Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Advertisements

Memento Object Behavioral Design Pattern. Lagre og hente tilstander • Et system inneholder ofte mekanismer som trenger gjenbruk av tilstander • Memento.
Harald Tronstad
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
1 21. mars 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 24: Logging TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI.
Unix Amir Maqbool Ahmed
GROW modellen.
NAF-Data A/S Dynamics & Empowerment l Kort presentasjon av eBestilling-konseptet l Hvorfor Dynamics? l Hvorfor Empowerment? l Erfaringer med Empowerment.
UML & object models av gruppe 8
Objektorientert programmering Objektorientert systemutvikling
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Operativsystemer for multiple prosessorer
Grunnleggende testteori
Utforming av arkitektur
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
Datavedlikehold: innlegging, endring, sletting Gjennomgang av eksempel.
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
En kort innføring i Design Patterns
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
1 Vedlikehold av systemer Gruppe 3 Henning Kristiansen Vegard Simensen Andrè Hauge Mats Lindh.
Validering Gruppe 9 Anette Kjuus, Skule Notø, Synne Nygaard, Per Ivar Jacobsen, Øystein Rogstad, Alfred Skari.
Design Patterns Iterator & Mediator. Gruppe 8 Presentasjonsgruppe:Resten av gruppen: Marianne AtesAndrè Johansen Tom Vidar LundeHege-Kristin Johansen.
Software Requirements Elicitation
Testintegrering Gruppe3 Andrè Hauge Vegard Simensen Mats Lindh Henning Kristiansen.
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Singleton & Adapter Pattern Gruppe 3. Singleton Pattern Sørger for at en klasse kun kan ha en instans Vanligvis implementert med globale variabler –Singleton.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Design patterns: State og Strategy
Automated Testing Tool & When to Stop Testing
Object Oriented Measurement
Flash og ActionScript - Nye muligheter Jostein Nordengen.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 7 ADT Lister, Stakker og Køer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Ajax og PHP. I dag l Hvordan få en bedre brukeropplevelse via Ajax- script l Gjennomgang av kode l Oppgaveløsning på.
Sentralisert drift med Hvordan få mest bredbånd og utstyr for pengene? Av Knut Yrivn 10. des
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
Gruppe 5 består av: – Cecilie Vitting – – Marit S. Asklien -
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Skjemaendringer i systemer bestående av XML-data i relasjonsdatabaser Høgskolen i Gjøvik Master i Medieteknikk, Marianne Brattrud.
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Parallellisering av Coin3D for Systems in Motion av Sveinung Thunes.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Sorterings- Algoritmer Algoritmer og Datastrukturer.
Objektorientert design
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
IN 265 Våren 2003 : Forelesning : Design av arkitektur og komponent 1 IN250 – Om komponent design Mål for forelesningen: l Se på prinsipper.
Arv Gjenbruk. Begreper Super Overriding – Samme signatur Polymorfi – «en ting kan bety mange ting»
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO
Cerebrum og SMP Steinar Kleven NTNU.
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Objektorientert programmering i Java
Dataanalyse CanSat.
Begynnerkurs i Python Realfagskonferansen 2019 Henrik H. Løvold
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen

Architectural styles and strategies Prosessen deles inn i 3 deler: Arkitektur Kode design Algoritmer og datastrukturer Arrays Filer Prosedyrer Eksekverbar design Minneallokasjon Dataformater I arkitektur fasen Beskriver 7 ofte brukte modeller (Shaw og Garlan, 1996): Pipes and filters Objects Implicit Invocation Layering Repositories Interpreters Process Control

Pipes and filters Pipe = input og output Filter = transformasjon av data Filtrene er uavhengige av hverandre Fordeler: Sammensetningen av filtrene gjør det lettere å forstå effekten av input og output på systemet. Lett å oppdatere og utvide Tillater eksekvering av flere filtre samtidig. Ulemper Dårlig på interaktive applikasjoner. Vanskelig å synkronisere to rør (pipes) Uavhengigheten mellom filtre kan forårsake duplisering av kode, f.eks feilsjekking. Pipe Filter

Objects (Objektorientert design) Hver komponent er en instans av en abstrakt data type. Arkitekturen krever: Integritet av data Skjule data fra andre objekter (innkapsling) Fordeler: Enkelt å endre implementasjon uten å affektere resten av systemet Arv Polymorfi Ulemper: Kommunisering Avhengigheten mellom objektene

Implicit invocation Hendelsesorientert Komponenter annonserer hendelser (kall) Eks. pakkesvitsja nettverk, databaser, brukergrensesnitt mm. Fordeler: Gjenbruk av komponenter Enkelt å oppdatere, fjerne og slette komponenter Ulemper: Komponenten som annonserer hendelsen vet ikke hvilke komponenter som blir berørt av hendelsen Ikke sikkert en komponent får svar

Layering Organisert hierarkisk Inneholder protokoller Brukertilgang til lagene Lag kan byttes Eks. TCP/IP eller et filsystem. Fordeler: Enkelt å legge til og endre lag Gjenbruk av lag ikke et stort problem Ulemper: Vanskelig å strukturere et slikt system Kan påvirke systemytelsen

Repositories En sentral ”lagringsenhet” som ulike moduler kan hente informasjon fra En søkemotor kan gi informasjon til mange typer applikasjoner Flere kilder samarbeider om samme sentrale enhet I hovedsak to typer repositories: Tradisjonell database Blackboard  Eks. Google Knowledge1 Knowledge 6 Knowledge 4 Knowledge 2Knowledge 3 Knowledge 5 Repository

Interpreters Oppretter en virtuell maskin Tolker informasjon til et annet format som så blir brukt eller kjørt Består av fire deler: Koden som skal tolkes Tolkeren Tilstanden til tolkeren Tilstanden til programmet Scriptspråk som python og perl er avhengige av en interpreter for å bli kjørt Program being interpreted Data (program state) Internal interpreter state Simulated interpretation enigine Input Output Selected intstruction Selected data

Process control En prosess som overvåker et gitt sett med egenskaper og handler ut fra hva som skjer med disse To former: Analysere data og handle før en gitt situasjon inntreffer Handle først når hendelsen har inntruffet Overvåker og kontrollerer spesielle egenskaper. F.eks kontroll av Halden reaktorens kjølesystem, strålenivå osv.