Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway
Del 1:
Hva driver vi egentlig med?
Obligatorisk første slide
Det var 2001
2012: 54% av team “jobber smidig” * * Tall jeg har funnet på
Jobber dere smidig?
Hva betyr det?
2012: 38% av team “bruker Scrum” * * Flere tall jeg har funnet på
Bruker dere Scrum?
Hva betyr det?
Nok om jobb… (for nå)
Hva gjør oss lykkelige?
“Pleasurable progress toward meaningful goals”
Hvordan kan vi få “behagelig fremdrift”? (Flow)
Hvordan kan vi få “meningsfulle mål”?
Har dette noe med jobb å gjøre?
Del 2
Scrum Bevegelsene
”Vi demonstrerer fremdrift til kunden med jevne mellomrom”
Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier
Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier
Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Ferdig Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier
Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Planlegging Stå-opp Demo Tilbakeblikk Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier
Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Master Teamet Produkteier Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier
Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Produkt backlog Burn-down Sprint backlog Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier
Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Planlegging Stå-opp Demo Tilbakeblikk Scrum Master Teamet Produkteier Ferdig Produkt backlog Burn-down Sprint backlog Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier
Problemer med Scrum
VS
Praktisk øvelse
”Vi demonstrerer fremdrift til kunden med jevne mellomrom”
Meningsfulle krav/brukerhistorier/arbeidsoppgave r Meningsløse krav/brukerhistorier/arbeidsoppgave r
”Vi demonstrerer fremdrift til kunden med jevne mellomrom”
Hvilke forhold gjør en produkteier til en bedre kunde? Hvilke forhold gjør en produkteier til en dårliger kunde?
”Vi demonstrerer fremdrift til kunden med jevne mellomrom”
Hvilke forhold gjør en demo spennende? Hvilke forhold gjør en demo kjedelig?
Del 3
Scrum Filosofi
”Vi skal ikke bli blokkert”
For meg:
”Skal skal ikke blokkeres fra å holde spennende demoer”
Hva blokkerer oss?
Møter Byråkratiske verktøy Dårlig kode Mangelfull informasjon Overleveringer
Praktisk øvelse
Hvordan hindre blokkering? Kom opp med tre forslag til hver
”Jeg vet ikke hva jeg skal lage”
”Jeg venter på database administrator”
”Jeg har sittet hele dagen med en merge-konflikt”
”Kunden er ikke med på demo”
”Vi har brukt to dager på å planlegge sprinten”
Oppsummering
”Skal skal ikke blokkeres fra å holde spennende demoer”
Takk for meg ”Vi demonstrerer fremdrift til kunden med jevne mellomrom”