Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
Rune Nilsen prorektor.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
En ny modell for regionale lisenser?
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
1Næringslivsringen strategiplan 2002 STRATEGIDOKUMENT OKTOBER 2002 Innhold Næringslivsringens ( NLR ) formål Næringslivsringens langsiktige hovedmål Næringslivsringens.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Stjernøutvalgets innstilling NOU 2008:3 “ Sett under ett” Ny struktur i høyere utdanning.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
NOU >: Kva betydning har rapporten for UMB-studentane? Liv Hatleli.
Lom, juni 2006 Personalseminar Sambandet mellom det individuelle og det institusjonelle i forsking og vitskap Har det nokon relevans for AØS? Øyvind Glosvik.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Rådgjevarseminaret 14.desember 2005 Gunnar Stave Utfordringar til UH-sektoren i dag.
1 Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring (KIO) Høgskulen i Volda.
Visjon: Sikt høgare! Kjerneverdiar: Kompetent Aktiv Tett på.
Mangfald av vinnarar Hovudtrekka i stortingsmelding nr. 39.
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Vilkår for regional samfunnsutvikling
Regional planstrategi
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
-Ein tydeleg medspelar FoI-strategi for Møre og Romsdal FoU-rådgivar Anna-Marie Hatlestad - regional og næringsavdelinga.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Førstelektorprogram ved UiT
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007

HSF sin strategi  HSF sin strategi i en situasjon der mange andre høyskoler arbeider for å bli universitet –Høgskolen har et klart fokus på å drive gode yrkesutdanninger på bachelornivå –På noen områder har vi særlige forutsetninger – her ønsker vi å profilere oss og å utvikle mastergrader, etablere forskningsprogram og videreutvikle eksterne relasjoner

HSF sin strategi, forts.  HSF har et velutviklet samarbeidsnettverk mot det yrkesfeltet vi utdanner for. Ved å videreutvikle samarbeidsrelasjoner vil vi sikre relevans både når det gjelder utdanning og forskning  Kompetanseheving har høy prioritet, en faglig sterk høgskole er forutsetning for å kunne rekruttere studenter i fremtiden  HSF har visse fortrinn som høgskole i distrikt, (spektakulære naturomgivelser, tett studiemiljø og nærhet til ”alt”). Her ønsker vi å profilere oss og utnytte komparative fortrinn i rekrutteringsarbeidet

HSF sin strategi, forts.  Høgskolen vil arbeide for at vår kompetanse skal anvendes mot nye områder der det er store samfunnsmessige behov  HSF vil være pådriver for utvikling av et mellom Universitetet i Bergen, Høgskolen i Bergen, Høgskolen Stord/Haugesund og Høgskolen i Sogn og Fjordane. Nettverkssamarbeidet har som ambisjon å heve fagmiljøene ved alle de fire institusjonene.

HVA SKAL VI SAMARBEIDE OM?  utdanningssamarbeid  samarbeid om forskerutdanning  forskingssamarbeid  samarbeid med regionale aktører i nærings- og samfunnsliv  profilering og markedsføring av nettverket  internasjonalisering (og andre former for administrtivt samarbeid

HVORDAN SKAL VI SAMARBEIDE?  det er inngått en samarbeidsavtale  det settes av et felles budsjett  nettverket skal ha et styre sammensatt av de fire rektorene  det etableres et sekretariat for styret med en leder for nettverksadministrasjonen  det etableres parallelle delprosjekt både på institusjonsnivå og direkte mellom fagmiljø  leder for netteverksadministrasjonen blir pådriver for de ulike delprosjektene, koordinator og forbereder saker for nettverksstyret

FORDELER VED NETTVERKSSAMARBEID  Samarbeidet vil styrke profesjonsutdanningene  Næringsrettet forsking på Vestlandet styrkes  Nettverket kan sammen utløse forskingsmidler fra regionale kilder og fra Noregs forskingsråd.  Nettverkssamarbeidet kan styrke VRI- programmet  En viss form for arbeidsdeling mellom institusjonene innen nettverket kan være hensiktsmessig  Fragmentering i utdanning og forskning kan motvirkes

”Å være en høgskole i distriktet” Status:  God gjennomstrøymimg, studentane våre studerer  Rekrutterer mange gode fagfolk som vil bu i distrikta  Svært god kontakt med yrkesfelta  Gode vilkår for tverrfagleg jobbing, internt små avstandar  Dei store byane har stor tiltrekkingskraft på dei unge ungdomane  Liten studentmarknad lokalt, ingen studium hjå oss kan haldast oppe med berre søkjarar frå eige fylke  Store forventningar om å dekka eit breitt kompetansebehov i eige fylke

Eiga sjølvforståing HSF må konkurrera om arbeidskraft, studentar og faglege oppdrag. Det gjer vi ved å: –Utvikla ein profil i vid forstand som gjer oss synlege på ein nasjonal kunnskapsmarknad –Ha god kvalitet på det faglege arbeidet vårt Vi ynskjer rammevilkår som gjer at gode høgskular i distrikta kan haldast oppe som regionale kompetansesentra og attraktive ungdomsmiljø.

Rammevilkår  Ei arbeidsdeling på ein nasjonal utdanningsmarknad som gjev oss ein rolle utover lokalmarknaden  Meir midlar til forsking, mastergrader og doktorgrader innanfor dei sentrale fagområda i høgskulane  Større vektlegging på basiskomponenten og mindre vektlegging på resultatkomponenten i budsjettmodellen  Høgskulane sin rolle i høve til yrkesfelta må avspegla seg i budsjettmodellen  Likt forholdstal mellom variable kostnader og resultatløyving for ulike studium i budsjettmodellen  Nasjonal styring av rammevilkår som gjer omstillingar attraktivt  Autonome institusjonar som må ta konsekvensane av eigne vedtak

Grunngjeving for tilsett rektor i HSF  Framtidige utfordringar krev utøvande samordning av faglege, organisatoriske og administrative saker  Større fokus på fagleg leiing på institusjonsnivå  Tydeleg rolledeling mellom styreleiar og administrerande er ein føresetnad for at styret skal fungera godt som eit demokratisk styringsorgan  Einheitleg leiing på underordna nivå fungerer betre med einheitleg leiing på overordna nivå