Skogbrannvaktflyvning 2014 Operativ instruks Brannvaktrute Hotel.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om skogbrann og skogbrannvern
Advertisements

I undervisningsrom viser jeg…
Grunnleggende forståelse av GPS
D4422 IP telefon.
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Veiviser for distribuert registrering av forventet ventetid på www
Cold Response mars. Cold Response 2014 •10. – 19. mars •4 flyperioder daglig: •0800 – 1100Z •1300 – 1600Z •1800 – 2100Z •2300 – 0600Z •Ingen.
Intelle Synkronisering støtter mange systemer. Denne presentasjonen er et eksempel mellom SuperOffice Visma Business.
Håndbok til Studweb LES DENNE! Du får en side-for-side veiledning med forklaringer og tips…
Forståelse og praktisk bruk av GPS GPS kurs II Norsk Folkehjelp 2008 Del II.
TEMAKVELD FLYKLUBBEN BARIERER MED LANGTURFLYGNING.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Norges Røde Kors Hjelpekorps Side 1 Lagledelse LAGLEDELSE EMNEKORT Før søk3 I søk4 Viktig å huske4 Sikkerhet5 Mat/Drikke/Pause5 Etter avsluttet søk5 Rutiner.
C 172 Garmin Presentasjon av foreleser •Navn •Flybakgrunn •Osv…
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Skogselskapet i Østfold Hvem er vi? Informasjon til flyvere av skogbrannflyet den 4. og 13. februar 2014 av Ole Brække.
Salgsteknikker & Sosial media
CV Curriculum Vitae.
Fagseminar 2011.
Krav til modellflybevis
Velkommen til Minde skole
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
LN-DFK Teknisk orientering
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
GPS finner en snart i ethvert mikrofly
Bildepresentasjon Klikk her for å starte bildepresentasjon fra Åkramarka Ånå torsdag 6. mars 2008.
Plan for Barcatur  Program august  Tirsdag kl Avreise fra Shell. (Fly Rygge-Girona )  Onsdag kl Frokost  Onsdag kl
Våre kunnskaper er de gode nok?
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Maritimt IT-Forum En møteplass for deg som vil holde deg oppdatert og påvirke utviklingen av IT-løsningene i den maritime næringen.
REGLER FOR INTRODUKSJONSGRUPPA
PRONOMEN.
Satellittene viser vei Vi bruker GPS
Merke og lagre punkt fra papirkart
Videregående kurs i skjermkjøring.
Skogbrannteori flyovervåking
Eidsberg brann og redning 14. Vidar Husa
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Polen tur 2007 Uke 39. Avreise Søndag 23/9 Oppmøte kl Skolen Vi pakker buss og lignende Setter opp liste med hvem som sitter hvor.
VegReg konferanse Dag 2 VegReg konferanse Dag 2 Rica Hell hotell Stjørdal mai VegReg Vegforvaltning og utvikling Vegdirektoratet.
Og bør du bruke et år av livet ditt på folkehøgskole?
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
10 regler for å skrive for web
Nasjonal Sikkerhetsdag 2009 Røros kommune. Hva er Nasjonal Sikkerhetsdag? En mulighet til å lære mer om informasjonssikkerhet En dugnad for å bedre informasjonssikkerheten.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Institutt for spesialpedagogikk Velkommen til Informasjonsmøte SPED1010 Vår 2011.
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
Mobilt røntgen
Beskrivelse av kulturkontaktens oppgaver i informasjons- og logistikksystemet KSYS
DCKs Treningsleir 2010 Argelès-sur-mer 8 dager: 26/03 – 03/
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Dikt.
Gry Nørstenget Fylkesleder
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Med nettbank har du full kontroll! Nettbankkurs. Kundene våre sørger for en digital revolusjon dnb.no Facebook 12 mill på dnb.no pr månedChat – raskest.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Booking av Newtondag Øvrige tema GPS:
Luftfartsloven, BSL’er og
Forarbeid til Newton-besøk
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Vi har følgende temaer:
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Innføring for rollen «brannmann»
Utskrift av presentasjonen:

Skogbrannvaktflyvning 2014 Operativ instruks Brannvaktrute Hotel

Skogbrannvaktflyvning 2014 Sjekk skogbrann indeksen. – Husk å ta CTRL+F5 for å få den siste oppdaterte. Ring Skogselskapet eller Brann02 (ABØ) mellom 0800 og 0900 Brannturer: – En per dag:kl – To per dag:kl og kl.:1600 – Tre per dag:kl kl og kl Rekvirering av fly Brann 02 Normale VFR regler – GPS i UTM mode – Normal RTC Brann02 kontakter flyver

Posisjonsangivelser Sørg for at du kjenner Garmin 496 før turen UTM kartreferanser stilles før flyvning UTM er hovedreferanse Ved posisjonsangivelse skal hele UTM tallet oppgis og kartnummer Ha rutekart og papirkartene med i flyet – (Kanskje du mister GPS signalene)

Instruks for flyvere HOLD UTKIKK selv om ATC følger deg 100 timer – Få med deg assistanse på første tur Husk på å ha nok landinger Vær ”current” på begge fly Hent værobs. og Notam for hele området Full tank – GPS – Kart – Penn og Papir Brannradio må virke før du tar av – Sjekk den på bakken. Kontakt Brann02

Instruks for flyvere (underveis) Radio – Rygge – Farris – Brann02 – Annen ATC – Lindekleppen (RA29) – Du må lytte til alt underveis. Informer ATC om du må dempe dem under oppdrag Røyk – Rett mot røyken – Kontakt ATC om endring i høyde/kurs – Observer min 1000 fot

Instruks for flyvere (underveis) Bål – Rett mot bålplass. Marker på GPS – Stor sirkel mot bålet – Min 80 knt – Returner til normal kurs og høyde – Informer ATC Brann – Rett mot røyken – Kontakt ATC – Fly over brannstedet og marker på GPS – Kall opp Brann02 og vent på svar – Hele UTM koden med kartnummer- Bekreftelse – Avtal med Brann02 om videre assistanse

Instruks for flyvere (underveis) Assistanse: – Automatisk oppkobling mot lokalt brannvesen Nummer på taket til brannbilen – Sirkle over brannstedet i VIDE sirkler eller med liggende 8- tall – Pass på krengning – speed – vindretning!!!!!!! Bensintank – Pass på at assistanse avsluttes korrekt/avmelding – Returner til Rute og ATC Avbrudd – Alle berørte enheter informeres

Instruks for flyvere - avslutning Informer Brann02 at du er ferdig med ruten – Kontakt Brann02 like før du lander (høyde over 1000 fot) Rydd i flyet. Sett GPS og nødtelefon til landing (I teknisk bu) Fyll opp flyet med fuel Rengjør flyet (fluer osv) Skriv rapport umiddelbart – Dersom det er observert brann, skal Skogselskapet ved Ole Brække ( eller ) umiddelbart efter flyvning informeres med så mye informasjon som mulig. Dette for å kunne imøtekomme eventuelle presse-henvendelser.