Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Advertisements

Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Norsk seilflyging Hvem har ansvaret? 1.Departementet •Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet •Utgir BSL-er / forskrifter •Fører.
Nedre Romerike Flyklubb Standard Operasjons Prosedyre (SOP)
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Arbeid i høyden – Fallende gjenstander
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Seilflyging – klubben min! Del 1 Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Sikkerhet og utdanningskomiteen
H-verdi, F-verdi og RUH Betongelementbransjen
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
1 RYLA - et program for fremtidens ledere. 2 Historikk RYLA: Rotary Youth Leadership Award Offisielt Rotaryprogram siden 1971 Første RYLA-seminar i Norge,
Trøndelag som havbruksregion – hvordan utvikle næringen videre Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Næringas erfaring med NYTEK
Hvordan kan vi bruke det?
PAL SSNW?SSNW? ame hitew rapping. Hva er PAL? Prosjekt for Allmennflyging og Luftsport Startet i 2000 Deltagere –Luftfartstilsynet –NAK / NLF –EAA –AOPA.
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Ledermøte 2008 Flysikkerhet Motorflyseksjonen. Handlingsplan 2008 Klubb PFT GAP-samlinger Omsette aksjoner fra skolesjefseminaret –Luftromskrenkelser.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2009, # 1 SU 2009 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Frigstad Medlem Morten Kristoffersen.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
GAP – Good Aviation Practice Seilflykonferansen 2005 Elverum.
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 en tillitssak Rapportering av hendelser Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Skolehåndboka Progresjonskortet Teorieksamen – 20 spørsmål Instruktørrollen og –utdanning Tor Sved Instruktøren.
Videregående kurs i skjermkjøring.
Fallskjermseksjonen Hoppstatistikk og hendelser 2012 Marianne Nilsen Kvande, NTNU FSK.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Risikostyringsprosessen
Drikkevannsforsyningen i Troms - basert på Vannverksregisteret Tilbakeblikk - status - utfordringer Jens Erik Pettersen Finnsnes, Oktober 2005.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Hærens ILS System HILSS
Den bevisste forbrukeren – hva er viktigst? Solakonferansen Randi Flesland.
KOSTRA KOmmune-STat-RApportering KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Hege Kristin Fosser Pedersen 16. april 2005.
Step 1: “State-of-the-art” Knowledge data base Step 2: Framework definitions Step 3: Project analysis Step 4: User requirements and priorities Step 7:
8. mai 2014 Helse, miljø og sikkerhet (HMS) hos USIT.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Aktivitetsmiddelsøknadene Samhandling mellom AIR og klubbene.
Pilot i Luftforsvaret.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Nettredaksjonsmøte 8. mai 2013 Lenker frå studieprogram til Vi forsker på – fungerer det?
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Vegdirektoratet Trafikksikkerhetsseksjonen Trafikkulykker Hva er en trafikkulykker? Ulykke som inntreffer på (offentlig eller privat) veg.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering
H-verdi, F-verdi og RUH Betongelementbransjen
Statistikk 2017.
Vi har følgende temaer:
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Utskrift av presentasjonen:

Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar Operative ledere – ORS 16.10.2004

4 Hendelser av alvorlig art Oppsummert 2004 18 Hendelser 4 Hendelser av alvorlig art 10 Skader 1 Personskade Totalt 33 rapporter (23 i 2003) Raportere vi alt?

