Vurdering for læring - en praksisfortelling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
STASJONSUNDERVISNING
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Mestringsmodell Breidablikk
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Mål og læring hos elever
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Lekseplan for 5.trinn uke 4 Mandag 19. januar – fredag 23. januar.
Lekseplan for 5.trinn uke 3 Mandag 12. januar – fredag 16. januar.
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE mars 2015
Lekseplan for 5.trinn uke 10 Mandag 2. mars – fredag 6. mars Vi er alle forskjellige. Kroppen i utvikling.
Lekseplan for 7.trinn uke 7
Lekseplan for 5.trinn uke 12 Mandag 16. mars – fredag 20. mars.
Lekseplan for 5.trinn uke 13 Mandag 23. mars – fredag 27. mars.
Lekseplan for 7.trinn uke 7
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE 2 – januar 2015
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lekseplan for 4.trinn uke 6 - 7
Foreldremøte a. Fag Alle prøveresultater vil bli gjennomgått på utviklingssamtalene Matematikk: o Halvårsprøve i Multi (på data) o Udir.,
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE 20 og mai 2015
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE 24 og juni 2015
Lekseplan for 4.trinn uke 20 og 21 Mandag 11. mai – fredag 22. mai 2015 PALS uke 20 og 21: Ansvar i klasserommet/fellesrommet: Arbeide rolig uten å forstyrre.
Lekseplan for 4.trinn uke 22 og 23
Lekseplan for 5.trinn uke 18 Mandag 27. april– torsdag 30. april.
UKE UKE MÅL: Norsk: Tekstforståelse –leseferdighet. Vurdere egen / andres faktatekst. Matte: Divisjon med tall som gir.
Lekseplan for 7.trinn uke august 2015.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Uke Norsk: Jeg kan skrive beskjeder med mottaker, avsender og et tydelig budskap. Matte: Jeg vet hva sirkellinje, diameter, radius og sentrum.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Lekseplan for 7.trinn uke – 11.september 2015.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE. VAKSNE I KLASSEN: Ann Helen Tveit: Kontaktlærar Norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, KRLE, musikk, gym. Andreas.
Velkommen til foreldremøte i 2d

Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Hva er nytt? De fire regneartene..
Forestilling halv gruppe.
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Lekseplan for 5.trinn uke 35 Mandag 24. august – fredag 28. august
Velkommen til foreldremøte
UKEPLAN FOR KLASSE 1C UKE 8-9
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring - en praksisfortelling Fra kompetansemål til læringsmål, vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse Arnhild Althe 12.12.12

Arnhild Althe Adjunkt 16 års erfaring fra ungdomsskole Namsos barneskole fra 2011 Teamleder og medlem av VFL-gruppa Kontaktlærer i 6.klasse 25 elever, 13 jenter og 12 gutter Arnhild Althe 12.12.12

Tid Mer tid til: å tenke å utvikle kriterier å vurdere måloppnåelse Mindre tid til: å sjekke ”gjort” Arnhild Althe 12.12.12

Verktøyene mine - pinner Arnhild Althe 12.12.12

Verktøyene mine - whiteboard Arnhild Althe 12.12.12

Verktøyene mine - målark Arnhild Althe 12.12.12

Verktøyene mine - modellering Den perfekte Den halvdårlige Den elendige Rollespill Tekster og oppgaveløsninger Arnhild Althe 12.12.12

Mål LK-06 Kompetansemål Målbare og forståelige Kunne litt om … Kunne si noe om … Kunne gjengi tre fakta om … Kunne forklare hvordan … Arnhild Althe 12.12.12

Mål på ukeplanen høst 2011 Arnhild Althe 12.12.12 Fag Læringsmål. Dette skal du ha lært når denne uka er over. Norsk Å fremføre en tekst muntlig på en god måte Vite hvordan får frem humor i en tekst Matematikk Å finne omkretsen av mangekanter Kroppsøving Å kunne følge mange instruksjoner. RLE Kunne fortelle om tidsregning i de ulike religionene. Engelsk Kunne snakke om venner og kjæledyr på engelsk Naturfag Å fortelle hva samene bruker reinen til? Å fortelle hva som skjer med plante- og dyrelivet på fjellet når mennesker og husdyr påvirker naturen der. Musikk Noen typiske trekk ved musikk fra 70 og 80-tallet. Kjenne til noen artister fra epoken. Samfunnsfag Kunne forklare hva antikken var. Arnhild Althe 12.12.12

Vurdering av mål høsten 2011 Arnhild Althe 12.12.12

Mål og vurdering høsten 2011 Vurdering gjort? Ja Læringseffekt? Ja - reflektert over egen læring. Nei - ingen felles refleksjon som kunne bringe eleven videre i læringsprosessen Arnhild Althe 12.12.12

Mål våren 2012 i alle leksjoner og alle lekser i alle fagtimer; start, underveis og/eller slutt. leksa gjort  målet nådd pinner og Whiteboard  aktiviserer forkunnskaper  tid til refleksjon  motivasjon (ytre/indre) og avstressende Arnhild Althe 12.12.12

