Norwegian Salmon Et hav av muligheter Høstkonferansen Møre og Romsdal Havbrukslag Therese Log Bergjord Pan Fish ASA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
Advertisements

I.
Kommunikasjonsdirektør FHL
Litt mer om PRIMTALL.
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Utvikling av kveite oppdrett; erfaringer og utfordringer
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Styrearbeid i Norwegian
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Grønn frokost i Hillevåg
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv
COAST GROUP 2013 Reliable – Profitable Growth Coast Structure (Family) Coast Seafood Sales / Marketing Coast USA Import / Wholesale Coast Australia.
Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Norges olje- og gassvirksomhet
The Norwegian Timor Leste
Morten Hyldborg Jensen Aker Seafoods ASA
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Produktivitetskonferansen innspill og oppsummering Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Trøndelag som havbruksregion – hvordan utvikle næringen videre Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Erfaringer med resirkulering i smoltproduksjon John-Ivar Sætre MRH-årsmøte Ålesund
Tøff konkuranse! Forholdet mellom Norge og Chile
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Korn- og kraftforpolitikken; hvordan fungerer kornordningen
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Teknologisk framgang og læring i oppdrettssnæringa i Norge
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Nordnorsk Havbrukslag 13. januar 2011 Fredd Wilsgård Når vestlendingene ser mot nord.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Merkeordningen Fairtrade Max Havelaar
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Rømt oppdrettslaks – hvilke konsekvenser får dette i fremtiden for laksefiske i elv og sjø?
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Trainee- og kontaktstipend i havbruksnæringa Hans Inge Algrøy Regionsjef FHL Havbruk.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Ivar Pettersen, ECON Analyse Prosjektpartnere: Nor Cargo Thermo AS
Økonomiorganisasjon 2007 Månedsrapporteringen –Praktisk gjennomføring av rapportering er utfordrende fordi det kun er jeg (og Inger Lise) som ser helheten.
Muligheter for midtnorsk havbruksnæring Alf Jostein Skjærvik, leder Midtnorsk Havbrukslag.
Nasjonal fôrproduksjon og fôrtilgang Sitkalaks | Petter Dass Museet, Alstahaug | 19 mars 2015.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Fjordlaks AS - konsernet
Utskrift av presentasjonen:

Norwegian Salmon Et hav av muligheter Høstkonferansen Møre og Romsdal Havbrukslag Therese Log Bergjord Pan Fish ASA

Slik er oppdrettsverden I juli 2000 fikk vi NOK 40 for en kilo laks I juli 2003 var prisene NOK 15 per kilo for samme produkt I juli 2005 fikk vi igjen NOK 30 per kilo I 2006 vil utbud være lik eller lavere enn 2005 og etterspørselen er sterkere enn noen gang Jeg inviterer dere til å gjette på lakseprisen i Juli 2006!

Litt om Pan Fish Samling av selvstendig drevne selskap i Norge, Canada, Scotland, Færøyene og etterhvert i Chile Komplette integrerte enheter med fokus på egen produksjon, egen slakting, etterhvert filletproduksjon og salg av egen fisk Strengt og entydig fokus på laveste kost og kvalitet  Vi er på god vei, men fremdeles et stykke å gå før vi er blant de beste.... men vi skal nok se 17 tallet pakket i kasse i Q4 Lite hovedkontor i Stavanger som utøver eierrollen  En håndfull personer som fokuserer på strategi, selskaps- oppfølging, eierspørsmål, finansiering.... og litt rapportering

Pan Fish Visjon “Pan Fish shall supply the world with high quality salmon products at the lowest cost delivered to customer”

Pan Fish Norway 60 konsesjoner i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane Verdens mest moderne slakteri Fullt integrert med smolt, oppdrett, slakting, pre-rigor filletering og salg EBIT ca 8 nok per kg i 3q Flott organisasjon med meget kompetent gjeng medarbeidere Administrerende Direktør Øyvind Tørlen og oppdrettssjef Kenneth Brandal

Global tilstedeværelse PF Canada Production target :25 00 trw Cost target 2008 : CAD 3,33 – 3,53 PF Norway Production target : trw Cost target 2008 : NOK PF Scotland Production target : trw Cost target 2008 : GBP 1,37 – 1,45 PF Faroes Production target : trw Cost target 2008 : DKK 14,50 – 15,50 PF France Annual turnover: NOK mill Production: 3000 tonnes product weight

Omsetning / EBITDA% 4Q99 – 3Q05 (12 months rolling turnover (NOKm) and 12 months rolling EBITDA%) Adjusted for change unrealized income biomass (according to IFRS) 12 months roling

Så til tema Et hav av muligheter!