For hver fatale ulykke er det flere tusen hendelser! Risikopyramiden 1 15 70 400 2000 Til slutt ender dette fatalt Fatal Noen av skadene ender også med personskade Ryggskader Person- skade Person- skade Noen av tilbudene blir til materiell skade Hull i vingen Materiell skade Materiell skade Materiell skade Risikopyramiden Definisjoner. Hendels: UNORMAL OPERATIV HENDELSE (avvik fra prosedyrer, sjekker m.m) SAMT TEKNISKE FEIL SOM KAN HA BETYDNING FOR LUFTDYKTIGHETEN, ENTEN DEN OPPSTÅR PÅ BAKKEN ELLER I LUFTEN Tilbud: EN BEGIVENHET I FORBINDELSE MED BRUK AV LUFTFARTØY SOM IKKE ER EN LUFTFARTSULYKKE (havari) MEN SOM HAR ELLER VIL KUNNE INNVIRKE PÅ SIKKERHETEN VED OPERASJONEN. Materiell skade: DER DET HAR OPPSTÅTT SKADE PÅ FLY! Personskade : DER EN ELLER BEGGE PERSONER OM BORD I FLYET HAR FÅTT EN SKADE Fatal: DER EN ELLER BEGGE PERSONER OM BORD DØR AV SKADENE Havari: ulykkeshendelse som inntreffer med et luftfartøy mellom det tidspunket en person setter seg om bord i luftfartøyet i den hensikt å fly, og det tidspunktet da samtlige ombordværende personer etter landing forlater flyet. Tallene: S/NLF har god oversikt over tallene i toppen av pyramiden (vanskelig å skjule). Jo lengre ned i pyramiden vi kommer, desto større blir mørketallene. Om dette anslaget (400, 2000) er riktig vet vi lite om, men av erfaring vet vi at disse tallene er høye og kanskje høyere enn dette. S/NLF har et realistisk håp om at vår webbaserte rapporteringsmulighet skal være med på å påvirke at innrapporteringene øker i omfang. www.seilfly.nak.no – medlemssider – hendelser og rapporter Vi skal senere se nærmere på statistikker Presentere statistikker: Antall timer og starter Statistikk over antall havarier/skader per år Trenden for havarier og skader Statistikk over havarirate   Poengtere at hendelser/næruhell ikke er med i statistikken. Antallet er trolig mye høyere enn innrapportert, og det avhenger av hvilken fokus vi til en hver tid har på rapportering hvor mye som blir rapportert. Store mørketall. Poengtere viktigheten av å rapportere disse, med bakgrunn i læringseffekten. Tilbud Tilbud Tilbud Tilbud Noen av hendelsene blir til tilbud Brems glir ut i avgang Vi har mange hendelser Glemt avgangssjekk Hendelse Hendelse Hendelse Hendelse Hendelse For hver fatale ulykke er det flere tusen hendelser!

Trender i 2004 Målsetninger for 2004? 2002: Landinger 2003: Sjekklister Teknisk 3 stk Bakke 3 stk, store skader! Høstsesongen utsatt 2004: Prosedyrer og sjekklister Aktualiseres PFT og oppflyginger. Seilflysport Klubb-besøk Målsetninger for 2004?

FLY TRYGT - Målsetting - Gjennom effektivt og målrettet flysikkerhetsarbeid eliminere havarier og uhell (0-visjonen) Flysikkerhet og bevisstgjøring FLY TRYGT- Målsetting - Det er ikke akseptabelt at vi havarerer. De fleste piloter flyr hele karrieren uten å havarere, hvorfor skal vi da akseptere at nettopp du havarerer. Hvor ofte kan DU akseptere at DU havarerer? (spørsmålet stilles til feler av deltakeren i salen) Definisjon av en O-visjon: All seilflyving i Norge skal sikte mot Ingen personskader Ingen materielle skader Ingen ukontrollerte situasjoner Flysikkerhet og bevisstgjøring : Altfor mange piloter setter seg inn i situasjoner de ikke ser utgangen av. Er det trygt å fly?? Vi stiller oss stadig dette spørsmålet Spørsmålet stilles til OSS av andre Hva svarer vi? Som oftest: Det er tryggere å fly enn å kjøre bil til flyplassen! – Dette må vi slutte å si! Hvor mange kjenner du som er drept i trafikken Hvor mange kjenner du som er drept / skadd i en seilflyulykke. Hva bør vi svare? Det er alltid en risiko forbundet med det å fly! Tar vi forhåndsregler, tenker gjennom det vi gjør og følger reglene kan vi minimere risikoen . Er det trygt å fly?

Hvordan rapportere vi? Seilflyseksjonen Se: http://www.seilfly.nak.no Havarikommisjonen Se: http://www.aaib-n.org/

Sentrale tiltak Trygg Landing Overleve i nød Lokale tiltak?