Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
IKT i barnehagen.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
IT informasjon nye studenter
Videreutdanning: Kreativ leik med IKT i barnehagen (10 SP) Samarbeid mellom HiNT og Steinkjer kommune, med støtte fra Norgesuniversitetet.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Årsstudium i tysk og tysk i lærerutdanningen (60 studiepoeng)
Hva er Fronter.
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Høgskolen i Oslo Informasjon fra studieadministrasjonen 3. studieår Mandag 25. august 2003.
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI INTRO Dag 1 Mål for økten – Dag 1 l Pålogging –(Kontoaktivisering) l Hva må du kunne (IKT) l Brukergrensesnitt og.
Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
VIGILO BARNEHAGE Utviklet av Sysco i samarbeid med Tysvær kommune og Innovasjon Norge Utviklet som en standardløsning som skal kunne benyttes av hele barnehagesektoren.
”Bli kjent med data” Oppvarmingstimer Program for dagen (i) Hvor står vi? Hva er vi usikre på? Hva ønsker vi?
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse for en grunnskolelærer på trinn Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Seksjon for digital kompetanse,
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Ny funksjonsbeskrivelse for LMS ved avd. LUI Personalmøte LUI Mikhail og Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Felles studiestart Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSBA) Onsdag
Utskrift av presentasjonen:

Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI), Førskolelærerutdanningen (FLU) 2008/2009 Heltid og deltid Eli Gjølstad, IKT-seksjonen, LUI Kristin Holte Haug, LUI, FLU, pedagogikkseksjonen KHH/EG 20.8.08. Høgskolen i Oslo

Dagens program IKT integrert i førskolelærerutdanningen og IKT i barnehagen Lærestøttesystemet Fronter Fronters nyhetsfunksjon IT-instruksen ved Høgskolen i Oslo (HiO) Kort demonstrasjon av praktiske eksempler Aktivering av konto ”Lekse til mandag"

IT-lærere FLU grunnutdanning Eli Gjølstad Kristin Holte Haug

IKT er sentralt i lærerutdanningen Rammeplan for førskolelærerutdanningen (UFD, 2003) Utdrag: … bruke IKT i barnegrupper… …bruke IKT som hjelpemiddel for organisering, kommunikasjon, lek og læring… …i pedagogisk arbeid med barn skal kunne arbeide kreativt og kritisk med bruk av IKT sammen med barn…

IKT i barnehagen – Bruk av digitale verktøy i pedagogisk arbeid Barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap (Rammeplan 2006:21). http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/reg/2006/0001/ddd/pdfv/282023-rammeplanen.pdf Se også: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1406489.ece

Mål - Studiehåndboka - FLU IKT og læring: Gjennom arbeidet med fagene og IKT-undervisning skal studentene tilegne seg grunnleggende ferdigheter i og kunnskaper om IKT og læring slik at IKT inngår som en naturlig del av planlegging, gjennomføring og evaluering i studiet og yrke, og slik at de kan være personlige IKT- brukere i studietiden. Ferdigheter i og kunnskaper om IKT er relevant for de fem fagovergripende målområdene fra rammeplan for førskolelærerutdanning: http://www.hio.no/for_studenter/fag_og_studieplaner_2008_2009/avdeling_for_laererutdanning_og_internasjonale_studier_2008_2009

IKT i førskolelærerutdanninga IKT integreres i fagene IT-kurs koordineres etter tema og oppgaver generelt i studiet Oppgaver i IKT blir integrert i oppgaver i fagene for eksempel i arbeidskravet i perioden ”Introduksjon til førskolelærerstudiet” (Heltid) og ”Medsstudentrespons” i uke 44 og ”Praksisseminar” i desember 08” (Heltid)

Det kreves at studentene holder seg oppdatert elektronisk IKT-timeplanen på nett https://memex.hio.no/wiki/flu/flu Nyheter (oppslag) i Fronter alle praktiske beskjeder gis her Fronter generelt http://www.fronter.com/hio el. http://home.hio.no/lms/ E-post (leses enten i Fronter, e-postprogrammet på studentmaskinene eller via https://webmail.hio.no/horde/imp/ = samme e-post overalt) LUIs nettsider http://www.hio.no enheter – LUI – Faglige sider Høgskoleveven generelt http://www.hio.no

Lærestøttesystemet Fronter Pålogging Brukergrensesnitt (”det vi ser på skjermen”) Toppmenyen Personlig startside Studentene har tilgang til ulike ”rom” Rommenes startside (”rom”) Rommets venstre verktøyliste – ulik fra rom til rom

Fronter oppbygging for F08 Kullrom Studierom Innleveringsrom (”Arbeidskrav og Eksamen”) Hva ligger hvor? Ulike Nyheter/Oppslag – må leses daglig!

IT-instruksen ved HiO For å få utdelt brukernavn og passord til HiO-nettverket må dere godta IT-instruksen = Sunn fornuft! For studenter – IT – Viktig: Les IT-instruks http://www.hio.no/content/view/full/1188

Kort demonstrasjon av praktiske eksempler

”Lekse” til mandag: Aktiviser din konto på høgskolenettverket Aktivisering av konto: https://wiki.hio.no/index.php/Aktivering_av_konto Eller: https://colargol.hio.no/login Må aktiviseres så snart som mulig og minst et døgn før kurs i Fronter [Første døgn etter aktivisering må gammelt passord brukes i Fronter]

Lykke til med studiet og IKT og LMS’et Fronter!