The Transport Chain Management System - TCMS LogIT Systems a.s
TCMS Utvikling (1997-2004) TCMS D2D commerce TRIM Intra ShipLog Arkmin Intermodal Portal ShipLog Arkmin Infratrans Infolog TRIM Legend EU-prosjekter Transdata InterPort NFR-prosjekter
Bakgrunn (1) Industribedrifter innser at produksjonsprosessen ender hos kunden, ikke på fabrikken. Behov for reduserte ledetider Ref. Avesta Sheffield, ELKEM, STORA ENSO, Norske Skog and Statoil Shipping selskaper arbeider for langsiktige, strategiske partnerskap med sine kunder Verdiøkende tjenester der informasjon om transport inngår Alle oversjøiske shipping- operasjoner som transporterer ferdigvarer eller halvfabrikata er element i dør-til-dør transportkjeder Supply Production Distribution Consumer -33% -25%
Bakgrunn (2) EU Statistikk: EU Policy: 7.500 km kødannelser i vegtrafikken hver dag Mer enn 40.000 drepte i vegtrafikkulykker hvert år EU Policy: Mer balansert bruk av transportmoder Freight Integrator Action Plan
Transportkjede? I II III Produsent “Råmaterialer” Kunde Produsent
Behov? Effektiv utnyttelse av fartøykapasitet (flåte) Som I. I tillegg Nåværende og fremtidige transportbehov Registrering av alle hendelser og dokumenter knyttet til transport av gods Utveksle informasjon med transportbrukere og ”Freight Integrators” Som I. I tillegg Beslutte når det er riktig å iverksette transport Effektiv utnyttelse av ressurser i multimodale transportkjeder Fokus ikke lengre på effektiv bruk av fartøykapasitet, men på bruk av ressurser i hele transportkjeden Kommunikasjon med alle aktører under planlegging og utføring av transportoppdrag
Resultater sea TCMS d2d TCMS Lagring og visualisering av all informasjon om shipping operasjoner Grensesnitt til applikasjoner (reisekalkyler, distansetabeller, ...) Planlegging og styring av multimodale dør-til-dør transport-operasjoner sea TCMS d2d TCMS
Hvorfor nyutvikling? Inngående logistikk Produksjon Utgående logistikk ”1.generasjon”: I2, Manugistics, G-Log, .... Inngående logistikk Produksjon Utgående logistikk Pre- carriage Sjø- transport On- carriage Pre- carriage Sjø- transport On- carriage TCMS TCMS
Forretningsprosesser d2d TCMS Forretningsprosesser Transport configuration Establish customer relationships Transport network planning Shipment planning Transport execution Invoice & payment Handle claims Analyse transport performance
Tyskland til Australia Transport av John Deere landbruksmaskineri fra Mannheim til Australia. Wallenius Wilhelmsen Lines (WWL) is ansvarlig.
ZA to GB Frukt og andre matvarer
Container spesifikt Innhold Spesifikasjon av gods (dimensjoner og vekt) Spesifikasjon av lastbærere (dimensjoner og vekt) Plassering av gods på paller Plassering av paller i containere Beregning av vekter og volum
Reefer spesifikt Miljø-parametre for gods under transport Temperatur Ventilasjon Kontrollert atmosfære ”Phytosanitary” dokumentasjon
Bill of Lading
Trucking Request
Status sea TCMS d2d TCMS Prøvedrift 1 år Server og sikkerhetssystem installeres nå for full drift uke 48 2003 Utprøving og evaluering siden 1. mai 2003 Første kommersielle operasjoner uke 47 2003 sea TCMS d2d TCMS
Erfaringer sea TCMS d2d TCMS Spør Eyvind Klewe, Iver Ships Gradvis implementering Først internt Eksisterende dokumenter til partnere Gradvis ”åpning” av TCMS hos kunder og partnere (meldinger eller web-formular) sea TCMS d2d TCMS
FoU 1989-2002 EUs 4. rammeprogram EUs 5. rammeprogram 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 Satsing i Shipping Intern. konkurranscesen. 1. Ekstreme sjøforhold 2. Driftsteknikk Hurtiggående fartøyer Hydroel. konstruksj . Maritim IT Maritim IT drift Skipsteknologi og skipsdrift Miljøvennlige skip Maritimt miljøprogram Miljøv. Dieselm. Marinor Skipsbygging Nærskipsfart Sjøtransport og logistikk Skipsutstyr EUs 4. rammeprogram EUs 5. rammeprogram