Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er teknisk Tilstandsdiagrammet viser ett objekts tilstander og transisjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Objektorientert systemutvikling og UML  OOSU er den mest anvendte metoden på både store og små prosjekter  UML er det mest anvendte beskrivelsesspråk.
Advertisements

Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet viser hvem som har kontrollen til enhver tid Det spesifiserer nøyaktig.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring
Finansregnskap m/IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT
Objektorientert systemutvikling og UML
UML & object models av gruppe 8
Introduksjon til NetBAS
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Eiendomsregister - eksempel
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
ANDROID-PROGRAMMERING VÅREN ACTIVITY OG INTENTS Repetisjon fra forrige gang.
Systemmodeller In 140 Sommerville kap. 7. Mål Forstå hensikten med kontekstmodell Forstå ideene bak –oppførselsmodellering –datamodellering –objektmodellering.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 13 Sommerville kap 12 – del 2.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 31.8 Kapittel 3: Grunnlag for programmering i Visual Basic.
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet spesifiserer hvem som har kontrollen til enhver tid Det vises nokså.
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
Sammensatt struktur Visning av intern struktur i et samarbeid mellom objekter Fokuserer på ett av en klasses flere mulige ansvar.
En kort innføring i Design Patterns
Forbindelser Diagrammer i UML består av ting med forbindelser
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i det objektorientert systemet Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv.
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Koblingspunkter De fire forbindelsene (avhengighet, assosiasjon, generalisering og realisering) definerer konkrete koblingspunkter I tillegg har UML mer.
Strukturerende elementer i UML
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i et objektorientert system Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv aktivitet.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
 Diagramtypene gir til sammen  oversikt over modulene i systemet  innsikt i strukturen  innsikt i dynamikken 1V. Holmstedt 2009.
A UML-based Design Environment for Interactive Applications Paulo Pinheiro Da Silva og Norman W Paton IEEE, Second International Workshop on User Interfaces.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Norsk mal: Startside fullfarge Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. Ny kommunereform.
Aktivitetsdiagrammer
Aktivitetsdiagrammer Viser en side ved systemets dynamikk Kan spesifisere et brukstilfelle Viser rekkefølgen i aktiviteter Konstruerer løsningen av en.
Billettautomat med felle. Forbedret automat Klasse og operasjon i aktiviteten Klassen er Billettluke Operasjonen er pengerTilbake() Skilletegnet er dobbelt.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Frihøydemålesystem 1.System for å måle frihøyde i tunneler, under broer, rasoverbygg etc. 2.En kontinuerlig måling gir bedre data for å planlegge fresing.
1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Bruk av geometrityper Eller: I applikasjonsskjema skriver vi:
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Utvikling av tegneverktøy for Generalized Sketches Student: Ørjan Hatland Veiledere: Yngve Lamo, Høgskolen i Bergen Uwe Wolter, Universitetet i Bergen.
Objektorientert design
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Systemmodeller In 140 Forelesning nr. 9 Sommerville kap. 7.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Android-Programmering Våren Oversikt Long-running operasjoner Introduksjon til Android services On-demand service Bruk av servicer på tvers av prosesser.
Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er ofte teknisk, men kan også beskrive biologiske tilstander Tilstandsdiagrammet.
GeoGebra “En gratis dynamisk matematisk programvare til bruk i skoler”
Strukturerende elementer i UML
Aktivitetsdiagrammer
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Sett inn bilde av produktet her
Koblingspunkter De fire forbindelsene (avhengighet, assosiasjon, generalisering og realisering) definerer konkrete koblingspunkter I tillegg har UML mer.
Diagramtyper og formål
Billettautomat med felle
Koblingspunkter og diagramtyper
Sett inn bilde av produktet her
Produktnavn.
Behov og emosjoner.
Objektorientert programmering i Java
Utskrift av presentasjonen:

Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er teknisk Tilstandsdiagrammet viser ett objekts tilstander og transisjoner Objektdiagrammet viser flere objekters tilstander på en gang Tilstandsdiagrammet viser hva som skal til for å endre tilstanden

Grunnleggende diagram Hver tilstand vises som en avrundet firkant Hver tilstand må ha en merkelapp Hver transisjon har retning Transisjonen kan ha merkelapp Stopp viser hvilken tilstand objektet må være i rett før det destrueres

Transition label Transition label, eller ”merkelapp”, har tre avdelinger Alle avdelingene er valgfrie

Tilstandsoperasjoner entry/ spesifiserer operasjoner ved inngangen til tilstanden exit/ spesifiserer operasjoner ved utgangen fra tilstanden do/ spesifiserer operasjoner i selve tilstanden I tillegg kan språket utvides ved å definere nye tilstandsord

Kompliserte tilstander GUI-komponenter kan være kompliserte Tilstandene kan vises med sammensatte tilstander og såkalte topp-tilstander

Sammensatte tilstander Sammensatte tilstander har topptilstand Under topptilstanden kan det finnes ulike sammensatte tilstander

UML-rammer UML 2.0 definerer UML-rammer for andre spesifikasjoner Grafen er en firkant med en label i en ramme øverst i venstre hjørne Vi kan for eksempel vise kode med UML-rammer Denne koden illustrerer forrige tilstandsmaskin

Historisk tilstand Historisk tilstand kan spesifisere komplisert oppførsel betinget av en forhistorie. Spesifikasjonen after kan vise automatisk transisjon

Tilstandstabeller Tilstandstabeller er ikke UML En tilstandstabell kan vise noe av det samme som et UML-diagram Det kan altså føre til mer kunnskap om systemet

Tilstander med pekerkontroll Tilstander i GUI som styres med mus er kompliserte Tilstandene er standardiserte og velkjente og virker derfor ikke så kompliserte for oss lenger Se for eksempel java[8].FocusMania og java[10].testMouseMove

Avbrudd og historisk tilstand En transisjon til historisk tilstand er en transisjon til den forrige tilstanden En transisjon fra historisk tilstand er en transisjon til default tilstand Default tilstand er som regel det samme som starttilstanden

Sekvensielle tilstander Husholdningsmaskiner kan kreve høy grad av systemforståelse fra vanlige brukere Adax elektroniske varmelistsystem er et eksempel Adax veiledninger og oversikter for forbrukeren

Forenkling og fokusering Kompliserte diagrammer er ikke så lærerike Diagrammer som ser for enkle ut er ofte bedre

Samtidige tilstander Samtidige tilstander modellers i samme tilstandsgraf Tilstandene deles med en stiplet linje