JUS201 Dag 3 02.10.09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bringe klarhet i alle relevante fakta
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Tingsrett for landmålere - Forvaltningsrett
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens.
JUS201 Dag
Advokat Øyvind Renslo, KS
Prosessuell Materiell Personell
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
TILSETTINGER.
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
JUS201 Dag
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Praktisk oppgave 7 Prosessuell kompetanse -Klageregler -Omgjøring uavhengig av klage.
JUS201 Dag
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
JUS201 Dag
Offentlighet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Studieadministrativ dag
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Regler om offentlighet og åpenhet
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag Opprinnelig lagt på nett som dag 4,
innholdet i enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
JUS201 Dag
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
OPPFØLGING AV ULOVLIGE FORHOLD TVANGSMULKT - SAKSBEHANDLING
3 Marius Stub.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Klage og omgjøring rettssikkerhet (innrettelseshensyn) styring.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kurs i forvaltningsrett
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Prosessuell kompetanse ( jfr. lærebokas kap 1.6, 4 og 5) - Forvaltningslovens vedtaksbegrep - Begrunnelse av vedtak - Klagereglene i forvaltningsloven.
Professor Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, tredje og fjerde forelesning.
Repetisjon / oppgaver JUS201 Høst Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Repetisjon / oppgaver Orientering om eksamen Tid til spørsmål.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
5 Marius Stub.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
5 Marius Stub.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Olav Haugen Moen Kommuneadvokaten i Oslo
3 Marius Stub.
Professor Kirsten Sandberg
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

JUS201 Dag 3 02.10.09

Dagens program Gjennomgang av praktiske oppgaver nr 1 og 2 Prosessuell kompetanse Forvaltningslovens virkeområde og oppbygning Forvaltningslovens vedtaksbegrep Begrunnelse av vedtak Klagereglene i forvaltningsloven

Praktiske oppgaver 1 og 2

Praktisk oppgave 1 og 2 Ting å legge merke til: Personell kompetanse Delegasjonsmekanismer Riktig organ og person Prosessuell kompetanse Framgangsmåte ved vedtak av forskrift Muligheten for skjønn ved enkeltvedtak Materiell kompetanse Lovens anvendelsesområde Adgangen til å sette vilkår i et skjønnsmessig enkeltvedtak

Praktisk oppgave 1 og 2 Løsningsforslag: 1a: Loven kan brukes 1b: Kjøringen kan ikke tillates 2a: Kan ikke kjøre 2b: Forskriften er ugyldig (både pga personelle og prosessuelle feil) 2c: Kommunen har ikke plikt til å si ja. Skjønnsmessig avgjørelse. 2d: Kommunen kan sette vilkår 2e: Klage til fylkesmannen.

Prosessuell kompetanse

Prosessuell kompetanse (saksbehandlingsregler) Regler om hvordan avgjørelser blir til Eksempler: Er denne saken godt nok belyst før vedtaket? Kan jeg få innsyn i andres saker? Burde jeg fått bedre veiledning med søknaden min? Kan jeg kreve en bedre begrunnelse? Kunne klagefristen vært forlenget? Er det mulig å klage til staten på et kommunalt vedtak? Mange generelle regler er samlet i forvaltningsloven Offentlighetsloven har en sentral plass Andre lover kan ha spesialregler for sitt felt

Prosessuell kompetanse Hovedhensyn bak reglene: Rettsikkerhet Kontradiksjon Hensynsfullhet Grundighet Effektivitet Graden av åpenhet

Forvaltningslovens virkeområde og oppbygning

Forvaltningslovens virkeområde Utgangspunkt § 1: Den virksomhet som drives av ”forvaltningsorganer” Flere unntak og spesielle definisjoner Eks: offentlig næringsvirksomhet Kapittel II og III har et stort virkeområde All ”virksomhet” som drives av organet Kapittel IV- VI gjelder bare ”enkeltvedtak” Kapittel VII gjelder bare ”forskrifter”

Gjelder all virksomhet: Kap. II og III Habilitet Veiledningsplikt Saksbehandlingstid Nedtegning av opplysninger Rett til advokat eller annen fullmektig Taushetsplikt

Gjelder enkeltvedtak: Kap. IV og V Forhåndsvarsling Utrednings- og informasjonsplikt Partenes adgang til dokumentinnsyn Vedtakets form Krav til begrunnelse Underretning om vedtak

Gjelder enkeltvedtak: Kap. VI Klageadgang Klageinstans Klagefrist Klagens form og innhold Saksforberedelsen i klagesak Klageinstansens kompetanse Omgjøring av vedtak uten klage Sakskostnader

Gjelder forskrifter: Kap. VII Utredningsplikt Forhåndsvarsling Uttalelser fra interesserte Formkrav og kunngjøring Virkning av forsømt kunngjøring

En generell regel i Kap. VIII § 41 Viktig regel om følgene av saksbehandlingsfeil Suppleres av ulovfestede regler om ugyldighet

Forvaltningslovens vedtaksbegrep

Forvaltningslovens vedtaksbegrep Ikke alle avgjørelser er ”vedtak” To typer vedtak Enkeltvedtak – kap. IV-VI Forskrift- kap VII Definisjonsregler i § 2

Forvaltningslovens vedtaksbegrep § 2,1 a: ”bestemmende for rettigheter eller plikter” Eks: eiendomsrett, konsesjon, trygdeytelse Trenger ikke være noe man har krav på Stifte, oppheve eller begrense en rett eller plikt Planer som ikke er bindende for private er ikke ”vedtak” Eks: Fylkesplan er ikke bindende – bebyggelsesplaner og kommunale reguleringsplaner er bindende

