Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Traumebevisst skole i Grimstad
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Traumebevisst omsorg RVTS i barnehøyde 5. juni, 2012
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Helhetlig barnevern, Vestfold Mogens Albæk & Inger Lise Andersen
Mogens Albæk, Heine Steinkopf og Inger Lise Andersen
Ta livet og øyeblikket tilbake
Litt mer om PRIMTALL.
UTGANGSPUNKT FOR STATELIG OVERTAGELSE • Økt kvalitet – bedre faglig tilbud • Gi barn og ungdom god omsorg og utviklingsmuligheter • En ny godkjennings-
Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.
BARN OG UNGE MED KOMPLEKSE TRAUMER
Helhetlig barnevern Vestfold Heine Steinkopf &Inger Lise Andersen
Traumebevisst flerfamiliearbeid Barn som har levd med vold i familien
Traumebevisst praksis
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
«Brain Based Parenting»
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
SAMLING PÅ NORDSETER 25. – 27. NOVEMBER 2011 Gruppe 7-10 år Trenere: MagnusThor-Ingvar Nina Arne Lisbet Tore.
Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i
Å LEVE ET FRISKERE LIV SELVHJELPSPROGRAM UTVIKLET VED
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Standard for akuttplasseringer Gjelder både institusjon og fosterhjem
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
Å møte unge som lever i frykt
Nøtterøy kommune Helse- og sosial sektor
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Link er viktigere enn matte,
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Fosterforeldre & beredskapshjem Helhetlig barnevern Vestfold
En retrospektiv journalstudie
Jakten på den umulige brukeren…
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
Traumebehandling i sykehusavdeling
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Ved Henning Herrestad, spesialrådgiver RVTS Øst. Fordi … oppdrag.
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Regional nettverkssamling 2012 Tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.
Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen
Traumebevisst omsorg Trinn 3, dag 2 Omsorgspartner 11. September, 2014
BARNAS BARNEVERN 2020.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Jeg Bygge VerdiSett Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
Vi Bygge VerdiSett Ledersamling 2 Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
TBO Trinn 3 dag mai 2016 Iveland Aud Ørnes, Øyvind Dåsvatn og Ruben Gausdal.
Å forstå traumatiserte barn Omsorgssvikt og overgrep Traumatiserende, og ødeleggende for normal tilknytning.
Hvordan ivareta studentveilederen i vanskelige saker? Inger Helene Vevatne Foredrag
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Provided By: hundetrening skole Provided By:
Regulering for inkludering
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Fra ruiner til velferdsstater
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Utskrift av presentasjonen:

Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg Larvik 26.10.2011

Litt om hvorfor og hvordan

Kvinner (og barn) Menn enkelt traume komplekse traumer PTSD DISSOSIASJON Vietnam WW2 WW1 tilknytning/ attachment hysteria Oppenheim Traumatic neurosis Erichsen Spine Page Suggestion Menn sensibilitet Kvinner (og barn) Sydenheim emotional Willis physical Middelalder overnaturlig ”gamle Hellas” sjokk ”Gamle Hellas” ”organic”

Er tilføring av kunnskap nok ? Webb et al, 2006: kunnskap og tilgang til prosedyrer (tools) fører ikke til praksisendring i barneverntjenester mht avdekking, kartlegging og tilgang til behandling for voldseksponerte barn/unge Frueh et al, 2002; Guterman et al 2002: kunnskap om psykiske traumer fører ikke til praksisendring innen psykisk helsevern for barn/unge Blount, 2007;Cohen et al, 2006; Holmbeck 2007: kunnskap om vold og traumer alene øker ikke avdekkingsgrad innen pediatrien

Hvorfor er det ikke tilstrekkelig med kunnskap alene hjelpernes selvbeskyttelse Reluctant to question children about traumatic experiences in order to prevent own vicarious traumatization (Hesse, 2002) Samme funn (Jonkowski, 2003; Pynoos et al, 1996, Camerlengo, 2002) hjelpernes sårbarhet Barnevernarbeidere: 60% depression; 52% reported professional impairment as a result of distress (Siebert, 2002) Barnevernarbeiere: 68% en eller flere adverce experiences (violence, abuse and neglect). 33% adverce experiences before the age of 13 (Maunder et al 2010)

hjelpernes copingstil Profesionals relying on emotion based coping strategies are more susceptible to vicariuos traumatization (Camerlengo, 2002) Emotions based coping overrepresentert blant sosialarbeidere sammenlignet med psykoterapeuter (Elliot and Guy, 1993) Utfordres i særlig grad av ”powerfull taboos closely linked to sexual abuse, severe physical and psychological maltreatment of children” (ibid) Coping mechanisms involving diminished awareness (of children’s stories) (Nader, 2004)

Andre grunner til at kunnskap alene ikke er nok: Implementering av vedvarende handlingskompetanse: Meta-analyse (implementation of skills, Joyce and Showers, 2002): Document new knowledge Practice new skills Theoretical teaching 10 % Less than 5 % + demonstration 30 % Feedback during training 60 % Coaching and training over time 95 %

Traumebevisst omsorg

Co-regulering av følelser Coerse (tvang) regulering Oppmerksom på egne følelser Ingen tradisjon for oppmerksomhet på egne følelser Fokus på barnets/ungdommens følelser Fokus på barnets/ungdommens atferd Mål: hjelpe personen å finne ro Mål: stoppe uhensiktsmessig atferd Rolig, empatisk kommunikasjon Konfronterende, aggressiv kommunikasjon Møter umiddelbare (her-og-nå) behov Fastholder langsiktige (der-og-da) behov

Litt mer om hvorfor

hypothalamus cerebellum binyre aksen

Den traumatiserte hjernen følelser og rasjonalitet Den tredelte hjernen Den traumatiserte hjernen følelser og rasjonalitet hukommelse og læring

Traume og dissosiering Rasjonelt selv ANS Emosjonelle selv EP`s ”cowboy” ”sipper”

toleransevindu Hyperaroused Window of tolerance Hypoaroused sympatisk nervesystem parasympatisk nervesystem

Traumebevisst omsorg

RVTS-sør Kontaktinfo: rvts.sor@bufetat.no Mogens Albæk Sørlandet sykehus HF Kristiansand Bygg 21 Serviceboks 416 4604 Kristiansand Tlf. 926 94 100 Mogens Albæk Psykologspesialist/spesialrådgiver mogens.albak@bufetat.no