Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka 3.8.2 MINSTEHØYDER:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Advertisements

Radon.
Luftromsproblematikken i Norge
Strømpeforing For vann og avløp.
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Langkjøring/intervaller
Fotokurs Grunnleggende kurs 1 Av Jan H. Holgersen © 2006
Kapittel 4 – Trykk.
Landinger og Avganger.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
RAMSTEIN 1988 SIKKERHET VED FLYGEOPPVISNINGER Knut Lande
Fagseminar F/NLF. Agenda  Status Fallskjermfly  Demo, ny oppvisningsforskrift  Tilsyn  Hopping fra paraglider  Hopping fra helikopter med BASE utstyr.
Harald Munkvold Høsten 2006
Landingsteknikker.
NAVIGATION, Flight Planning (Exercise 22)
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Fjernvarmedagene 2011 Termografering av rørnett
Kapittel 2: Sammensatte system
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Ironman Testbatteriet
Norgesmesterskap i Mikroflyging Jarlsberg Flyplass, 17 August 2002.
Gravitasjon.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
FLYGING I TURBULENS Turbulens inndeles i 4 kategorier Lett Moderat
”Styringsteknikk og observasjon” Forslag til ny leksjon 6 Jan Erik Dietrichson Februar 2008.
Velkommen til teorikveld
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at dere skal kunne:
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Kai Lyche Tekniske bestemmelser.
Hvordan lage en enkel grovanalyse
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Skolehåndboka Progresjonskortet Teorieksamen – 20 spørsmål Instruktørrollen og –utdanning Tor Sved Instruktøren.
Utelanding Noen refleksjoner og tips !. Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg.
1 Endringer håndbok Skjermkjøring Endre Jacobsen F/NLF fagseminar 2013.
1 Akustiske høydevarslere for elever Endre Jacobsen Voss FSK F/NLF fagseminar 2012.
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Odd Jørgensen, Oslo brann- og redningsetat Transport.
Tornadoer.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. NETTSIDE 7. ADMIN. & ØKONOMI 8. FLYSIKKERHET.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
Hvorfor koker vannet ved lavere tempratur i høyden?
Ballens spretthøyde En ball er rund, og de aller fleste ballene spretter. Hvor høyt den spretter avhenger av dens vekt, størrelse og hvordan den er laget.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Engia.
Innflytelse av begrenset farvann.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Den dynamiske snøen Karsten Müller. Norges vassdrags- og energidirektorat Innhold ■ Snø ■ Snøens egenskaper ■ Omvandlingsprosesser i snøen ■ Flakdannelse.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Fjellflyging Otto Vollan.
Sleping av seilfly med mikrofly
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Hvordan beregne maks puls
Produksjon av elektrisk energi
Sleping av seilfly med mikrofly
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Luftfartsloven, BSL’er og
Luftfartsloven, BSL’er og
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Vi har følgende temaer:
Nye golfregler 2019 Lokale regler 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER: og BSL F 1-1 Dersom man ikke er under avgang eller landing, eller ikke gjør forsøk på dette, skal følgende bestemmelser om minstehøyde overholdes: 1. Over tettbebyggelse eller folkeansamling i friluft ikke lavere enn 300m over høyeste hindring innen en radius av 600m fra luftfartøyet. 2. Andre steder enn ovenfor, ikke lavere enn 150m over bakken eller vannet. 3. Det er ikke tillatt å fly under kraftspenn, selv om minstehøydene er overholdt. Minstehøyden kan fravikes når det er påkrevd for innflyging for treningsformål såfremt innflygingen ikke foretas over tettbebyggelse eller folkeansamling i friluft. Flyging i lav høyde

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Flyging i lav høyde - TRENING Å ha en viss trening i å foreta en lav overflyvning av en potensiell landingsplass er en nødvendighet. Minstehøyden kan fravikes når det er påkrevd for innflyging for treningsformål, såfremt innflygingen ikke foretas over tettbebyggelse eller folkeansamling i friluft. Slik trening på innflyging til et mulig ”nødlandingsområde” kan uansett bare foregå der en har tillatelse til å lande, og det er mulig å gjennomføre landingen på en sikker måte. Seilfly som utfører « hangflyging » kan fly ned til en minstehøyde av 50 m over bakken eller vannet, såfremt de samtidig kan overholde regelen om uforsvarlig manøvrering.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det er en rekke faremomenter ved å operere i lav høyde. En av de største farene her er ”fartsblindhet” i medvind. Når vi er nær bakken kan en lett forveksle hastighet i forhold til bakken med flyhastighet, mens flyet bare forholder seg til den relative vind. Et annet moment under lavflyging i vind er kraftig mekanisk turbulens (forårsaket av ujevnheter i terrengets overflate) Flyging fra et lavtliggende område mot høyere terreng

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar slutt -