Vurdering for læring - en praksisfortelling Fra kompetansemål til læringsmål, vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse Arnhild Althe 12.12.12
Arnhild Althe Adjunkt 16 års erfaring fra ungdomsskole Namsos barneskole fra 2011 Teamleder og medlem av VFL-gruppa Kontaktlærer i 6.klasse 25 elever, 13 jenter og 12 gutter Arnhild Althe 12.12.12
Tid Mer tid til: å tenke å utvikle kriterier å vurdere måloppnåelse Mindre tid til: å sjekke ”gjort” Arnhild Althe 12.12.12
Verktøyene mine - pinner Arnhild Althe 12.12.12
Verktøyene mine - whiteboard Arnhild Althe 12.12.12
Verktøyene mine - målark Arnhild Althe 12.12.12
Verktøyene mine - modellering Den perfekte Den halvdårlige Den elendige Rollespill Tekster og oppgaveløsninger Arnhild Althe 12.12.12
Mål LK-06 Kompetansemål Målbare og forståelige Kunne litt om … Kunne si noe om … Kunne gjengi tre fakta om … Kunne forklare hvordan … Arnhild Althe 12.12.12
Mål på ukeplanen høst 2011 Arnhild Althe 12.12.12 Fag Læringsmål. Dette skal du ha lært når denne uka er over. Norsk Å fremføre en tekst muntlig på en god måte Vite hvordan får frem humor i en tekst Matematikk Å finne omkretsen av mangekanter Kroppsøving Å kunne følge mange instruksjoner. RLE Kunne fortelle om tidsregning i de ulike religionene. Engelsk Kunne snakke om venner og kjæledyr på engelsk Naturfag Å fortelle hva samene bruker reinen til? Å fortelle hva som skjer med plante- og dyrelivet på fjellet når mennesker og husdyr påvirker naturen der. Musikk Noen typiske trekk ved musikk fra 70 og 80-tallet. Kjenne til noen artister fra epoken. Samfunnsfag Kunne forklare hva antikken var. Arnhild Althe 12.12.12
Vurdering av mål høsten 2011 Arnhild Althe 12.12.12
Mål og vurdering høsten 2011 Vurdering gjort? Ja Læringseffekt? Ja - reflektert over egen læring. Nei - ingen felles refleksjon som kunne bringe eleven videre i læringsprosessen Arnhild Althe 12.12.12
Mål våren 2012 i alle leksjoner og alle lekser i alle fagtimer; start, underveis og/eller slutt. leksa gjort målet nådd pinner og Whiteboard aktiviserer forkunnskaper tid til refleksjon motivasjon (ytre/indre) og avstressende Arnhild Althe 12.12.12
Arnhild Althe 12.12.12 Mandag 7.mai Tirsdag 8.mai Onsdag 9.mai Torsdag 10.mai Fredag 11.mai 08.30-09.30 Les: Safari s.166-167 0900-0945 Konsert ved kulturskole-elever i amfiet s.168-169, A eller B Norsk: Agora språkbok Les og lær –lesebestilling s.146-149 Mål: Å kunne skrive etter en bestemt oppskrift / bestilling. s.170-171,A eller B Får ukesluttprøve RLE: Hellige tekster i Buddhismen s.115-116 Mål: Kunne fortelle om det viktigste i buddhismens hellige tekster. 08.30-09.15 s.172-175 Lesestund NB! Elevråd Ukesluttprøve Naturfag: Fremføre rovdyrtekstene for klassen. Mål: Å kunne legge frem egne tekster foran et publikum. 09.15-09.45 Amfisamling Friminutt 09.30-09.45 Friminutt 09.45-10.00 09.45-10.40 Forsinket friminutt Matematikk: Jobbe videre med repetisjonsplanen fra forrige uke. Mål: Å kunne forbedre egne regneferdigheter i multiplikasjon, divisjon og brøk Engelsk: Textbook: The year s.93 Who loves the trees best?s.94 Mål: Kunne navnet på månedene på engelsk. Kunne lese engelsk tekst med flyt og oversette. Abakus: 30 minutter: Test deg selv s.101 20 minutter s.108-109 felles i lyttekroken Mål: Å kunne finne arealet av figurer ved hjelp av ruter. 