Bruk av data fra Skoleporten Grunnskolering - veilederkorpset 6. november 2013 Øyvind Lind Kvanmo
Disposisjon Eksempler på tolkning av indikatorer Fallgruver i bruk av statistikk
Kilder KildeInnhold BASILDet vi har av statistikk om barnehager GSIData om grunnskoleopplæring SkoleportenSkolefakta, ressurser, resultater, læringsmiljø og gjennomføring Rapportportalen for brukerundersøkelsene Elevundersøkelsen StatistikkportalenKommer i 2014 KOSTRAKommune STat RApporteringen
Elevundersøkelsen –Oversikt i Skoleporten –Detaljer i rapportportalen
Nasjonale prøver –Årets resultater er relative til årets kull –Fjorårets resultater er relative til fjorårets kull ÅrSkole ASkole B , ,92,1
Karakterer Eksamen = Standpunkt Eksamen ≈ Standpunkt Korrelasjonen våren 2013 var 0,75 (skala fra -1 til +1)
Standpunkt vs eksamen Eksamen Karakter Standpunkt 137 %57 %6 % 25 %64 %29 %2 % 330 %57 %12 %1 % 48 %47 %35 %8 %1 % 52 %20 %46 %28 %4 % 66 %33 %41 %19 %
Vurderingspraksis
Spesialundervisning GSI Omfang av spesialundervisning Antall meldt til PPT og antall tilrådninger Hva er riktig nivå?
Disposisjon Eksempler på indikatorer Fallgruver i bruk av statistikk
Definisjoner Andel elever med ordinær progresjon Vg3 påbygging
Enheter Skole 1Skole 2Skole 3Skole 4 Hvor mange har tilgang til PC? 2 PCer og 10 elever = 20 PCer pr 100 elever 2 PCer og 4 skoler = 50 % av skolene 2 PCer, 7 av 10 elever på skole med PC = 70 % av elevene
Antall eller prosent? Fra 2010/11 til 2011/12 økte antall elever med spesialundervisning med over 1000 elever Mellom 2012/11 og 2012/12 var det ingen endring i andel elever med spesialundervisning
Prosent Prosentandeler Prosentvise endringer Prosentpoeng Økning fra 5 til 10 % 100 % økning eller økning på 5 prosentpoeng
Prosent %-poengProsent Gutter18,5 %24,8 %6,334,1 % Jenter2,4 %7,3 %4,9204 % Aftenposten/NTB 28/8 08
Grafer?
Små skoler og kommuner
Årsaker Påvirker ressurstilgangen skoleresultatene? Ressurser Resultater
Eller en tredje variabel Ressurser Resultater Foreldrene