© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lyd, film og musikk på Internett Om deling av filer, kunnskap og lovligheten rundt det hele.
Advertisements

Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Presentasjon av juridisk utredning.  Utrede juridiske problemstillinger knyttet til eierskap til katalogdata ◦ eksisterende forretningsmodeller og.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - OPPHAVSRETTENS OBJEKT OG SUBJEKT.
Opphavsrett, åndsverksloven Kirsten Ribu
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -ENERETTENES.
Forelesninger H-08 Dag 3: Vilkår for vern av åndsverk
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-08 Dag 4: Vilkår for vern etter åvl. kap. 5. Rettighetssubjekter Professor dr. juris Ole-Andreas.
Nettsider Oppvekst og yrkesetikk - FLU 2.år
Universitetet i Oslo Institutt for rettsinformatikk Olav Torvund Opphavsretten gir kontroll over det man selv har skapt Opphavsmannen.
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER Thomas.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -IDEELLE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -LÅNEREGLENE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -HVA INNEBÆRER.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Opphavsmannens kontroll.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Interesseavveining Opphavsmannens interesse i vern Allmennhetens.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Offentlige dokumenter er ikke vernet åvl § 9 Lover, forskrifter, rettsavgjørelser og.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Forelesning i informasjonsrett: Opphavsmannens beføyelser H 2011 Olav Torvund.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
© copyright all rights reserved Onsagers 2009 Hvordan beskytte din idé? Med immaterielle rettigheter i fokus. Advokat Jette Robsahm, ONSAGERS AS.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - HVA INNEBÆRER OPPHAVSRETTSBESKYTTELSEN.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - DIVERSE.
IKT og etikk Personvern, opphavsrett og kildekritikk.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Offentlige dokumenter er ikke vernet åvl § 9 Lover, forskrifter,
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1200 Hvem har opphavsrett?
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - ENERETTENES AVGRENSNING (LÅNEREGLENE)
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -DATAMASKINPROGRAMMER - Thomas.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 2: Åndsverkbeskyttelsen Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes i denne lov litterære,
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - INNLEDNINGSFORELESNING.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - INNLEDNINGSFORELESNING - Thomas.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt 1-4 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -DATABASER - Thomas Rieber-Mohn.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Lov om opphavsrett til åndsverk §. § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige.
Hva er et åndsverk? Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes.
Hva er et åndsverk? Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Opphavsrettens begrunnelse Høste frukter av det man selv har.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. pkt Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-09 Dag 1: Emnet for opphavsretten. Forholdet til andre immaterialrettigheter. Rettskilder.
Arkivmateriale på nett – med rettighetene klarert Det 7. norske arkivmøte 5. april 2016 Yngve Slettholm, adm. direktør, Kopinor.
Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Ulike former for ytring.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Opphavsrett for oversettere Adv. Hans Marius Graasvold Advokatene Graasvold & Stenvaag AS.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Interesseavveining Opphavsmannens interesse i vern Allmennhetens.
OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER
Opphavsmannens beføyelser
RINF 1200 Hvem har opphavsrett?.
RINF 1200 Hvem har opphavsrett?.
Opphavsrettens begrunnelse
Nærstående rettigheter
RINF 1200 Opphavsrett m.m..
Forelesninger i Opphavsrett Disposisjon punkt 6-7
Opphavsrett og markedsføringslov
Forelesninger H-09 Dag 2: Vilkår for vern av åndsverk
Overdragelse av opphavsrett
Opphavsmannens beføyelser (opphavsrettens innold)
Utskrift av presentasjonen:

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Det må være i det litterære, vitenskapelige eller kunstneriske domenet.

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som 1) skrifter av alle slag, 2) muntlige foredrag, 3) sceneverk, så vel dramatiske og musikkdramatiske som koreografiske verk og pantomimer, samt hørespill, 4) musikkverk, med eller uten tekst, 5) filmverk,

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som 1) skrifter av alle slag, 2) muntlige foredrag, 3) sceneverk, så vel dramatiske og musikkdramatiske som koreografiske verk og pantomimer, samt hørespill, 4) musikkverk, med eller uten tekst, 5) filmverk,

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Åndsverkkategori - forts 6) fotografiske verk, 7) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst, 8) skulptur av alle slag, 9) bygningskunst, så vel tegninger og modeller som selve byggverket, 10) billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, så vel forbildet som selve verket, 11) kart, samt tegninger og grafiske og plastiske avbildninger av vitenskapelig eller teknisk art, 12) datamaskinprogrammer, 13) oversettelser og bearbeidelser av verk som er nevnt foran.

