The Torvald Klaveness Group

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?
Prosjekt Kartlegging av systemovervåkningsverktøy (SyMVe) l Bakgrunn l Prosjektmandatet l Prosjektplanen.
Progress Software AS.NET-strategi Bjørn Haugen Account Manager PUG møte 27.mars 2003.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Fremtiden begynner hos BackerSkeie
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Elkem Research Prosess IT
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Bruk av MS Project 2003 Server til Målrettet prosjekt styring Ulrika Johansson, Project Manager -DNV IT Solution.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Hvordan gjøre mer med å gjøre mindre!
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Strategisk ledelse, STR 9634
HOVEDPROSJEKT VÅREN 2008 HØGSKOLEN I OSLO AVDELING FOR INGENIØR UTDANNIG (DATAINGENIØR LINJE) FORBEDRE IT-INFRASTRUKTUR BALAGUMAR RAJARATNAM.

MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Organisering av IKT området
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
USIT 3.0 etter LUP. Ledersamling 25. og 26. november Avslutning av LUP –Opprettholde/videreutvikle kunnskap og ny kompetanse fra LUP Bruke kunnskap fra.
IKT-verktøy for boligsosialt arbeid
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Flexible guideline-based patient careflow systems Silvana Quaglini, Mario Steffanelli, Giordano Lanzola, Vincenzo Caporusso, Silvia Lanzola.
Integrasjonsarkitektur
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Malvik Videregående Skole Overvåking av brukeraktivitet og fjerndistribuering av Windows 2003 Server.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Oppsett av Windows server 2008 domene, Exchange 2007, MSSQL 2008 og Microsoft Office Sharepoint server 2007 på virtuelle maskiner vha Hyper-V, samt migrering.
USIT/UiO, Jasmina Hodzic Noen utfordringer knyttet til sertifikatbasert innholdssikring SSL-sertifikater Jasmina Hodzic, USIT
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
1 Hvordan få tak i nødvendig dokumentasjon når du trenger den? Mulighetsstudium Fredrik Horjen.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Cake q4 DROPS DROPS programmet – Resultater hittil i år og veien fremover.
Corporate Finance & Strategy 1 Styreakademiet Økonomisk rapportering til styret Seksjon 2 : Rapportering - med eksempler fra WWL.
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Identity Access Management (IAM)
Asker - mulighetenes kommune
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
25. desember 2018.
Standardisering av IT-virksomheten
Gruppe 59E Jan Erik Digernes Kjell Breimo
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

The Torvald Klaveness Group MARSIKT Avslutningsseminar - Målstyring Oslo, 18. november 2003

Innhold Bakgrunn og motivasjon TKGs tilnærming til målstyring Positive og negative erfaringer Planer fremover

Bakgrunn og motivasjon Målstyring har vært benyttet de siste 2-3 årene Ledelsens verktøy, ikke en del av standard rapportering Har innført ny organisasjonsstruktur Bredere bruk av målstyring i organisasjonen Prosjektet tvinger oss til å reformulere våre målsetninger og KPI’er Gi oss en forbedring av rapportering internt og eksternt

Prosjektplan Scorecard design Testing Scorecard re-design Hovedfaser Scorecard design Testing Scorecard re-design Erfarings- utveksling Valg av system leverandør Utrulling

Fokus i organisasjonen Corporate Fleet Manager Ship Manager Skip Støttefunksjoner Prosjektets fokus Industri Standard Procurement Insurance Manning

Gammelt Scorecard 7 Perspektiver 7 Målsetninger 16 KPI’er

Nytt Scorecard 4 Perspektiver (2 i FMR) 10 Målsetninger (5 i FMR) 30 KPI’er totalt (14 i FMR)

Nytt Scorecard Scorecard for Industry vessels Financial Maximize EBIT Optimal cost level Maximum utilization Customer Cargo owner satisfaction Good quality standard Internal business process Key personnel stability Planning accuracy Compliance with Charterparty Learning and growth Competent staff System performance

- Erfaringer + Metodikken som et nyttig verktøy Fokus på det viktige, oversikt, struktur Fra gammelt til nytt, felles forståelse IT-løsningen; oversiktlig, forbedret rapport + Brukere burde vært med fra starten Uklart eierskap og for liten ressurstildeling Bruken av systemet ikke som forventet grunnet: Vanskelig å implementere IT-løsningen, interne problemer Brukeropplæring ikke prioritert -

Totale erfaringer Bruk tid og ressurser på kartleggings- og definisjonsprosessen Sørg for forankring hos ledelsen og eierskap hos brukerne Unngå for komplekse Scorecards – fokus på de viktige områdene og enkel oppdatering av data Bør starte i det enkle og gradvis bygge ut Tall bør eksistere og være kjente Greier man dette, er målstyring nyttig

Videre planer Videre testing av løsningen i en driftssituasjon over en lengre periode Implementasjon av KPI-rapportering i Fleet Manager-rapporten Fokusere på erfaringene Konkludere Eventuell utrulling til hele flåten

Fleet Manager Report