10-11 Abakus: Større og større s. 120-121 Mål: Å kunne tegne og regne med forstørrelser. Textbook: Lesing Workbook: s.113 A crossword s.114 Invitations Mål: Å kunne tidsbegreper, dager og måneder på engelsk, og bruke disse til å formulere en tekst på engelsk. Mat 10.40-11.00 Friminutt 11.00-11.30 11.30-12.45 Kroppsøving: Jogge rundt Kleppen og tilbake. Mål: Å utvikle en egnet løpsteknikk. Skrive ferdig rovdyr-teksten. Stillelesing i torsdagsboka, låne bøker på biblioteket. Rettskriving –anførsel s.150-151 Mål: Kunne finne replikker og markere dem med anførselstegn. Kunst og håndverk: Forme og male ferdig sparegrisen. Mål: Å lage en bruksgjenstand etter oppskrift. Friminutt 12.45-13.00 13.00-14.00 RLE: Inn i livet 5: Hellige tekster i Islam s.110-114 Oppstart buddhismen. Mål:elli Kunne fortelle om det viktigste i islams hellige tekster. Musikk: Avslutning av arbeid med musikkepokene. Sangleker Mål: Å kunne fortelle om barokken, wienerklassisismen og romantikken. Å kunne jobbe som en gruppe. Fullføre Munch, montere. Mål: Å kunne reprodusere et kjent kunstverk. Bibliotekartid Samfunnsfag: Midgard: Mål: Kunne navnene på fylkene i Trøndelag. Arbeid med kart. Gjøre 17, 18 og 19 på s.187. Huske 50 på s.188. Arnhild Althe 12.12.12
Mål på planen høsten 2012 Arnhild Althe 12.12.12 Fag Mål Muntlig vurdering gjort Matematikk 1. Kunne gjøre om mellom vektenhetene 2. Kunne addere med vektenheter Norsk 3. Kunne beskrive personer og steder i egen tekst Engelsk 4. Talk about holidays 5. Ask questions in English Samfunnsfag 6. Kunne plassere viktig informasjon på kart 7. Kunne lage gode quiz-spørsmål ut fra en tekstmengde RLE 8. Kunne snakke om rettferdighet og urettferdighet knyttet til krig og fred 9. Kunne forklare hva det betyr at et land er i krig. Kroppsøving 10. Å utføre varierte aktiviteter som bygger opp kroppen på ulike måter 11. Å utføre basisferdigheter i individuelle idrettsaktiviteter, med og uten bruka av apparat og småredskaper. Musikk 12. Synge og spille klokkespill 13. Oppfatte og bruke dynamikk Mat og helse 14. Kunne vaske opp. 15. Kunne lage scones. Naturfag 16. Å kunne bestemme blad ved hjelp av bestemmelsesnøkkel. 17. Å kunne forklare funksjonen til bladene Arnhild Althe 12.12.12
Mål høsten 2012 kriterier utarbeidet i fellesskap etter modellering eller refleksjon. på målark og henges synlig i klasserommet. pinner, Whiteboard og betenkningstid. målsjekktime Målarkene med kriterier brukes aktivt i elevenes eget arbeid under prøver i vurderingssituasjoner. Arnhild Althe 12.12.12
Mål og kriterier nå… Kriterier differensiert i høy og lav Hva nå? Differensiere kjennetegn på måloppnåelse i flere emner og fag suksessivt etter hvert som elevenes kompetanse i differensiert kriterieutvikling øker. Arnhild Althe 12.12.12
Mål og kriterier Hva sier elevene? Arnhild Althe 12.12.12
Elevmedvirkning Nesten alle kriterier utarbeides etter bruk av pinner og betenkningstid individuelt eller betenkningstid og læringsvenn Vet ikke – vet ikke Vil ikke – vet ikke Arnhild Althe 12.12.12
Egenvurdering og hverandrevurdering Med utgangspunkt i kriterier – nøytralt, ikke personlig 2 stjerner og 1 ønske på muntlige svar ut fra kriteriene Arnhild Althe 12.12.12
Lærervurdering Kriteriene – i vurdering av muntlig og skriftlig arbeid 2 stjerner og et ønske Arnhild Althe 12.12.12
Elevsamtalen Hvordan snakke med eleven om fag og faglig utvikling? Kontakttimen Arnhild Althe 12.12.12
Arnhild Althe 12.12.12
Arnhild Althe 12.12.12