Lavtemperaturasfalt Kvalitet - fordeler og usikkerhet LO – seminar Oslo, 19. november 2013 «Er framtiden for norske veier lavtemperaturasfalt» Roar Telle Veiteknisk Institutt
Hvorfor skal vi gå over til lavtemperaturasfalt? Økonomi: Minimal endring (på kort sikt) Produktkvalitet: Like bra (usikkerhet) Klima: Mindre utslipp av klimagasser Arbeidsmiljø: Mindre utslipp av bitumenrøyk Vi bør produsere med lavere temperatur på grunn av ytre miljø og arbeidsmiljø
Hvor ligger usikkerheten Hvor ligger usikkerheten? - Lavere produksjonstemperatur gir større risiko for restfukt i steinmateriale - Prosessvann tilsettes ved skumming Erfaringer fra USA: - Vannfølsomheten er større for lavtemperaturasfalt målt i laboratorietester. - Feltforsøk med lavtemperaturasfalt viser nesten alltid godt resultat. - Studier av dekker som er lagt, alder 2-7 år, viser samme kvalitet for lavtemperatur- asfalt som for varmasfalt.
Mulige fordeler: Bedre kompaktering (indikasjoner) Mer homogen masse (indikasjoner) Bevarer polymeregenskaper bedre (en rapport) Mindre herding av bindemiddel i produksjon (dokumentert) Lengre transportavstand grunnet langsommere avkjøling (sannsynlig)
UTFORDRINGER VIDERE: Sikre god tørking av tilslaget (steinmaterialer) - Hindre fukt i tilslaget ved overbygning - Modifisering av asfaltfabrikk for bedre tørking ved lavere temperatur Registrere levetiden til asfaltdekkene - God bruk av tilstandsmåling og Vegdatabanken - Bruk av referansestrekninger - Aktiv innhenting av erfaring fra utlandet - NCHRP 9-49 ”Performance of WMA Technologies, Stage I – Moisture Susceptibility” $ 450.000 - NCHRP 9-49A ”Performance of WMA Technologies, Stage II – Long Term Field Performance $ 900.000
Ingen indikasjoner på dårligere kvalitet i 2013 To forsøk med polymermodifisert bitumen i 2012 Ingen problemer med utlegging av massen Kompakteringen gikk greit og riktig hulrom ble oppnådd Forsøk i Høgenheitunnellen: LTA 135oC, REF 175oC 94% reduksjon i mengden asfaltrøyk Ingen indikasjoner på dårligere kvalitet i 2013
Forsøk med polymermodifisert bitumen i Telemark 2013 Ingen problem med utlegging Komprimering gikk greit og riktig hulrom ble oppnådd Lik dekketilstand etter utlegging Testing av vannømfientlighet på produsert masse viser ingen reduksjon i styrke for lavtemperaturasfalt LTA 145oC, REF 185oC 93% reduksjon i mengden asfaltrøyk
KONKLUSJON Både i Norge og internasjonalt konkluderes det med at kvaliteten på lavtemperaturasfalt er lik kvaliteten på ordinær varmasfalt. Men: Det er en usikkerhet omkring fukt og eventuelle bestandighetsskader (som kan gi redusert levetid). Viktig med arbeidsgruppen for lavtemperaturasfalt og god registrering og oppfølging av asfaltdekker.