Skogbrannvaktflyvning 2014 Operativ instruks Brannvaktrute Hotel
Skogbrannvaktflyvning 2014 Sjekk skogbrann indeksen. – Husk å ta CTRL+F5 for å få den siste oppdaterte. Ring Skogselskapet eller Brann02 (ABØ) mellom 0800 og 0900 Brannturer: – En per dag:kl – To per dag:kl og kl.:1600 – Tre per dag:kl kl og kl Rekvirering av fly Brann 02 Normale VFR regler – GPS i UTM mode – Normal RTC Brann02 kontakter flyver
Posisjonsangivelser Sørg for at du kjenner Garmin 496 før turen UTM kartreferanser stilles før flyvning UTM er hovedreferanse Ved posisjonsangivelse skal hele UTM tallet oppgis og kartnummer Ha rutekart og papirkartene med i flyet – (Kanskje du mister GPS signalene)
Instruks for flyvere HOLD UTKIKK selv om ATC følger deg 100 timer – Få med deg assistanse på første tur Husk på å ha nok landinger Vær ”current” på begge fly Hent værobs. og Notam for hele området Full tank – GPS – Kart – Penn og Papir Brannradio må virke før du tar av – Sjekk den på bakken. Kontakt Brann02
Instruks for flyvere (underveis) Radio – Rygge – Farris – Brann02 – Annen ATC – Lindekleppen (RA29) – Du må lytte til alt underveis. Informer ATC om du må dempe dem under oppdrag Røyk – Rett mot røyken – Kontakt ATC om endring i høyde/kurs – Observer min 1000 fot
Instruks for flyvere (underveis) Bål – Rett mot bålplass. Marker på GPS – Stor sirkel mot bålet – Min 80 knt – Returner til normal kurs og høyde – Informer ATC Brann – Rett mot røyken – Kontakt ATC – Fly over brannstedet og marker på GPS – Kall opp Brann02 og vent på svar – Hele UTM koden med kartnummer- Bekreftelse – Avtal med Brann02 om videre assistanse
Instruks for flyvere (underveis) Assistanse: – Automatisk oppkobling mot lokalt brannvesen Nummer på taket til brannbilen – Sirkle over brannstedet i VIDE sirkler eller med liggende 8- tall – Pass på krengning – speed – vindretning!!!!!!! Bensintank – Pass på at assistanse avsluttes korrekt/avmelding – Returner til Rute og ATC Avbrudd – Alle berørte enheter informeres
Instruks for flyvere - avslutning Informer Brann02 at du er ferdig med ruten – Kontakt Brann02 like før du lander (høyde over 1000 fot) Rydd i flyet. Sett GPS og nødtelefon til landing (I teknisk bu) Fyll opp flyet med fuel Rengjør flyet (fluer osv) Skriv rapport umiddelbart – Dersom det er observert brann, skal Skogselskapet ved Ole Brække ( eller ) umiddelbart efter flyvning informeres med så mye informasjon som mulig. Dette for å kunne imøtekomme eventuelle presse-henvendelser.