Det er en usikkerhet omkring fukt og eventuelle bestandighetsskader (som kan gi redusert levetid). Viktig med arbeidsgruppen for lavtemperaturasfalt og god registrering og oppfølging av asfaltdekker.