ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bringe klarhet i alle relevante fakta
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens.
Kurs i forvaltningsrett
Advokat Øyvind Renslo, KS
Prosessuell Materiell Personell
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Forvaltningslov, taushetsplikt og habilitet – kommunal saksbehandling
Informasjonsplikt og uttalerett
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Behandling av klagesaker på standpunktkarakter
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
JUS201 Dag
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Praktisk oppgave 7 Prosessuell kompetanse -Klageregler -Omgjøring uavhengig av klage.
JUS201 Dag
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
JUS201 Dag
Offentlighet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Utfordringer og muligheter Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler mai 2012 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby, NOKUT.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Offentlighet og partsinnsyn
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Hvorfor er vi her i dag? - Å krenke et barn kan føre til: *selvmord *Sykdom *Læringstap *Sosial isolasjon *Uførhet *Store offentlige og private utgifter.
JUS201 Dag Opprinnelig lagt på nett som dag 4,
innholdet i enkeltvedtak
OPPFØLGING AV ULOVLIGE FORHOLD TVANGSMULKT - SAKSBEHANDLING
Forvaltningens omgjøringsrett
Ole Henry Halleraker Rektor
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Klage og omgjøring rettssikkerhet (innrettelseshensyn) styring.
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Kurs i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett Av Marius Stub. Innledende bemerkninger Kort om min bakgrunn Kort om min bakgrunn Om dette kurset og dets formål Om dette kurset.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Tvisteløsning i Norge Ingeborg Flønes Direktør Forbrukerservice Forbrukerrådet.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
Prosessuell kompetanse ( jfr. lærebokas kap 1.6, 4 og 5) - Forvaltningslovens vedtaksbegrep - Begrunnelse av vedtak - Klagereglene i forvaltningsloven.
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Kurs i forvaltningsrett Av Marius Stub. Innledende bemerkninger Kort om min bakgrunn Kort om min bakgrunn Om dette kurset og dets formål Om dette kurset.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
5 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
5 Marius Stub.
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Utvalgte temaer fra plan- og bygningsloven
Dosent Ingun Sletnes Hvordan kontrollerer staten kommunene? Lovlighetskontroll, tilsyn og klage 14. mars
Siste nytt fra departementet Arrangør: Forum for plan- og bygningsrett
Politisk organisering
Olav Haugen Moen Kommuneadvokaten i Oslo
Professor Kirsten Sandberg
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER

REGLER OM BEGRUNNELSE §24 n HOVEDREGELEN ER SAMTIDIG BEGRUNNELSE n HVEM HAR KRAV PÅ BEGRUNNELSE? n UNNTAK FRA HOVEDREGELEN

HVA SKAL BEGRUNNELSEN INNEHOLDE §25? n FAKTA (SKAL) n DE AKTUELLE REGLER (SKAL) n DE AKTUELLE RETNINGSLINJER FOR SKJØNNET (BØR)

REGLER OM UNDERRETNING §27 n HVEM HAR KRAV PÅ UNDERRETNING? n HVA SKAL UNDERRETNINGEN INNEHOLD?

HVA HVIS MAN ER MISFORNØYD? n KLAGE n OMGJØRING n SØKSMÅL n OMBUDSMANNEN

KLAGERETT n ENKELTVEDTAK n PART ELLER ANNEN MED RETTSLIG KALGEINTERESSE n KLAGEORGAN n HUSK KLAGEFRIST

RETTSLIG KLAGEINTERESSE n AVHENGIGHETSFORHOLD TIL EN PART n KONKURRANSEFORHOLD n NABOFORHOLD n EN PARTS SUKSESSOR n ORGANISASJONER

KLAGEINSTANSENS VEDTAK I KLAGESAK KAN IKKE PÅKLAGES n HUSK ANNET LEDD FOR VEDTAK FATTET AV KOMMUNALT ORGAN n KOMMUNESTYRE/FYLKESTING KAN SELV OPPTRE SOM KLAGEINSTANS n FORMANNSKAPET/FYLKES-UTVALGET KAN OPPTRE SOM KLAGENEMND n OPPRETTE SÆRSKILT KLAGENEMND

FORMELLE SIDER n FRISTER n OPPREISNING n ADRESSAT FOR KLAGEN n OPPSETTENDE VIRKNING

BEHANDLING AV KLAGEN n UNDERINSTANSENS BEHANDLING n KLAGEINSTANSENS BEHANDLING

UNDERINSTANSEN n AVVISE n OPPHEVE n ENDRE n OVERSENDE n (HUSK- MÅ HOLDE SEG TIL KLAGERENS ANFØRSLER) n HUSK OGSÅ OMGJØRINGSKOMPETANSEN

KLAGEINSTANSEN n AVVISE n OPPHEVE n ENDRE n HUSK-KAN PRØVE ALLE SIDER n IKKE BUNDET AV KLAGERENS ANFØRSLER n KAN OGSÅ OVERPRØVE SKJØNNET

Omgjøring etter §35 n Reelle hensyn n Vedtaksorganets omgjøringskompetanse n Omgjøring som ikke er til skade n Omgjøring som er til skade hvor ingen forventning er skapt n Ugyldige vedtak

Saksomkostninger §36 n Reglene gjelder dels partens rett til å få dekket saksomkostninger av det offentlige og n dels partens rett til å få dekket omkostninger av den annen part