Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nedlasting av apper på Apple
Advertisements

Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Et eksempel på hvordan kan en dokumenterer IK – Akvakultur?
Forarbeid Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Forståelse og praktisk bruk av GPS GPS kurs II Norsk Folkehjelp 2008 Del II.
Hva er en elendig presentasjon med PowerPoint?
Trådløs telefon 7921G (side 1 av 2)‏ Normalvisning Hvilestilling Normalvisning: •Telefonnummer til den som er logget på vises •Valget Fører til Tjenester/Menyvalg.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Dokumenter og arkivering
Kilder: Ligger på hjemmesiden  Din side Din side  PC World Norge PC World Norge  Akam.no (1) Akam.no  Akam.no (2) Akam.no (2)  Online Online.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
NERVER OG HUD.
Telefonrøret plugges via kabel til telefonens venstre side. Strømkabelen monteres / dyttes forsiktig på plass - den andre enden skal videre til strømkontakt.
Bilderedigering 6e Kopiere bilde
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
Au2Pc med kortleser TPpay. Hurtigbruksanvisning.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
med Microsoft PowerPoint
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
- Personlig markering/kamuflasje -
LØS OPP KONTORMUSKLENE.
IS-102 Klassedefinisjoner
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Roboter og matematikk!.
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Mus Mus (pad) på bærbar PC fungerer på samme måte som en separat mus. Det er en vanesak hva som er best. Du kan kjøpe separat mus og tastatur om du ønsker.
Oppgavelinjen. Gjelder for Windows 7 og Windows Vista
med Microsoft PowerPoint
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
ATP modellen Datakvalitet – enkle kontrollrutiner.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Hurtigreferanse for Lync 2013 KONFIDENSIELT. Distribusjon bare til partnere i henhold til avtalen om taushetsplikt. Microsoft gir ingen uttrykte eller.
LAST OPP S2-SCANNEREN. Å laste opp scanneren betyr: Å sende data fra scanningene du har utført fra scanneren til en verdensomspennende Nu Skin-server.
Lync-møter Bli med i Lync-møte Planlegge et Lync-møte
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Hurtigreferanse for Lync 2013 for Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Med Lync kan du begynne å samarbeide uten å måtte planlegge et.
Hurtigreferanse for © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Lync Web App Bli med i et Lync-møte med PC-lyd Hvis du ikke har Lync 2013, kan du bli med.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Komme i gang med Windows Store-appen Lync Lync 2013.
KONFIDENSIELT. Distribusjon bare til partnere i henhold til avtalen om taushetsplikt. Microsoft gir ingen uttrykte eller underforståtte garantier. © 2012.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.
Tolking av stråling fra verdensrommet
Roboter og matematikk!. beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt.
1 SKOLELABORATORIET Elektroniske systemer Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 LIFEPAK 20 Slå av og på apparatet med den grønne knappen. Brukes kun i manuelt modus, valg av joul. Brukes ved manuell defibrillering, elkonvertering.
LegoDacta i naturfagundervisningen
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Booking av Newtondag Deltakelse på jrFLL
Roboter og matematikk.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Velkommen til forskerøya Engia!
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Roboter – EV3.
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Programmering av EV3.
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Fargelære.
LegoDacta i naturfagundervisningen
Kom i gang med programmering!
Utskrift av presentasjonen:

Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne: følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot programmere roboten til å gjøre på forhånd bestemte oppgaver, for eksempel stoppe når den treffer kanten på robotbanen måle og regne ut hvor langt roboten vil kjøre med f.eks. tre rotasjoner (hjulene går tre ganger rundt) forklare om omkretsen på hjulene har betydning for hvor langt roboten vil kjøre gi eksempler på flere måter vi kan bruke for å beregne omkretsen på et hjul beskrive hvilke sensorer roboten har og i korte trekk kunne forklare hvordan disse virker

Hva er en robot? Hva gjør en robot? Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Oppgave: - Tegn en robot slik du tror den ser ut, ut fra det du vet fra før.

Definisjon på en robot En robot kan motta data ved hjelp av sensorer. En robot har en hjerne for behandling av data. En robot kan sende ut data i form av bevegelse, lys, lyd eller lignende. Med denne definisjonen har vi roboter rundt oss hele tida! Robotene kan ha programmer som gjør noe som er bestemt på forhånd. Eller de kan reagere på signaler fra sensorene, slik vi reagerer på signaler fra sansene våre. Roboten utfører en handling ut fra hvilket signal den får fra sensoren. Hva de skal gjøre bestemmer vi, gjennom å programmere dem

Eksempler på roboter Røykvarsler Trafikklys Automatisk døråpner

Den ligger i filarkivet til modulen. Vis filmen: Connect-Saw.wmv Den ligger i filarkivet til modulen. Tips! Dersom du lagrer filmen lokalt på maskinen som skal brukes til presentasjonen kan du laste den inn i powerpointen. Nils Kr. Rossing

NXT med sensorer og motorer Trykksensor Nå skal vi snakke om den roboten dere skal holde på med i dag. Den skal se slik ut når den er ferdigbygd. Viser kjørebasen. Lydsensor Ultralydsensor Lyssensor

Robotens hjerne NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre forskjellige handlinger. Orange knapp: Slå på/ Enter/ Kjør. Lyse grå knapper: For å velge venstre eller høyre i menyen. Mørk grå knapp: Tøm/ Gå tilbake/ Slå av. .

Robotens hjerne NXT`en Hovedenheten har: • tre motorporter: Port A, B og C. • fire sensorporter nummerert fra 1-4. • USB-kontakt slik at du kan koble til PC´en • Høyttaler slik at du kan legge til lyder i programmet og høre disse når programmet kjører.

Motor med rotasjonssensor Gir roboten din muligheten til å bevege seg. Innebygd rotasjonssensor gir presis og nøyaktig kontroll.

Trykksensor Trykksensor Lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine.

Lyssensor Gir roboten “fargesyn”. Den kan skille mellom lyse og mørke farger og kan programmeres til å f.eks. følge en svart stripe på gulvet, ta med seg kun den røde ballen og kjøre kun når det er lys.

Ultrasonisk sensor Gir roboten øyne og muligheten til å “se” objekter på avstand. Den kan brukes til f.eks. å unngå objekter, navigere seg ned en bane med vegger eller oppdage om et objekt beveger seg.

Lydsensor Lydsensor Gir roboten din ører. Den måler lyd i antall desibel og kan brukes til å få roboten til å utføre oppgaver på lydsignal. Lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine.

Mindstorms NXT programmet LEGO® MINDSTORMS® NXT programmet lar deg programmere NXT roboten og laste programmet over til NXT hjernen via USB. I programmet er det byggeinstruksjoner og programmerings veiledninger.

En hypotese betyr en påstand. F.eks. Roboten svinger dersom bare ett hjul beveger seg.