Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Advertisements

Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Kompetansebehov og kompetanseutvikling i universitets- og høgskolebibliotekene Roswitha Skare: Dokumentasjonsvitenskap ved Universitetet i Tromsø.
MASTERSTUDIUM I ØKONOMI OG ADMINISTRASJON
Toppskolering AOFs tilbud.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Masterstudium Helsetjenester til eldre 120 studiepoeng.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 – Materiallære
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Masterutdanning - synspedagogikk
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
Masterstudiet i anvendt informatikk som tilbud til IR-studenter?
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap ved Høgskolen i Oslo, Avd. JBI Presentasjon i Trondheim 9. November 2009 Øivind Frisvold.
1 Master i teknologi – 2-årig påbygging Linjen for Datateknikk Bård Kjos Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap NTNU.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Videreutdanning i PPT Videreutdanning for ansatte Lederutdanning.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Institutt for religion, filosofi og historie
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Informasjon om hva det vil si å være teknologistudent i Oslofjordalliansen Studieåret
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Vårt behov for studiesenteraktører
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Dokumentasjon av et strukturert førstelektorløp
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
1. samling, MEVIT4000 Om emnet og arbeidsprosessene.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Kommentar til Rapport nr. 2 fra Følgegruppa for barnehagelærerutdanning «Meir samanheng, betre heilskap, klarare profesjonsretting NRLU oktober.
Personalmøte Bachelorprogrammet i pedagogikk i ny drakt.
IT-studier Trondheim Møte 18.april.
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Master i faglitterær skriving
Arkiv og samlingsforvaltning
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Konsept for nytt nettsted for Høgskolen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling i Trondheim 25. september 2008 Liv Gjestrum Studieleder, Avd. JBI

Utviklingstrekk ved studiet i bibliotek- og informasjonsfag senere år: - Akademisering (FoU-basert undervisning) - Mer vekt på profesjon, mindre på institusjon

Studietilbud ABM-fag ved HiO Bibliotek- og informasjonsfag - 3-årig bachelorgrad (og 2+1modell) - 2-årig mastergrad - Under planlegging: PhD-grad Arkiv og dokumentbehandling - 1,5 års studier på halv tid (bachelorgrad under planlegging) Museumsformidling Årsenhet som etterutdanning. Søknad NOKUT om å få godkjent to moduler på masternivå.

Bachelorstudiet Høstsemesteret Vårsemesteret 1. studieår Bibliotek og samfunn (BoS) (15 stp) Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning (KoG) (15 stp) Litteratur og bruker Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning (15 stp) 2. studieår Litteratur og bruker (LoB) (15 stp) Bibliotek og samfunn (15 stp) 3. studieår Bibliotekutvikling (15 stp) Spesialisering i LoB eller KoG (15 stp) Valgfag (15 stp) Bacheloroppgave (15 stp)

Valgfagstilbudet 3. studieår 1. Utforming av nettsteder 2. Biblioteket som læringsarena 3. Endringsledelse i bibliotek 4. Oversatt og fremmedspråklig litteratur i Norge 5. Arkivistikk

Masterstudiet 1 obligatorisk emne og 4 selvvalgte emner à 15 studiepoeng. Masteroppgave 45 studiepoeng. Obligatorisk emne: Vitenskapsteori og metode Selvvalgte emner: KoG: Gjenfinningssystemer og gjenfinningsmetoder, Digitale dokumenter, Webteknologier, Det digitale bibliotek BoS: Informasjons- og kulturpolitikk, Informasjons- og kulturøkonomi, Informasjonsorganisasjon og kunnskapsforvaltning LoB: Litteraturformidling, Litteratursosiologi Et selvvalgt emne kan erstattes med et prosjektarbeid

To temaer gjennomsyrer hele studiet Digitalisering Nye undervisningsemner/endret innhold i eksisterende emner Gi studentene digital kompetanse (XML, HTML, databaseteori, osv) Formidling Litteraturformidling Kompetanse i veiledning/undervisning

Hva gjør vi for å møte kompetansebehovet i UHR-bibliotekene? - På bachelorstudiet : bredde og lite ”skreddersøm”. Kompetanse som er anvendbar i ulike typer bibliotek og beslektede virksomheter. - Prosjekter/masteroppgaver - Kurs, etter- og videreutdanning - Oppdragsundervisning