Kunnskapsorganisering og gjenfinning i bibliotekarutdanningen Nils Pharo 11.07.2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STUDIEFORBEREDENDE UKE SOM MANGFOLDSPROSJEKT Begrunnelser, innhold og erfaringer Anne M. Skumsnes, PULS
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til polikliniske pasientforløp? Prosjektgruppen.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
Program Trygt læringsmiljø på nett ved høgskolelektor Hanne Maria BingenHanne Maria Bingen Gruppearbeid Vi deler oss i diskusjonsgrupper.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
UTVIKLINGSPLAN FOR HØGSKOLEN I TELEMARK Kjølnes, Porsgrunn
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap ved Høgskolen i Oslo, Avd. JBI Presentasjon i Trondheim 9. November 2009 Øivind Frisvold.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
TITLE OPPLÆRING – ROTARY D 2310 Marit Fredheim Opplæringsansvarlig
Kværner Oil & Gas a.s Hovedkontoret til KOG FD ligger på Lysaker rett utenfor Oslo. KOG FD har ansvaret i Kværner for alle olje/gassfeltutbygginger. De.
«Forbedringsprosess(en)»
Informasjonsnettverk OFK Utkast til Handlingsplakat Arbeidsgruppe: Inger Elisabeth Karni, Stine Fredriksen, Bjørnar Storsveen, Marianne Mobæk.
Høgskolen i Oslo Fragmentering eller fellesløsning? Unni Knutsen 17. mars 2010.
Tanker om bibliotek NÅ – i bilder Hilsningstale ved det 73. norske bibliotekmøte Stavanger 21.mars 2012 Vigdis Moe Skarstein.
BS emneord Kjersti Feiring Myrtrøen Bibliotekmøtet Hamar 2010.
Webprosjekt ved HiT.
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Arbeidsevnekartlegging
HØGSKOLEN I AGDER Agder University College © Bjørn Olav Hogstad, HiA, 2002 HØGSKOLEN I AGDER Agder University College Word - maler 1 DAT100 TEMA: Maler.
Digitale dokumenter Nils Pharo. Digitale dokumenter engelskspråklig kurs tverrfaglig del av sivilbibliotekarstudiet.
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Strategidokument NMBU - prosess
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
Side 1© Senter for statlig økonomistyring | Tittel på presentasjonen Behandling av usikkerhet i statlige prosjekter Frokostseminar 17. november 2006 Senter.
Regnskogen Vær De frodige skogene i sør-vest er avhengige av høye temperaturer hele året og mye nedbør. Regnskoger i tempererte soner trives mellom Stillehavet.
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
generell norsk tesaurus
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
Ressursinnsats og resultat av nettverksarbeidet 1.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Nasjonalbibliotekets tjenester i et regionalt perspektiv Jonny Edvardsen Avdelingsdirektør Tilvekst og kunnskapsorganisering, Nasjonalbiblioteket.
Prosjekt i Drammensbiblioteket Lena Hillestad Kultur, inkludering og deltaking
Presentasjon rådhuset Ragnar Husum IKT sjef Magnus Johansson rådgiver pedagogisk bruk av IKT.
Felles studieplanmal for HiST Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gunnar Bendheim.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
På vei mot noe nytt. HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG NTNU som regional aktør i Trøndelag når nåværende HiST og NTNU sitt samfunnsoppdrag kommer inn under samme.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Velkommen til Lokalt fagnettverk om psykiske lidelser og utfordrende atferd hos personer med utviklingshemning v Kjersti Eide, Rådgiver med koordinerende.
Interkommunal eierstrategi
Forventningene fra Fylkesmann
Fremtidig organisering av seniorsentrene
Velkommen til Lokalt fagnettverk om psykiske lidelser og utfordrende atferd hos personer med utviklingshemning v Kjersti Eide, Rådgiver med koordinerende.
Kartlegging og verdsetting av friluftsområder
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Frokostmøte om kunstig intelligens
Rekruttering internasjonale studenter
E-ressurser: Katalogisering og metadatakvalitet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsorganisering og gjenfinning i bibliotekarutdanningen Nils Pharo

Bakgrunn — Grunnleggende innhold og struktur i bachelorutdanningen i bibliotek- og informasjonsvitenskap stammer fra slutten av 90-tallet — Siden da har det blitt gjort mindre endringer — Verden endrer seg (økt digitalisering, nye behov i praksisfeltet/feltene) — Behov for grundig gjennomgang av studieplanen, spesielt innen emnegruppen Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning Presentasjonens tittel

Arbeidsgruppe — Ellen Hjortsæter — Jofrid Holter — Unni Knutsen — Ragnar Nordlie — Kim Tallerås — Miriam Bakkeli (studentrepresentant) — Nils Pharo (leder) Presentasjonens tittel

Mandat Arbeidsgruppen skal — kartlegge studieløpet i emnegruppen Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning (KoG), og gi en nærmere beskrivelse av innholdet i delemnene slik det er i dag. — lage utkast til fremtidig studieløp i KoG. Utkastet skal inneholde innholdsbeskrivelser for delemnene, og også vise sammenhengen mellom dem. Presentasjonens tittel

Innspill fra praksisfeltet — Viktig forutsetning i mandatet! — Sikre bredde i innspillene: — Kjersti Feiring Myrtrøen, Biblioteksentralen — Jonny Edvardsen, Nasjonalbiblioteket — Mette Langeland og Bjørn Kjetil Fredriksen, Stavanger bibliotek — Marianne Riste, Høgskolen i Buskerud — Og seminarets deltakere! Presentasjonens tittel