Oversikt læreplan norsk Vg2 SF

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 4 Forestillinger om det norske
Advertisements

Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Tegneserier.
Signatur 3.
Likestilling mellom kjønnene
1 Tema Vg1, kap 2.
Faginformasjon om programfagene for
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Læreplanen i eldre historie
Velkommen til ST. HALLVARD VGS
Oppgave: Nærmiljø og samfunn – kartlegging av mulige tema og aktiviteter Del I Gjennomfør en kartlegging av ulike temaer og aktiviteter som er aktuelle.
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Populærkulturelle tekster som inngang til læring i norskfaget
Valg av programområde og programfag.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Tradisjonsbevisst og nyskapende Nyskrevet for revisjonen.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
LÆREPLANEN Mediefag videregående skole
TIDSLINJER 1.
Læreplanen Historie Vg2.
MEDIEMØTER 2 Presentasjon av lærebok
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
Hvordan leverer helse-Oslo varer og tjenester til en flerkulturell by? v/leder Akhenaton Oddvar de Leon, Innvandrerrådet i Oslo
Kort om XML Språket om språket. XML: Eksempel Hans Tømmerholt.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Norskfaget i ei multimedietid
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Signatur 3.
Kapittel 6 Folkediktning
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Litteraturhistorie
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Dagens og morgendagens norskundervisning – for alle? SPRÅKDAGEN 2008: NORSK FOR ALLE? Else Ryen Institutt for nordiske og lingvistiske studier, UiO / Nasjonalt.
Frå eitt medium til eit anna
Forrådt Av Amalie Skram.
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Språk og språkpolitikk i Norden
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Programfag fremmedspråk - status 2011 Dr. Gerard Doetjes seksjonsleder FoU, dokumentasjon og analyse Fremmedspråksenteret.
Samfunnsfag.
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
| Kulturmøte og kulturkonfliktar
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Bærekraft og global bevissthet
Estetiske virkemidler
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Utskrift av presentasjonen:

Oversikt læreplan norsk Vg2 SF

Kunnskapsløftet – noen utfordringer i ny læreplan for norskfaget Språk og tekster fra vår egen tid i et sammenligningsperspektiv med andre tider og andre språk Analyse og bruk av sammensatte tekster Egenvurdering av utvikling og ferdigheter Et stort antall aktiviteter PP3 Dette er noen utfordringer som er gjennomgående for alle klassetrinn. I kursesken: en skjemaoversikt over læreplan Norskfaget er virkelig nytt Vi mener det er galt å fortsette undervisningen som om ingenting er skjedd Grip teksten tar konsekvensene av at faget er fornyet

Ny læreplan - utfordringer for Vg2 Norsk og europeisk litteratur fra middelalderen til 1800-tallet Samspillet mellom ulike kulturuttrykk i og utenfor Norge Forestillingen om det norske blir skapt Samtidstekster: drøfte mangfold, kulturmøter og konflikter Språkpolitikk og kulturutvikling i et globaliseringsperspektiv PP4 Dette er noen av utfordringene i VG2. Vi skal vis hvordan de er løst i Grip teksten. Læreplanen legger opp til nye måter å jobbe med språk og litteratur på i forhold til det vi kjenner fra R-94. Dette har Grip teksten tatt på alvor. Læreverket er ikke en nyskriving av lærebøkene for R-94, men det følger ideene i ny læreplan. Vi skal se litt nærmere på dette.

Utfordringene – slik realiserer Grip teksten ny læreplan: Læreboken inneholder fire hovedbolker: Litteratur – og kulturhistorie (fra middelalderen til ca 1870) Språk og samfunn – i et globalt perspektiv Tekstarbeid og ferdigheter Tekstantologi (Grip tekstene) I tillegg: Grip teksten nettsted PP 5 Fire hovedbolker i Grip teksten 1) Litteratur – og kulturhistorie (fra middelalderen til ca 1870) 2) Språk og samfunn – i et globalt perspektiv (norsk språkutvikling og språkpolitikk i et internasjonalt perspektiv, samt en liten del om oversetting) 3) Tekstarbeid og ferdigheter (teori og pratisk veiledning knyttet til arbeid med ulike teksttyper, både muntlige, skriftlige og sammensatte) 4) Tekstantologi (Grip tekstene. Inneholder tekster i ulike sjangere fra 500-1870 og fra vår egen samtid. Noen av tekstene er i original språkform (jf læreplanens krav). Når det gjelder samtidstekstene, er det fokus på å vise kulturmøter og kulturkonflikter, fellesskap og mangfold – et perspektiv som også er angitt i læreplanen. I tillegg kommer nettstedet med digitale muligheter til fordypning og differensiering