Rett til innsyn i offentlige dokumenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VEFSN KOMMUNE LOV OM RETT TIL INNSYN I DOKUMENT I OFFENTLEG VERKSEMD (OFFENTLEGLOVA) Monica Nøtland.
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Offentlighetsprinsippet
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Informasjonsplikt og uttalerett
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Seminar i Utenriksdepartementet 24. november 2008 Gjennomgang ved lovrådgiver.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Forvaltningslova og offentleglova For tilsette hjå Fylkesmannen i Sogn og Fjordane 2011 Kurshaldar: Turid Måseide, juridisk sjef.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Offentlighetsprinsippet
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Tvistelovens regler om offentlighet og dokumentinnsyn
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Offentlighetsprinsippet
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Offentlighetsprinsippet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Offentlighetsprinsippet
Offentlighetsprinsippet
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Offentlighetsprinsippet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
3 Marius Stub.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

Rett til innsyn i offentlige dokumenter Innsynsrett Rett til innsyn i offentlige dokumenter Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Introduksjon Hva er innsynsrett? Privates rett til innsyn i forvaltningens dokumenter Dokumentoffentlighet og møteoffentlighet Allmennhetens vs parters innsynsrett Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Allmennhetens innsynsrett Kort oppsummert: Hovedregelen er at alle har rett til innsyn i forvaltningens saksdokumenter Absolutt unntak for opplysninger med lovpålagt taushetsplikt Andre viktige hensyn tilsier at det kan gjøres unntak Må vurdere meroffentlighet Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Hensyn Mot innsynsrett Private interesser, særlig personvern For innsynsrett Demokratihensyn Kontrollhensyn Rettssikkerhetshensyn Informasjon Styrker tilliten til det offentlige Privates behov Offl. § 1 Ot.prp.nr.102 (2004-2005) s 24-27 Mot innsynsrett Private interesser, særlig personvern Offentlige interesser Vanskeliggjør forvaltningens arbeid De reelle vurderingene blir skjult Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Hovedregel: Enhver har rett til innsyn Grl § 100 (5) Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde. Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Offl. § 3. Hovudregel Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov. Alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar og liknande register til organet hos vedkommande organ. Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Hvem har innsynsrett Alle! Må tas bokstavelig Trenger ikke begrunne hvorfor man ønsker innsyn Må kreves Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Hva er det rett til innsyn i ” saksdokument, journalar og liknande”, jf. § 3 § 4. Definisjonar Med dokument er meint ei logisk avgrensa informasjonsmengd som er lagra på eit medium for seinare lesing, lytting, framsyning, overføring eller liknande. Saksdokument for organet er dokument som er komne inn til eller lagde fram for eit organ, eller som organet sjølv har oppretta, og som gjeld ansvarsområdet eller verksemda til organet. Eit dokument er oppretta når det er sendt ut av organet. Dersom dette ikkje skjer, skal dokumentet reknast som oppretta når det er ferdigstilt Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Hos hvem kan man få innsyn? Loven gjelder for ”Staten, fylkeskommunane og kommunane, jf. § 2 (1) a” ++ ”hos vedkommande organ”, jf. § 3 Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Hvordan får man innsyn? Kreve: be om innsyn skriftlig eller muntlig, § 28 (1) Identifikasjon, § 28 (2) Hovedregel papirkopi eller elektronisk kopi Offentlig elektronisk postjournal Avslag kan påklages Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Unntaksregler Hvorfor gjøre unntak? Absolutte unntak – det må gjøres unntak Offentlighet er straffbart Fakultative unntak – det kan gjøres unntak Meroffentlighet Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Absolutte unntak ”Opplysningar som er underlagde teieplikt i lov eller i medhald av lov, er unnatekne frå innsyn.” jf. offl. § 13 Profesjonsbestemt taushetsplikt Offentlige interesser Private interesser, fvl. § 13 Personlige forhold Forretningshemmeligheter mv Gjelder de enkelte opplysninger Bortfall ved samtykke, offl. § 13 (2) Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Fakultative unntak Det kan gjøres unntak Meroffentlighet må vurderes Rett for forvaltningen til å nekte innsyn Men ingen plikt Meroffentlighet må vurderes § 11. Meirinnsyn Når det er høve til å gjere unntak frå innsyn, skal organet likevel vurdere å gi heilt eller delvis innsyn. Organet bør gi innsyn dersom omsynet til offentleg innsyn veg tyngre enn behovet for unntak. Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

”organinterne dokumenter” Gjelder uavhengig av dokumentets innhold eller typen opplysninger Dokumenter organet selv har utarbeidet og selv beholder Ett organ: opptrer utad som en enhet Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Unntak på grunn av dokumentets innhold Nevnt i § 17 flg? Eks. opplysninger av hensyn til Norges utenrikspolitiske interesser Eks. dokumenter som gjelder statlige budsjettsaker Meroffentlighet? Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Partsinnsyn Gjelder parter og deres representanter Hensyn Fvl § 2 e ”person som en avgjørelse retter seg mot eller som saken ellers direkte gjelder” Hensyn Partens rettsikkerhet Partens behov for å vurdere klagemuligheter Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Hovedregel: innsynsrett § 18. (partenes adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter). En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter, for så vidt ikke annet følger av reglene i §§ 18 til 19. (...) Når det er adgang til å gjøre unntak fra innsyn, skal forvaltningsorganet likevel vurdere å gi helt eller delvis innsyn. Innsyn bør gis dersom hensynet til parten veier tyngre enn behovet for unntak. Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Spørsmål om hva parten kan kreve innsyn i Rett til innsyn i ”sakens dokumenter” I den konkrete saken Dokumenter Enkeltvedtak Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Unntak fra parters rett til innsyn Taushetsplikt etter fvl. § 13 hindrer ikke innsynsrett Interne dokumenter Likevel innsyn i faktiske opplysninger mv., § 18 c Opplysningenes innhold Utenrikspolitiske interesser Forretningshemmeligheter Meroffentlighet, jf. fvl. § 18 (2) Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017

Oppsummering Hovedregelen er at alle har rett til innsyn i forvaltningens saksdokumenter Unntak for opplysninger med lovpålagt taushetsplikt Forskjell på allmennheten vs parters Andre viktige hensyn tilsier at det kan gjøres unntak Må vurdere meroffentlighet Hege Jordbakke, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, hej@hjort.no 04.04.2017