JUS100 Dag 3 21.09.09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Advertisements

JUS100 Dag
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag Steinar Taubøll - JUS100 UMB Dagens program • Stortinget fra innsiden - Møt en lovgiver! -Stortingsrepresentant Trond Helleland.
JUS100 Dag
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
JUS100 Dag Steinar Taubøll - JUS100 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •Oppgave 7 • Grunnlovens vern om privat eiendomsrett.
JUS100 Dag
JUS100 Dag
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
Ad. oppsummering av FINF4001
Hvordan skrive en god utredning?
JUS100 Dag
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag Steinar Taubøll - JUS100 UMB Dagens program Jusens vei fra Roma til Ås Gjennomgang av praktisk oppgave 7.
JUS100 Dag
JUS100 Dag
Oppfølging av Stortingsmelding nr 35 – Hva med tannpleierne?
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om rettsdogmatisk metode
Stortinget Regjering Domstoler Storting i andre land
innholdet i enkeltvedtak
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
Rettsdogmatikk og rettspolitikk (de lege lata og de lege ferenda)
Rettskilder og juridisk metode Introduksjonsmøte med BA studenter
Lovforberedelsen – utvalgte spørsmål Forelesninger i lovgivningslære H 2014 Inge Lorange Backer.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
Rettskildelære (jfr Metodeboka kap og kap ) - Lovtekstens ordlyd - Hvordan en lov blir til - Forarbeider - Dommer - Reelle hensyn JUS100.
Siste forelesning: - Praktisk oppgave 7 og 12 - Jussens vei fra Roma til Ås JUS100 Høst 2015.
Retten til arbeide En presentasjon av Plog AS sitt arbeide for å gi de ikke-returnerbare flyktningene skattekortet tilbake.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Kapittel 2- Juridisk metode
Ad. oppsummering av FINF4001
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Den lovgivende makten i Norge
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
Stortinget fra innsiden med Trond Helleland, parlamentarisk leder (H)
Lovdata Pro som studieverktøy
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Utskrift av presentasjonen:

JUS100 Dag 3 21.09.09

Dagens program Gjennomgang av praktiske oppgaver Rettskildelære Oppgave 2, 3 og 4 Rettskildelære Bruk av lovtekstens ordlyd i tolkningen Hvordan en lov blir til Bruk av forarbeider i tolkningen

Praktiske oppgaver

Fasit til oppgavene? Fasit ikke viktig – metoden er målet i JUS100 Likevel noen veiledende svar: 1a: De kan sykle 2a: Ikke rett til å gå 2b: Ikke rett til å gå 3a: Ikke rett til å telte (hvis bråket fortsetter) 3b: Rett til å telte (hvis stedet kan kalles høgfjell) 4a: Han kan ferdes fritt der 4b: Han kan fritt fortøye lenge når det ikke er nedlagt forbud 4c: Han kan fortøye en kort tid på tross av forbudet Husk at svarene kan variere med din tolkning av ordene i det norske språket - både i loven og oppgaveteksten

Rettskildelære

Relevante rettskilder Relevans Slutning vekt Relevante rettskilder Vanlig gruppering: Lovtekst Forarbeider Rettspraksis Andre myndigheters praksis Privates praksis Juridisk teori Reelle hensyn Lovgivers formål

Bruk av lovtekstens ordlyd i tolkningen

Slutning fra lovens ordlyd Relevans Slutning vekt Slutning fra lovens ordlyd Utgangspunkt: Vanlig språklig forståelse Alminnelig språkbruk Forutberegnelighet for vanlige borgere Konteksten påvirker Fagterminologi tolkes av fagfolk Gamle lover må leses med oldefars briller Grl. § 100 og § 105 Teksten må leses i sammenheng Overskrifter, definisjonsregler

Hvordan analysere en dom fra Høyesterett Sammendrag Fakta Tingrettens resultat Lagmannsrettens resultat Anførsler fra partene Høyesteretts vurdering ”Jeg er kommet til … ” Førstvoterendes syn Evt. dissenterende syn Avstemning Domskonklusjon Rt. 1997 s. 1341 (Hønsehaukdommen) Les denne dommen på fagsidene