Arnhild Althe 12.12.12 Mandag 7.mai Tirsdag 8.mai Onsdag 9.mai Torsdag 10.mai Fredag 11.mai 08.30-09.30 Les: Safari s.166-167 0900-0945 Konsert ved kulturskole-elever i amfiet s.168-169, A eller B Norsk: Agora språkbok Les og lær –lesebestilling s.146-149 Mål: Å kunne skrive etter en bestemt oppskrift / bestilling. s.170-171,A eller B Får ukesluttprøve RLE: Hellige tekster i Buddhismen s.115-116 Mål: Kunne fortelle om det viktigste i buddhismens hellige tekster. 08.30-09.15 s.172-175 Lesestund NB! Elevråd Ukesluttprøve Naturfag: Fremføre rovdyrtekstene for klassen. Mål: Å kunne legge frem egne tekster foran et publikum. 09.15-09.45 Amfisamling Friminutt 09.30-09.45 Friminutt 09.45-10.00 09.45-10.40 Forsinket friminutt Matematikk: Jobbe videre med repetisjonsplanen fra forrige uke. Mål: Å kunne forbedre egne regneferdigheter i multiplikasjon, divisjon og brøk Engelsk: Textbook: The year s.93 Who loves the trees best?s.94 Mål: Kunne navnet på månedene på engelsk. Kunne lese engelsk tekst med flyt og oversette. Abakus: 30 minutter: Test deg selv s.101 20 minutter s.108-109 felles i lyttekroken Mål: Å kunne finne arealet av figurer ved hjelp av ruter. 10-11 Abakus: Større og større s. 120-121 Mål: Å kunne tegne og regne med forstørrelser. Textbook: Lesing Workbook: s.113 A crossword s.114 Invitations Mål: Å kunne tidsbegreper, dager og måneder på engelsk, og bruke disse til å formulere en tekst på engelsk. Mat 10.40-11.00 Friminutt 11.00-11.30 11.30-12.45 Kroppsøving: Jogge rundt Kleppen og tilbake. Mål: Å utvikle en egnet løpsteknikk. Skrive ferdig rovdyr-teksten. Stillelesing i torsdagsboka, låne bøker på biblioteket. Rettskriving –anførsel s.150-151 Mål: Kunne finne replikker og markere dem med anførselstegn. Kunst og håndverk: Forme og male ferdig sparegrisen. Mål: Å lage en bruksgjenstand etter oppskrift. Friminutt 12.45-13.00 13.00-14.00 RLE: Inn i livet 5: Hellige tekster i Islam s.110-114 Oppstart buddhismen. Mål:elli Kunne fortelle om det viktigste i islams hellige tekster. Musikk: Avslutning av arbeid med musikkepokene. Sangleker Mål: Å kunne fortelle om barokken, wienerklassisismen og romantikken. Å kunne jobbe som en gruppe. Fullføre Munch, montere. Mål: Å kunne reprodusere et kjent kunstverk. Bibliotekartid Samfunnsfag: Midgard: Mål: Kunne navnene på fylkene i Trøndelag. Arbeid med kart. Gjøre 17, 18 og 19 på s.187. Huske 50 på s.188. Arnhild Althe 12.12.12

Mål på planen høsten 2012 Arnhild Althe 12.12.12 Fag Mål Muntlig vurdering gjort Matematikk 1. Kunne gjøre om mellom vektenhetene 2. Kunne addere med vektenheter Norsk 3. Kunne beskrive personer og steder i egen tekst Engelsk 4. Talk about holidays 5. Ask questions in English Samfunnsfag 6. Kunne plassere viktig informasjon på kart 7. Kunne lage gode quiz-spørsmål ut fra en tekstmengde RLE 8. Kunne snakke om rettferdighet og urettferdighet knyttet til krig og fred 9. Kunne forklare hva det betyr at et land er i krig. Kroppsøving 10. Å utføre varierte aktiviteter som bygger opp kroppen på ulike måter 11. Å utføre basisferdigheter i individuelle idrettsaktiviteter, med og uten bruka av apparat og småredskaper. Musikk 12. Synge og spille klokkespill 13. Oppfatte og bruke dynamikk Mat og helse 14. Kunne vaske opp. 15. Kunne lage scones. Naturfag 16. Å kunne bestemme blad ved hjelp av bestemmelsesnøkkel. 17. Å kunne forklare funksjonen til bladene Arnhild Althe 12.12.12

Mål høsten 2012 kriterier utarbeidet i fellesskap etter modellering eller refleksjon. på målark og henges synlig i klasserommet. pinner, Whiteboard og betenkningstid. målsjekktime Målarkene med kriterier brukes aktivt i elevenes eget arbeid under prøver i vurderingssituasjoner. Arnhild Althe 12.12.12

Mål og kriterier nå… Kriterier differensiert i høy og lav Hva nå? Differensiere kjennetegn på måloppnåelse i flere emner og fag suksessivt etter hvert som elevenes kompetanse i differensiert kriterieutvikling øker. Arnhild Althe 12.12.12

Mål og kriterier Hva sier elevene? Arnhild Althe 12.12.12

Elevmedvirkning Nesten alle kriterier utarbeides etter bruk av pinner og betenkningstid individuelt eller betenkningstid og læringsvenn Vet ikke – vet ikke Vil ikke – vet ikke Arnhild Althe 12.12.12

Egenvurdering og hverandrevurdering Med utgangspunkt i kriterier – nøytralt, ikke personlig 2 stjerner og 1 ønske på muntlige svar ut fra kriteriene Arnhild Althe 12.12.12

Lærervurdering Kriteriene – i vurdering av muntlig og skriftlig arbeid 2 stjerner og et ønske Arnhild Althe 12.12.12

Elevsamtalen Hvordan snakke med eleven om fag og faglig utvikling? Kontakttimen Arnhild Althe 12.12.12

Arnhild Althe 12.12.12

Arnhild Althe 12.12.12