Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling i Trondheim 25. september 2008 Liv Gjestrum Studieleder, Avd. JBI
Utviklingstrekk ved studiet i bibliotek- og informasjonsfag senere år: - Akademisering (FoU-basert undervisning) - Mer vekt på profesjon, mindre på institusjon
Studietilbud ABM-fag ved HiO Bibliotek- og informasjonsfag - 3-årig bachelorgrad (og 2+1modell) - 2-årig mastergrad - Under planlegging: PhD-grad Arkiv og dokumentbehandling - 1,5 års studier på halv tid (bachelorgrad under planlegging) Museumsformidling Årsenhet som etterutdanning. Søknad NOKUT om å få godkjent to moduler på masternivå.
Bachelorstudiet Høstsemesteret Vårsemesteret 1. studieår Bibliotek og samfunn (BoS) (15 stp) Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning (KoG) (15 stp) Litteratur og bruker Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning (15 stp) 2. studieår Litteratur og bruker (LoB) (15 stp) Bibliotek og samfunn (15 stp) 3. studieår Bibliotekutvikling (15 stp) Spesialisering i LoB eller KoG (15 stp) Valgfag (15 stp) Bacheloroppgave (15 stp)
Valgfagstilbudet 3. studieår 1. Utforming av nettsteder 2. Biblioteket som læringsarena 3. Endringsledelse i bibliotek 4. Oversatt og fremmedspråklig litteratur i Norge 5. Arkivistikk
Masterstudiet 1 obligatorisk emne og 4 selvvalgte emner à 15 studiepoeng. Masteroppgave 45 studiepoeng. Obligatorisk emne: Vitenskapsteori og metode Selvvalgte emner: KoG: Gjenfinningssystemer og gjenfinningsmetoder, Digitale dokumenter, Webteknologier, Det digitale bibliotek BoS: Informasjons- og kulturpolitikk, Informasjons- og kulturøkonomi, Informasjonsorganisasjon og kunnskapsforvaltning LoB: Litteraturformidling, Litteratursosiologi Et selvvalgt emne kan erstattes med et prosjektarbeid
To temaer gjennomsyrer hele studiet Digitalisering Nye undervisningsemner/endret innhold i eksisterende emner Gi studentene digital kompetanse (XML, HTML, databaseteori, osv) Formidling Litteraturformidling Kompetanse i veiledning/undervisning
Hva gjør vi for å møte kompetansebehovet i UHR-bibliotekene? - På bachelorstudiet : bredde og lite ”skreddersøm”. Kompetanse som er anvendbar i ulike typer bibliotek og beslektede virksomheter. - Prosjekter/masteroppgaver - Kurs, etter- og videreutdanning - Oppdragsundervisning