Forvaltningslovens vedtaksbegrep § 2,1 a: ”utøving av offentlig myndighet” Avgjørelser som bare det offentlige kan ta Styringen over borgerne Tildeling av økonomisk støtte m.m. Avgrensning mot privatrettslig kompetanse Kjøp, salg, leie osv. (privat autonomi)

Forvaltningslovens vedtaksbegrep § 2,1 a: til ”private personer” Enkeltpersoner Selskaper, organisasjoner m.m. Offentlige organer - når det gjelder rettigheter og plikter som også private kan ha. (jf. § 2,4) Eks: Staten eksproprierer en kommunal eiendom Eks: Kommunen gir byggetillatelse til en statsbedrift

Enkeltvedtak § 2,1 b: ”bestemte personer” Vet man akkurat hvem som får sine rettigheter bestemt? Et enkeltvedtak kan gjelde mange personer Eks: Reguleringsplan er enkeltvedtak fordi arealet indirekte utpeker bestemte grunneiere Et vedtak kan gjelde en liten, men ubestemt personkrets  forskrift Grensetilfeller: Hjelper ikke å formulere vedtaket generelt hvis det bare er et par stykker som kan rammes. Eks: 2 av 3 sementfabrikker

Begrunnelse av vedtak

Begrunnelse av vedtak Hvorfor begrunne? Forklaring gjør resultatet lettere å akseptere Den som skal klage trenger informasjon Gir folk innsikt i hva det nytter å søke om Nyttig for klageinstansen og domstolene Skaper mer stabil praksis innen forvaltningen Hvorfor begrunne? Hvorfor la være?

Begrunnelse av vedtak Hvorfor droppe begrunnelse? Øker arbeidsbyrden Kan forsinke saken

Begrunnelse av vedtak Fvl § 24: Plikten til å begrunne Fvl § 25: Begrunnelsens innhold Det skal vises til alle de regler som vedtaket bygger på – inkludert ulovfestet rett Faktiske forhold Hovedhensyn tatt ved skjønnsutøvelse Rt. 1981 s. 745 (Isenedommen)

Rt. 1981 s. 745 (Isenedommen)

Klagereglene i forvaltningsloven

Klagereglene i forvaltningsloven Gjelder klage til overordnet forvaltningsorgan Andre muligheter for den misfornøyde: Be vedtaksorganet om å omgjøre etter § 35 Reise sak for domstolene + Klage til Sivilombudsmannen www.sivilombudsmannen.no

Oversikt over saksgangen Det må klages innen en viss frist Klagen sendes til organet som gjorde vedtaket = førsteinstansen Førsteinstansen vurderer: 1. Skal klagen avvises uten realitetsbehandling? 2. Skal vi omgjøre vårt vedtak i klagers favør? 3. Skal klagen gis oppsettende virkning?

Oversikt over saksgangen Førsteinstansen sender saken til klageinstansen – evt. med kommentarer Klageinstansen vurderer avvisningsspørsmålet selvstendig Klageinstansen treffer ny realitetsavgjørelse – alle sider av saken Klageinstansen står fritt til å endre vedtaket til ugunst for klageren (karaktervedtak…)

Hvem kan klage? Fvl. § 28: ”en part eller en annen med rettslig klageinteresse” Andre enn parten kan være sterkt berørt av vedtakets konsekvenser Den som har klageinteresse blir part i klagesaken Må sees i sammenheng med adgangen til domstolene Tvisteloven av 17. juni 2005 § 1-3, 2 Dommer om den gamle Tvistemålsloven av 13. aug. 1915 § 54: ”rettslig interesse”

Hva er ”rettslig klageinteresse” ? Alt som omfattes av ”rettslig interesse” Det skal ikke være vanskeligere å bli part i klagesak enn i rettssak Dommer om tvml. § 54 trekker grensene for fvl. § 28 En bit av sivilprosessen kopiert til forvaltningsprosessen

Rettslig interesse for private Konkurranseforhold til en part Eks: søkt samme tillatelse til næringsdrift Interessemotsetninger Naboforhold, forurensning ++ Interessefelleskap Flere personer enn parten kan ha nytte av positivt vedtak Eks: Rivningspåbud – banken mister sikkerhet for byggelån Rettsetterfølgere Arvinger, kjøpere som har overtatt etter vedtaket

Rettslig interesse for offentlige organer I privatrettslig rolle Eks: Naboforhold Som representant for samfunnsinteresser Eks: Naturinngrep i statsallmenning Kommunen har ikke klagerett som offentlig myndighetsutøver Enkelte organer har klagerett som myndighetsutøver Eks: plan- og bygningsloven § 15,2: ”på vedkommende myndighets saksområde”

Rettslig interesse for organisasjoner Ulovfestede regler skapt av rettspraksis Betydelig utvidet de seneste tiårene Rt. 1980 s. 569 (Alta) Rt. 1992 s. 1618 (Iddefjorden) Må være representativ Er det andre organisasjoner som er nærmere til å ta saken? Innenfor rammen av vanlig interesseområde Grensetilfelle: Framtiden i våre hender (Iddefjord-saken) Ny tvistelov utvider adgangen

Er det sikkert at saken kan løses ved en domstol? Tvisteloven krever at at saken gjelder ”et rettskrav” Viktig i sivilprosessen (”vanlig rettssak”) Unødvendig å vurdere i fvl. § 28 Fvl. § 28 gjelder enkeltvedtak – fvl. § 2 ”bestemmende for rettigheter eller plikter Rt. 1979 s. 468 (Norsk Balalaikaorkester) Rt. 1986 s. 308 (Bergen Motorbåtforening) Rt. 1984 s. 1488 (Burhøns 1)