Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Advertisements

Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Forarbeid Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Lage og sende MMS 1b Lage MMS MMS er en type melding på mobiltelefon.
Forståelse og praktisk bruk av GPS GPS kurs II Norsk Folkehjelp 2008 Del II.
Hva er en elendig presentasjon med PowerPoint?
Trådløs telefon 7921G (side 1 av 2)‏ Normalvisning Hvilestilling Normalvisning: •Telefonnummer til den som er logget på vises •Valget Fører til Tjenester/Menyvalg.
Kilder: Ligger på hjemmesiden  Din side Din side  PC World Norge PC World Norge  Akam.no (1) Akam.no  Akam.no (2) Akam.no (2)  Online Online.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Au2Pc med kortleser TPpay. Hurtigbruksanvisning.
Knipsetips Se Fototeknikk kap.7 s.60 i boka.
Legge inn en avtale i mobilkalender Her er det et eksempel på hvordan en avtale legges inn. I eksempelet bruker vi Nokia Her er det en innebygget.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
med Microsoft PowerPoint
Microsoft ® Lync ™ 2010 Delegate-opplæring. Mål I denne opplæringen lærer du hvordan du kan: •Konfigurere representanttilgang med Outlook •Konfigurere.
Hippo Brukermanual for styreboks PGDT Pilot+. Styreboksen Hippo Av/På Nødblink Venstre blinklys Modusvelger Hastighet Batterisøyle Lysbryter Høyre blinklys.
IS-102 Klassedefinisjoner
Atomenes elektronstruktur
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Roboter og matematikk!.
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Mus Mus (pad) på bærbar PC fungerer på samme måte som en separat mus. Det er en vanesak hva som er best. Du kan kjøpe separat mus og tastatur om du ønsker.
med Microsoft PowerPoint
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
«Synlighet i mørket» Trafikksikkerhet 2014
LAST OPP S2-SCANNEREN. Å laste opp scanneren betyr: Å sende data fra scanningene du har utført fra scanneren til en verdensomspennende Nu Skin-server.
LYS OG FARGER Absorpsjon Refleksjon / Refleksjonsloven Transmisjon
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Hovedprosjekt for Rune Øvrebø Fonetisk Lyttetestprogram. Utviklet I Visual Basic Etter Oppdrag Fra Wim Van Dommelen Ved Lingvistisk Institutt, NTNU.
Hurtigreferanse for © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Lync Web App Bli med i et Lync-møte med PC-lyd Hvis du ikke har Lync 2013, kan du bli med.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Datamaskinens komponenter og virkemåte IKT for lærere Kjetil Østereng.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Tolking av stråling fra verdensrommet
RGBH - lykt - Byggebeskrivelse Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Roboter og matematikk!. beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
1 LIFEPAK 20 Slå av og på apparatet med den grønne knappen. Brukes kun i manuelt modus, valg av joul. Brukes ved manuell defibrillering, elkonvertering.
1 SKOLELABORATORIET Programmering av PIC-mikrokontrollere Grunnkurs Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU Nils Kr. Rossing.
Hvilken farge ser vi? Hvitt lys har alle farger En sort flate absorberer alt lys En sort flate reflekterer ikke noe lys.
Hvordan skrive ut og hente utskrifter med kortløsning
LegoDacta i naturfagundervisningen
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Kodu Lærings og spillprogrammeringsverktøy
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Booking av Newtondag Deltakelse på jrFLL
GODT NYTT ÅR ! Hilsen Styret i NEKF TIL
Roboter og matematikk.
Detta er en automatisk lønnsforhandling
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Presentasjon av DARTFISH
Velkommen til forskerøya Engia!
Roboter – EV3.
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Programmering av EV3.
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Fargelære.
LegoDacta i naturfagundervisningen
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
i Word 5 nye måter å jobbe på
Kom i gang med programmering!
Planteceller og planter
Utskrift av presentasjonen:

Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne: følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot programmere roboten til å gjøre på forhånd bestemte oppgaver, for eksempel stoppe når den treffer kanten på robotbanen måle og regne ut hvor langt roboten vil kjøre med f.eks. tre rotasjoner (hjulene går tre ganger rundt) forklare om omkretsen på hjulene har betydning for hvor langt roboten vil kjøre gi eksempler på flere måter vi kan bruke for å beregne omkretsen på et hjul beskrive hvilke sensorer roboten har og i korte trekk kunne forklare hvordan disse virker

Hva er en robot? Hva gjør en robot? Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Oppgave: - Tegn en robot slik du tror den ser ut, ut fra det du vet fra før.

Definisjon på en robot En robot kan motta data ved hjelp av sensorer. En robot har en hjerne for behandling av data. En robot kan sende ut data i form av bevegelse, lys, lyd eller lignende. Med denne definisjonen har vi roboter rundt oss hele tida! Robotene kan ha programmer som gjør noe som er bestemt på forhånd. Eller de kan reagere på signaler fra sensorene, slik vi reagerer på signaler fra sansene våre. Roboten utfører en handling ut fra hvilket signal den får fra sensoren. Hva de skal gjøre bestemmer vi, gjennom å programmere dem

Eksempler på roboter Røykvarsler Trafikklys Automatisk døråpner

Den ligger i filarkivet til modulen. Vis filmen: Connect-Saw.wmv Den ligger i filarkivet til modulen. Tips! Dersom du lagrer filmen lokalt på maskinen som skal brukes til presentasjonen kan du laste den inn i powerpointen. Nils Kr. Rossing

EV3 med sensorer og motorer Stor motor Medium motor Ultrasonisk sensor Stor motor Fargesensor Gyrosensor Trykksensor

EV3-brikken. Robotens hjerne Hjernen til EV3 MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og gjør den i stand til å utføre forskjellige handlinger. . Knapper for å velge i menyen Slå på/Enter/Kjør Tøm/gå tilbake/slå av

Robotens hjerne Hovedenheten har: fire utgangsporter (motorer), Port A, B, C og D. fire inngangsporter (sensorer) nummerert fra 1-4. USB-kontakt for tilkobling til PC Mini SDHC-kortleser for opp til 32 GB utvidet minne Høyttaler slik at du kan legge til lyder i programmet og høre disse når programmet kjører.

Motorer med rotasjonssensor Settet består av to store motorer og en medium. Gir roboten din muligheten til å bevege seg. Innebygd rotasjonssensor gir presis og nøyaktig kontroll. EV3 Medium motor passer bra for innretninger med mindre belastning og høyere hastigheter. Stor motor Medium motor

Trykksensor Lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine. Den registrerer når frontknappen trykkes eller slippes, og kan telle antall trykk.

Fargesensor Gir roboten fargesyn. Måler reflektert rødt lys og omgivelseslys, fra mørke til svært lyst sollys Den kan skille mellom fargene svart, hvit, blå, grønn, gul, rød og brun.

Ultralydsensor Gir roboten øyne, og muligheten til å registrere og måle avstand fra objekter. Den kan brukes til f.eks. å unngå objekter, navigere seg ned en bane med vegger eller oppdage om et objekt beveger seg. Måler avstand mellom 1 og 250 cm Nøyaktighet innenfor +/- 1 cm Lyset i front er konstant når sensoren sender lydbølger, og blinker når sensoren lytter etter lydbølger 

Gyrosensor Måler robotens rotasjonsbevegelser og endrer retningen til roboten. Vinkelmodus måler vinkler med en nøyaktighet på +/- 3 grader