© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGISide 1 USIT 22. juni 2014 Overvåkning og rapportering To prosjekter ved USIT Ståle Askerød Johansen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Server  Server tjenester  Server hardware. Server tjenester  Fil/print  Database  Web  Applikasjon  Mail  Gruppevare  Terminalserver  På de.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Standardisert arbeid.
Kristen Nygaards hus Status og planer. Hva skal gjøres •Ombygging. Enkelte områder. –Styres av TA sentralt –Den jobben som nå starter •Vedlikehold. Ganske.
- Hovedrolle eller birolle
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGISide 1 USIT Drift av UNIX-maskiner ved UiO Ståle Askerød Johansen Gruppe for Basis Systemdrift.
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Registrering av kjemikalier i Kromatografigruppa, Fürst Medisinsk laboratorium. Database laget med bruk av teknologiene PHP, MySQL og Apache Prosjektoppgave.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
1 Organisering av kode (Kapittel 5). 2 Mål ● Forstå inkludering er og hvilken gevinst det gir ● Lære å utvikle egne funksjoner ● Forstå variablenes virkemåte.
Statistikksurvey våren 2005 Per H. Jacobsen. USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi Undersøkelsen «Fact finding mission» Elektronisk survey.
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Åpne en luke hver dag og få en gave
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 XP-PXE løsning ved UIO Installering av Windows XP Med PXE (netboot)
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Installering av Windows XP med PXE (netboot) Del 1 – forhåndskonfigurering.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
LUB og nasjonale planer
Digital Eksamen Integrasjoner Snorre Løvås, Seniorrådgiver, UNINETT Trondheim,
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Daily Noen vanlig spørsmål og svar Andre spørsmål?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
The attack Håvard Ibenholt Meldahl Dataetterforsker – Ibas AS
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Best Practice Noe av det som er lurt.
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Daily maskinene rapporterer fra innsiden Loggdelen.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Server Server tjenester Server tjenester Server hardware Server hardware.
Hjemmekontor Ole Kristian Holseth
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Passordknekking Vi forsøker å gjøre lokale windowspassord så sikre som.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Patching En patch er en fiks for en eller flere feil i et program/operativ.
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Utskrift av presentasjonen:

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 2 Den første delen er over Infrastrukturen er grovt sett på plass Noen gevinster har dukket opp De største investeringene er gjort Økonomien er under kontroll Folk er stort sett fornøyde med lokalene Tilbakemeldingene er stort sett positive ”Det er nyttig og mer effektivt å kommunisere direkte med andre grupper”

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 3 Dette var lett.

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 4 Visjonen Houston skal få beskjed om alt som går galt før brukerne merker noe Houston skal sørge for at alt virker Houston skal lett finne ut hva som er galt ”Kontrollsenteret”

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 5 Den andre delen gjenstår Større endring av hvordan vi jobber Tenke mer på tjenester Et ekstra abstraksjonsnivå Krav til struktur og dokumentasjon Forbedring av tjenestekvaliteten vår Gi fra seg ansvar Følelser

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 6 Dette blir verre.

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 7 Prosjektet har slitt litt For liten tid hos deltagerne –Virii –Sikkerhetsarbeide –Andre store prosjekter Jeg har jobbet litt for mye alene Må trekke inn flere i prosjektets neste fase

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 8 Tjenester Strukturering av tjenester Dokumentasjon av tjenester Klassifisering av tjenester Overvåkning av tjenester Overtagelse av tjenester. Etter godkjenning. Dette har vært mye vanskeligere enn vi trodde i starten

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 9 Tre fokusområder Tjenester ”Houdini” Overvåkning

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 10 Tre fokusområder Tjenester ”Houdini” Overvåkning Flere mindre oppgaver Jeg kommer til å spørre endel av dere om noen timer hos folkene deres til mindre småting

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 11 Fokusområde 1: Tjenester Endel av oss skal bruke endel tid på å jobbe med rammeverket rundt USITs tjenester kborge, kjetilk, staalej Vi trenger flere Mye av dette er allerede gjort i aktiviteten som laget ”Houdini” De har allerede definert mange parametre ved tjenester

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 12 Kort repetisjon En tjeneste er for tiden løst definert som ’noe som kan gå ned’ Adskillig mer konkret enn ’Rosendal- tjenestene’ En ’server’ er en tjeneste En database er en tjeneste ’LA på web’ er en tjeneste ’FS’ er en (paraply)tjeneste

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 13 Målet: Lage et system rundt ’viktighet’ Hvor mange ’severities’ trenger vi? Hva er egentlig en server? Hva betyr det at en tjeneste er viktig? Hvilke tjenester kan man vekke opp folk om natten for å ta opp? Hvilken rolle spiller en SLA i dette? Hvilke spørsmål må man stille for å putte en tjeneste inn i en gitt kategori?

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 14 Vi trenger flere folk Et PC-menneske Et GT-menneske Flere? Any takers?

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 15 Spørsmål, kanskje?

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 16 Fokusområde 2: Houdini Web-grensesnitt til vårt system for å strukturere tjenester Laget av XML-folket Basert på topicmaps LOB (Line of business) Er klart til å motta informasjon Enten –Klikke i web –Generere tekstfiler og legge inn i CVS

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 17 Målet: BSD, OS-gruppa, GRUB og DBA-gruppa skal putte inn de viktigste tjenestene sine Testcase: Trofast Vi trenger folk til dette også I starten gir dette oss en helt ny oversikt over maskinparken Etterhvert andre, ”høyere” tjenester

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 18 Spørsmål, kanskje?

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 19 Fokusområde 3: Overvåkning All overvåkning skal ende opp i Tivoli Alarmer skal vises i T/EC BSD: Jobbe med –Palantìr –Loggfil-overvåking –Overvåkning av maskiner med Tivoli (ved kilden) OS: Jobbe med –Overvåkning av maskiner med Tivoli (ved kilden + Heartbeat)

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 20 Målet: Alle windows-servere skal kjøre Tivoli heartbeat og grunnleggende monitorer innen 1. desember BSD skal ha bestemt seg om Palantìr innen 1. desember og ha laget en plan Alle sentrale windows-tjenester skal gi alarm til T/EC om de går ned innen 1. desember –Herunder DELL-hardware NAV skal gi meldinger til T/EC innen samme dato.

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 21 Senere Applikasjons-overvåkning LOB-definisjoner (Lines of business)

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 22 Spørsmål, kanskje?

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 23 Konklusjon Det er etter at dette er gjort at Houston virkelig gir merverdi