Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Effektiv markedsføring i sosiale medier Case: Boken “Effektiv nettskriving” Ove Dalen Skal vise hvordan du kan markedsføre i sosiale medier og advarer:
Advertisements

TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
"Gi rom for lesing!" ”Regjeringens tiltaksplan for leselyst og leseferdighet”
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Elevressurs Basis uten innlogging
Matematikk for yrkesfag
Pedagogisk analyse.
Ørjan Persen Bergen Offentlige Bibliotek E-bøker og formidling på nett - erfaringer fra Bergen Off. Bibliotek.
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Analyse Innleveringsfrist 15. august.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Digitale læringsressurser i skolen
UTV i Sandefjord Kommune
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Prosjektoppgave 2HKI 2001 Et utstyrsregister realisert gjennom et Web-grensesnitt.
Øving 7: Overvåkning Med ny teknologi som IT kan vi skaffe mer data, for eksempel når det gjelder: –Pengestrømmer –Helsevesen –Internasjonal reisevirksomhet.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Arbeider for medlemmenes lønns- og arbeidsforhold Utdanningspolitikk Vektlegger profesjonen/yrkesutøvelsen – Medfører kobling utdanningspolitikk og tradisjonell.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Software Requirements Elicitation
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Praktisk bruk av Lærerens digitalbok og gratis digitale elevressurser
Oppsummering av FOU - prosjekt
Livet etter Frontpage og Access Tom Heine Nätt. Agenda Frontpage Hvorfor bytte? Krav til et webutviklingsverktøy Alternative webutviklingsverktøy Dreamweaver.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Smartbok Våre kjente læreverk i digital utgave Ellen M. Miljeteig
Dynamiske hyllesignaturer
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Utviklingsplan for FYR-arbeid
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Pakker I Microflex. Pakke Hva mener vi med en pakke? Abonnement (fungere som en serie) Kobling av enkeltforestillinger.
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Helseinformatikk Øving 2. Studie av modeller GLIF –Protégé GEM – GEM Cutter.
VirusLab Utvikling av en profesjonell applikasjon.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
1. Unibok: En ny generasjon digitale lærebøker Kjente lærebøker fra forlagene i et nytt format, tilpasset din skjerm Boka har søkemuligheter og notatfunksjon.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Sett inn bilde av produktet her
Prosjektnavn Firmanavn Presentert av
Sett inn bilde av produktet her
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Innovative energiløsninger
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon for videregående skole. Analysere tradisjonell modell Analysere dagens muligheter med IT Fremtidens muligheter

Tradisjonell modell Lærebokforfattere (ofte lærere i skolen) skriver bøker Forlag støtter opp om skriveprosessen (konsulenter) Boka trykkes og distribueres til bokhandlerne Elevene kjøper bøkene Analyser fordeler og ulemper med denne modellen. Hvorfor har den oppstått?

Gratis lærebøker Fra mange hold kommer det krav om at lærebøker i videregående skole skal være gratis Et slikt krav vil medføre store utgifter for myndighetene Eller finnes det andre løsninger?

Dagens muligheter med IT Gi en kort beskrivelse av de elementer i IT- teknologien som kan benyttes for å utvikle nye modeller for lærebokproduksjon. Beskriv et sett av slike modeller, gjerne med utgangspunkt i dagens modell, en effektivisering av denne til helt nye modeller.

Framtidsmuligheter Gi en beskrivelse av hvilke framtidige modeller som kan realiseres Du kan her benytte teknologi som du mener vil kunne bli tilgjengelig i løpet av de neste år.