Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Nedlasting av Adobe Flash Player Adobe Flash Player brukes for å se video på Internett, YouTube, nett-TV osv. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet,
Litt mer om PRIMTALL.
Rett på sak.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Vivi Sævik, journalist i PD
Sjikane, trusler og vold Oslo Trond Idås
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Flertallet av norske journalister har aldri brukt våre to mest sentrale innsynslover.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Nettdebatten – en ny arena for lokalpolitisk deltakelse? Marte Winsvold Norsk institutt for by- og regionforskning.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Kapittel 14 Simulering.
Hva er Fronter.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Religioner og livssyn i dag
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
MEDIEMØTER 2 Presentasjon av lærebok
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Sett dagsorden! Fra snikksnakk til snakkis Lederskolering 13.
O-trenerrollen I diskusjons/gruppeoppgaver Hvilke egenskaper er de fem viktigste for en o-trener som jobber med mannlige utøvere alderen a)16-20 b)21-25.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
”Nettvett - digital mobbing”
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Dagligbankundersøkelsen 2014
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Ny publiseringsløsning. Ny NJFF-portal Husker dere denne?
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Mona Høvset landskonferansen 2015
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Da debatten kom til Drammen Hamar 7. januar 2015: Biblioteket tar den lokale debatten. Monica Nyhus, Biblioteksjef Drammen bibliotek.
Velkommen til foreldremøte.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
Til og fra ungdommen Tankene bak; – ungdom, demokrati, medborgerskap og museene rolle Hvordan vi har gjort det? Veien videre; – Artikkel, skoleprogram,
Nettmedier v/Mattias Øhra. Internetts historie * Forsvarsdepartementet i USA på midten av 60-tallet. Under den kalde krigen ble det utviklet et kommunikasjonssystem.
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
MULIGHETER NETTVETT. NETTBRUK Musikk SoMe Spill Søvn Tilgang til fakta, kilder, mobilbruk Film, TV, nyheter, blogger Den offentlige debatten Nettverksbygging.
Argumenterende tekster
Kommunal Rapport på nettet Hvordan være fagpresse på Internett.
Og om NRK sitt ansvar i kriser
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Utskrift av presentasjonen:

Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen

Først en nyhet Resultater fra omnibus som kom i går ettermiddag: ”I hvilken grad har tilgangen til nye, digitale medier endret dine medievaner i forhold til bruken av norske papiraviser?” ”Jeg leser nesten ikke norske papiraviser lenger”. ”Jeg leser fortsatt papiraviser, men i klart mindre grad enn for fem år siden”. ”Jeg leser like mange eller flere norske aviser enn for fem år siden”. 26 % 45 % 29 % ”Hvilke medier bruker du mest tid på?” Kun et valg. Papiraviser Internettaviser Andre nettsteder Radio TV 39 % 29 % 16 % 10 % 6 %

Ny teknologi - mer demokrati ”Ny teknolog har bidratt til å demokratisere ytringsfriheten”

Publikum på fremmarsj ” Publikums eget innhold – tekst, bilder video osv – vil spille en stadig viktigere rolle i nyhetsformidling og debatt”

Men der stopper enigheten? ”Over tid vil nettdebattene bli mer ’kultiverte’”. ”…rykter, mobbing og personangrep er prisen vi må betale” 62,8 % ”Digitale medier har gjort norsk journalistikk mer overfladisk”.

Norske redaktører har ”åpent mål” Mest besøkte nettsteder i Storbritannia og Norge ifølge analysebyrået Alexa

Kampen om klikkene

VGNett finn.no dagbladet.no Nettavisen Schibsted ”eier” starten av halen

Demokratiseringsbumerang 91 % ” Vi vil i de neste årene oppleve nye saker der ytringer møtes med vold eller trusler om vold fra religiøse grupper. ” 70 % 44,5 % 51,4 % ”… manglende forhåndskontroll undergraver respekten for redaktørinstituttet” ”… nettdebatter er regulert godt nok i Vær varsom-plakaten” ”… det er behov for sterkere regulering av ytringer på internett.” 79,9 % ”De neste ti årene vil vi få et sterkere skille mellom mediene ”eliten” bruker, og mediene det store flertallet forholder seg til”.

”I 2015, hvilke medier vil beslutningstakere foretrekke å bruke for å nå fram med sitt budskap?” Rangering andel på ”førsteplass”: 1: Tradisjonell kringkasting:42,7 % 2: Nettmedier:30,2 % 3: Dagsaviser:21 %

Verneverdig nok? ”Ytringsfriheten har et godt nok vern i norsk lovgivning i dag.”

Trenger vi et medieombud? 94,7 % ” Mediene må selv bli flinkere til å være åpne om sine arbeidsprosesser og interne diskusjoner.” ”Journalists do not live by words alone, although sometimes they have to eat them.”