Språklig forståelse i spesifikk faglig kontekst Vannressursloven § 44 (2): ”en grunnvannsforekomst” Tolkningsmuligheter basert på fagterminologi: Hydrologisk begrep Norsk standard for kartlegging (SOSI) Definisjon i EUs vanndirektiv Økonomisk lønnsomt å drive Influensområde ved uttaksbrønn Hydrologisk definisjon av grunnvannsmagasin : geologisk formasjon som kan lagre og transportere tilstrekkelige vannmengder til å være signifikant i det hydrologiske kretsløp SOSI standard - versjon 2.2 Kan være en brønn (punkt), kildeutspring eller avgrensing av et grunnvannsmagasin. vanndirektivets definisjon er alle forekomster der en kan ta ut en vannmengde større enn 10 m3/dag. SFT rapport: De fleste steder i Norge vil det være mulig å ta ut en slik mengde fra en brønn. Skottland har lignende forhold som Norge og har bestemt at en skal ta utgangspunkt i at hele Skottland er å betrakte som en grunnvannsforekomst Økonomisk lønnsomhet: Kan på sikt flytte avgrensningen pga ny teknikk, men eierinteressen er jo av økonomisk art + Influensområde: NIVA: Ved uttak av grunnvann vil det etableres en lokal senkning av grunnvannsnivået (senkningstrakt), som medfører at brønnen trekker på grunnvann fra et større område: Et influensområde . (Varierer med pumpingen – RTH uheldig) (Økonomisk relevant ++) Tilsigsområde : et landareal eller et hydrogeologisk område som fører vann til kilden. Kalles ofte infiltrasjonsområde.

Når slutningen fra tekstens ordlyd er usikker: Forarbeidene NOU Ot.prp. (Prop. L) Innst. O (Innst. L) For å bruke forarbeidene forsvarlig må man vite hvordan en lov blir til

En lov blir til. Hvem er lovgiver?

Hvem er lovgiver? Disse er i hvert fall med: Kongen personlig Lagtinget og Odelstinget (Stortinget i plenum) Stortingskomiteen Regjeringen Departementet NB: Ny ordning av lovbehandlingen i Stortinget fra 1. oktober 2009 (jf. parentesene i disposisjonen)

Hvem er lovgiver? Kan det være med flere? Sakkyndige komiteer, NOU-rapporter Høringsinstansene Lobbyister? Pressen? Noen fra EU? Kan du skrive i forarbeidene? Metodespørsmål: Hva skal regnes som forarbeidene til en lov?

Før en lov blir til Politiske debatter i Storting og regjering Krav fra EU, FN, Europarådet ++ Mediesirkus Press fra bransjer og organisasjoner Mye annet

Lovprosessen: Regjeringens del Regjeringen oppnevner sakkyndig komité Komiteen avgir begrunnet forslag til lov (NOU) Et departement sender forslaget til høring Departementet vurderer NOUen og høringssvarene Departementets forslag oversendes Stortinget som Ot.prp (Prop. L)

Lovprosessen: Stortingets del Prop. fra regjeringen går til behandling i en av de faste komiteene Komiteen sender sin innstilling til Odelstinget som Innst. O. (til Stortinget som Innst. L) Odelstinget vedtar selve lovteksten som Besl. O. (Førstegangsbehandling i Stortinget: Lovvedtak) Lagtinget vedtar lovteksten. (Andregangsbehandling i Stortinget. Evt med Lovanmerkning.

Lovprosessen: Kongens del Kongen i statsråd (ved kgl.res.) Sanksjonerer loven Vedtar hvilken dato loven settes i kraft Kunngjør loven offentlig

Bruk av forarbeidene i tolkningen

Hva finnes i forarbeidene? Hvilke slutninger kan trekkes? Hoveddel: Generelle drøftelser Bakgrunnen for lovforslaget Historikk og politiske mål Gjeldende rett Hovedpunkter i lovforslaget Økonomiske og administrative konsekvenser Merknader til de enkelte paragrafer Eksempler, definisjoner, presiseringer

Forarbeider Lovtekst i endringsloven

Hvilken vekt kan man legge på forarbeidene? Faktorer å ta hensyn til: Alder Forarbeider er viktigst ved tolkning av nye lover Etter hvert kan det dannes rettspraksis Nærheten til stortingsvedtaket Respekten for folkestyret Komiteinstillingen er nærmest – Hvor enstemmig er den? Grundighet Respekten for fagkunnskap Ot.prp. og NOU er størst – Er de alltid godt forberedt?

Lovformålenes betydning

Lovformålene: Hvor finner man dem? I forarbeidene I lovtekstens formålsparagrafer Både politisk og juridisk funksjon Kan gi bidrag til tolkning av andre paragrafer Vannresursloven § 1: ”Denne lov har til formål å sikre en samfunnsmessig forsvarlig bruk og forvaltning av vassdrag og grunnvann” Genteknologiloven § 1: ”Denne loven har til formål å sikre at framstilling og bruk av genmodifiserte organismer og framstilling av klonede dyr skjer på en etisk og samfunnsmessig forsvarlig måte, i samsvar med prinsippet om bærekraftig utvikling og uten helse- og miljømessige skadevirkninger.”

Lovformålenes vekt i tolkningen av regler Generelt stor vekt Reglene skal jo oppfylle formålet Kan variere Hvor sikre er slutningene om formålet? Er det bare én tolkning som fremmer formålet? Skal regelen tjene flere formål?