Harald Romstad Høgskolen i Hedmark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Rutearket i Excel Et regneark består av en mengde ”celler” med innhold. Hver celle er plassert i en bestemt kolonne (her: C) og en bestemt rad (her: 5).
I.
Øvelse i caseløsning Fred Wenstøp, BI
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
Leiepriser for hybler og leiligheter halvår 2013
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Kap 07 Diskrete sannsynlighetsfordelinger
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Enhalet og tohalet hypotesetest
STATISTISK GENERALISERING
Statistikk og hydrologi
Denne koden skal gi svar på følgende:
Maskin Læring Litt generelt Hva er maskin læring?
Kompleksitetsanalyse
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Komplekse tall Naturlige tall
INDEKSER OG FORDELINGER
Harald Romstad På oppfordring fra studenter
Fasit 1) a)P(T>1)=P(T≠1)=1-P(T=1) = 1-1/6 = 5/6 ≈ 83.3%. Evt. P(T>1)=p(T=2)+P(T=3)+P(T=4)+P(T=5)+ P(T=6)=5/6. P(T=2 | T≠1) = P(T=2 og T≠1)/P(T≠1) = (1/6)/(5/6)
Randomisering av deltakere i eksperiment
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Diskrete stokastiske variable
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Hovedideen Anta at en hypotese er riktig (H 0 ) Det er bare to muligheter, enten er H 0 riktig, ellers er den ”omvendte” hypotesen (H 1 ) riktig Gå ut.
Forelesning 6 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Forelesning 7 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Siste forelesning er i morgen!
Regresjon Petter Mostad
Forelesning 5 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Forelesning 6 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Kombinatorikk og sannsynlighet
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
A 4 / 5 / 6 B 8 / 10 / 13 C 9 / 12 / 16 D 7 / 8 / 9 E 5 / 6 / 8 Når vi skal beregne et PERT-nettverk tar vi utgangspunkt i forventet varighet for alle.
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
A (12) B (10) C (12) D (9) E (18) F (11) H (10) G (11) I (7) FF3 SS8 FF5 FF7FS0 SF21 SS8 FF3 SS3 FF5SF12FS0 FS7 Vi har gitt et.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Forventning, varians og standardavvik Tilnærming.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Logistikkledelse Tabeller
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Figur Standard normalfordeling z og tre t-fordelinger Figur 21.1 Standard normalfordeling z og tre t-fordelinger. Legg merke til at t-fordelingene.
Figur 9.1 Sannsynlighet beregnes på en skala fra 0 til 1.
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Forelesning nr. 2 Kapittel 3: Å generalisere fra en stikkprøve
Repetisjon, del I Metode
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
SIV : Ett gjennomsnitt Kapittel /12/2018 Fred Wenstøp.
Figur side 19 Figur 1.1 Besøk av bankkontor respondenter.
Kapittel 15: Valg av metode Kapittel 16: Stokastiske variabler
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Figur 17.1 Histogram for alle DNB-kundene i undersøkelsen.
SIV : Kapittel 9 Normalfordelingen 17/01/2019 Fred Wenstøp.
Kapittel 10 Inferens om gjennomsnitt
I dag Konfidensintervall og hypotesetesting – ukjent standardavvik (kap. 7.1) t-fordelingen.
Utskrift av presentasjonen:

Harald Romstad Høgskolen i Hedmark Om normalfordeling og bruk av standardavvik for å analysere om det er forskjeller på datasett. Veiledning til Datahåndtering Oblix 1 Harald Romstad Høgskolen i Hedmark

Normalfordeling I en populasjon vil vi forvente at vi har et gjennomsnitt og populasjonen er fordelt rundt dette gjennomsnittet. Det normale er en ”normalfordeling” Men vi kan også ha en rekke andre fordelinger (skjeve fordelinger) 2005.10.06 Harald Romstad ØSIR

Litt om statistikkfunksjoner i Excel Se på datasettet Her har vi stilt samme spørsmål til to populasjoner (pop 1 og pop 2). Hver populasjon representerer et utvalg. Hvert utvalg består av 20 respondenter. De har gradert sine svar fra helt enig (1) til helt uenig (10). Er det forskjell på holdningene til spørsmål x.1 i pop 1 og pop 2. 2005.10.06 Harald Romstad ØSIR

Litt om statistikkfunksjoner i Excel Beregne gjennomsnitt Funksjons-tasten (fx) Sett cursor i den cellen du skal ha beregningen. Merk fx. Velg statistikk og funksjon du vil bruke, her gjennomsnitt. Merk området du vil beregne gjennomsnittet av. 2005.10.06 Harald Romstad ØSIR

Litt om statistikkfunksjoner i Excel Beregne standardavvik 2005.10.06 Harald Romstad ØSIR

Litt om statistikkfunksjoner i Excel Beregne standardavvik Sett cursor i den cellen du skal ha beregningen. Merk fx. Velg statistikk og funksjon du vil bruke, her gjennomsnitt. Merk området du vil beregne standardavviket av. 2005.10.06 Harald Romstad ØSIR

Normalfordeling og standardavvik Det normale kravet for et konfidensintervall i samfunnsvitenskapelig metode er 95%, dvs gjennomsnittet pluss minus to standardavvik. Hvis konfidensintervallene til to populasjoner overlapper hverandres gjennomsnitt er det ikke grunnlag for å hevde at det med 95% sannsynlighet er forskjell på diss 34% 47,5% 1 stdv.= 34% 2 stdv.= 47,5% 2005.10.06 Harald Romstad ØSIR

Er det forskjell på pop 1 og pop 2 Bruk av standardavvik En grei tommeltottregel er: Hvis standardavvikene overlapper gjennomsnittet til populasjonene kan en ikke hevde at det er forskjell på disse. Rett og slett fordi spredningen er for stor. 2005.10.06 Harald Romstad ØSIR

Lage en frekvenstabell Vha av funksjonen ”antall.hvis (område;vilkår), kan vi sortere en tabell inn i en ny frekvenstabell. Dette gir oss muligheter for å lage gode frekvenstabeller og –grafer. 2005.10.06 Harald Romstad ØSIR

Lage en frekvenstabell En grafisk framstilling av frekvenstabellen. Da ser vi også at spredningen på svaralternativene indikerer at det ikke er grunnlag for å si at det er forskjell på pop 1 og pop 2 2005.10.06 Harald Romstad ØSIR

Litt om bruk av statistikk som veiledning for oblix 1 La oss se litt på følgende figur som viser søkningen til IT-utdanninger Det er noe som tyder på at det kan ligge gode forklaringer til utviklingen i nedgangen til søkningen til ØSIR, men kan det også være forklaringer som er interessante innen utviklingen i IT-søkningen 2005.10.06 Harald Romstad ØSIR

Litt om bruk av statistikk som veiledning for oblix 1 La oss se litt på følgende figur som viser søkningen til IT-utdanninger Ved å splitte opp datasettene på homogene grupper (strata) så kan vi få noen gode forklaringer. Her er det mye som tyder på at kvalitetsreformen medførte at Universitetene etablerte bachelorutdanninger på IT og hadde en meget vellykket inntrenging på dette markedet for DH’er og ingeniørhøgskoler fra 2001 2005.10.06 Harald Romstad ØSIR