Status Norsk oppdrettsnæring har nå i over 15 år, urettmessig blitt anklaget for dumping Vi er på slutten av nok en EU prosess hvor vi nok engang kan bli dømt tiltross for at vi har bevist vi ikke har dumpet  Tallenes tale er klar, bevist av PWC utover ”enhver rimelig tvil” Den Skotske ”minoriteten” har brukt all sin tid i 15 år til å søke beskyttelse og glemt å fokuser på effektivt oppdrett  Er det rart at deres kostnader blir høye?  Men at konsumentene i EU skal betaler regningen er vel litt drøyt Men la oss se på mulighetene og la EU holde på med sitt

Mulighetenes market Markedet for Atlantisk laks er i år på ca 1, 2 millioner tonn  Og det vokser Konsumet i EU i år har økt med 5% Konsumet i Russland har økt med 47% i 2005 etter en rekke år med sterk vekst

Mulighetenes market Eksporten av laks fra Norge har økt med 5 % hittil i år  Og prisen har økt med 10.3%  Og det vokser Hvor øker vi så mest 1.UK vokser med 102 % 2.Russland vokser med 38 % 3.Polen vokser med 38 % 4.Frankrike vokser med 23 %

Hva skjer i mulighetenes market Tilbudsiden  Forsiktig vekst i 2006  Noe sterkere vekst i 2007  Ytterligere vekst i 2008  Chile og Norge blir de dominerende aktørene  Scotland og Nord Amerika når snart sitt kapasitetstak Ingen overraskelser  Vi vet fisken kommer  Vi vet at konkuransen fra andre produkter blir tøff  Kanskje vi skal forberede oss denne gangen!!!!!

Hva gjør vi i mulighetenes market Reagere mens vi har tid  Etterspørselen kan påvirkes  Slikt arbeid tar tid  Vi vet vi trenger økt konsum i 2007 / 2008 Skal vi vente og bli overrasket når vi kommer dit, eller skal vi gjøre noe nå?  Markedsarbeid koster penger  Markedsarbeid har en inntekts side  Siste er en fraværende diskusjon i Norsk oppdrettsnæring

Volumer i mulighetenes market La oss si vi vil selge tonn laks i 2007  NOK 1 i merpris gir NOK 650 millioner i økt bunnlinje Men vi vet at slikt skjer ikke av seg selv  Chilenerne vil selge  Færøyværingene er tilbake  Kyllingfolket er med i kampen  Svineprodusentene likeså  Osv

Lønnsomhet i mulighetenes market La oss si vi vil selge tonn laks i 2007  La oss investere NOK,50 per kg i økt markedsinnsats La oss bare for en stakket stund tro at markedsføring virker og at vi derved klarer å øke prisen med NOK 1 (eller mer)  50 øre er kun 2% av en laksepris på NOK 25 pr kilo  Men det gir oss NOK 325 millioner i økt markedsinnsat Og viktigere en økt netto fortjeneste på 325 millioner kroner

Hva gjør vi i mulighetenes market Fokus på fersk fisk Fokus i viktigste kjerne markeder Fokus på de markeder hvor vi har konkurransefordeler  EU  Tradisjonelle volummarkeder  Markeder som fokuserer fersk  Polen  Russland  Ukraina

Mulighetenes market Vi kan vente å se  Og igjen bli ”overrasket” over at utbud ble større en konsumvekst Vi kan fortsette bare å fokusere på produksjon  Og tro markedet kommer av seg selv Vi kan tro at markedsinnsats ikke påvirker konsum  Tiltross for at våre produsenter innen f eks kylling bruker millarder og vokser enormt mye mer og raskere enn oss Eller vi kan tro på at økt markedsinnsats skaper økt lønnsomhet  Da må vi ta et historisk felles løft folkens og vi må gjøre det nå  Også kan vi ikke vente på at det er ”naboen” som skal gjøre det

A bright future for a fantastic product