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Verksbegrepet Abstrakt –Eks: Kristin Lavrandsdatter Det må være skapt –Oppdagelser gir ikke opphavsrett Det må være frembragt –En viss ytre manifestasjon –I prinsippet reproduserbart –Ikke krav om fiksering

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Åndsverk Må være resultat av skapende innsats –andre innsatsfaktorer som arbeidsinnsats, penger m.m. Kvalifiserer ikke til vern Minimum skapende innsats –Originalitet Ingen kvalitetskrav Ikke noe nyhetskrav Idéer er ikke vernet Kunnskap og metoder er ikke vernet

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Åndsverk Må være resultat av skapende innsats –andre innsatsfaktorer som arbeidsinnsats, penger m.m. Kvalifiserer ikke til vern Minimum skapende innsats –Originalitet

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Minimum skapende innsats - Originalitet Det må være resultat av opphavsmannens egen skapene innsats

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Åndsverk Må være resultat av skapende innsats –andre innsatsfaktorer som arbeidsinnsats, penger m.m. Kvalifiserer ikke til vern Minimum skapende innsats –Originalitet Ingen kvalitetskrav

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Ingen kvalitetskrav Dårlig litteratur har samme opphavsrettslige vern som god litteratur Mye stor kunst har blitt underkjent i sin samtid Domstolene er ikke egnet til å avgjøre kunstnerisk kvalitet –De prøver seg likevel – for eksempel i forhold til pornografi Vanskelig å skille originalitet i design og kvalitet

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Åndsverk Må være resultat av skapende innsats –andre innsatsfaktorer som arbeidsinnsats, penger m.m. Kvalifiserer ikke til vern Minimum skapende innsats –Originalitet Ingen kvalitetskrav Ikke noe nyhetskrav –Jeg må ha skapt det selv, men det kan godt være resirkulering av gamle temaer fortalt på min måte

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Åndsverk Må være resultat av skapende innsats –andre innsatsfaktorer som arbeidsinnsats, penger m.m. Kvalifiserer ikke til vern Minimum skapende innsats –Originalitet Ingen kvalitetskrav Ikke noe nyhetskrav Idéer er ikke vernet

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Åndsverk Må være resultat av skapende innsats –andre innsatsfaktorer som arbeidsinnsats, penger m.m. Kvalifiserer ikke til vern Minimum skapende innsats –Originalitet Ingen kvalitetskrav Ikke noe nyhetskrav Idéer er ikke vernet Kunnskap og metoder er ikke vernet

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Tripp Trapp

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Frie elementer Idéer er fri Fakta og kunnskap er fri Metoder og fremgangsmåter er fri –(Men kan i noen grad patentbeskyttes) Opphavsretten verner uforming, ikke innhold –Det er måten jeg presenterer og formidler innholdet som er vernet, ikke innholdet i seg selv.

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Utgangspunkt Opphavsretten er en rent juridisk konstruksjon, som ikke korresponderer med noe faktisk herredømme over rettens gjenstand Opphavsretten er positivt bestemt –I motsetning til eiendomsrett, slik den vanligvis avgrenses i Norge Opphavsmannen har de rettigheter som følger av loven - verken mer eller mindre

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Kunnskap og metoder er ikke vernet Ikke opphavsrett selv om det er klart at det er nyutviklet kunnskap om metoder man selv har utviklet Grense mot patent Særlig utfordring i forhold til datamaskinprogrammer

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Åndsverk Må være resultat av skapende innsats –andre innsatsfaktorer som arbeidsinnsats, penger m.m. Kvalifiserer ikke til vern Minimum skapende innsats –Originalitet Ingen kvalitetskrav Ikke noe nyhetskrav Idéer er ikke vernet Kunnskap og metoder er ikke vernet Fakta er ikke vernet

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Fakta er ikke vernet Ingen har enerett til faktiske opplysninger Eksempel: Bruk av historiske fremstillinger Faktasamlinger kan være vernet som databaser

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Åndsverk Må være resultat av skapende innsats –andre innsatsfaktorer som arbeidsinnsats, penger m.m. Kvalifiserer ikke til vern Minimum skapende innsats –Originalitet Ingen kvalitetskrav Ikke noe nyhetskrav Idéer er ikke vernet Kunnskap og metoder er ikke vernet Fakta er ikke vernet Verner utforming, ikke innhold

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Verksbegrepet WIPO Copyright Treaty art 2 Scope of Copyright Protection Copyright protection extends to expressions and not to ideas, procedures, methods of operation or mathematical concepts as such.

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Verket er vernet når det oppstår Ingen krav til registrering eller andre formaliteter

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Verk og eksemplar Verket - den abstrakte, immaterielle frembringelse Eksemplar –Fiksering av verket –Opprinnelig eller endret skikkelse –En bok –Et bilde –En disk –…….