Filmens representasjonsformer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Møteplass for etisk refleksjon
Innføring i filmanalyse
Litteraturhistorie oversikt.
Modernismens plass i norskfaget
EPISK DIKTNING inkl novelle
NYNAIVISME OG IRONI: ERLEND LOE (f. 1969)
Antonovsky`s salutogenesemodell
Stanley Kubricks Eyes Wide Shut (1999). Resolusjon ”…bare så sikker jeg er på at en natts virkelighet - for ikke å snakke om den i et helt liv - noen.
Roman- og novelleanalyse
Om Mikael Niemis Populärmusik från Vittula (2000)
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
Utviklingspsykologi Status og framtid
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Utforskeren.
Lederutvikling – slipp ideene løs det er krig!
Forklaringstyper i historievitenskapen
STORYTELLING IN THE NEW HOLLYWOOD Kristin Thompson Det klassiske og The New Hollywood 2. Syd Fields paradigme 3. Kristin Thompsons modell.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
Digital historiefortelling - prøv selv
Hva er kunnskap?.
Filmmusikkens funksjoner I Klassisk Hollywoodfilm.
Litteraturhistorie
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 6: Naremores “Acting in the Cinema” Espen Ytreberg.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Gruppe J Devdas - En typisk film fra den tredje verden? Av: Ane Schjolden, Anne Linn Ensby, Solveig Hagelund, Trond Halvorsen.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Audun Engelstad Høgskolen i Lillehammer Forelesning, IMK
Næranalyse film – IMK
Strukturell analyse -a short introduction
Moderne samtidsromaner 2 – tendenser på og 2000-tallet
Moderne samtidsromaner 1 – tendenser på og 1980-tallet
Berit Bratholm: Forelesning
Elevtekster Trinnforelesning A
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Intro barnelitteratur og Ikkje gløym å klappe katten av Rønnaug Kleiva
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Henrik Ibsen: Vildanden
FILMKUNNSKAP DRAMATISK STRUKTUR. KLASSISK FILM Forsiktig med filmatiske virkemidler Forsiktig med filmatiske virkemidler Handlingen skjer i en bestemt.
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Fra emnesidene: Fra emnesidene: ” Emnet er et historisk og estetisk orientert emne for alle som er interessert i filmens uttrykksmuligheter, filmestetiske.
Ove Eide VEGAR INN I FILM. Forteljingar: ei grunnleggande kommunikasjonsform - munnleg - skriftleg - film - tv -
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og markedsøkonomi Varer kapital og ideer krysser grenser Kunnskap og teknologi nye.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
1 Det ondes problem. 2 Hva er det ondes problem? Det onde som et teoretisk problem Tilsynelatende motsetning mellom på den ene siden å tro at det finnes.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
FILM. Filmfortellingen Fortelling RomanNovelleFilmDramaEventyr.
Adaptasjon Fra bok til film.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Skulpturen gjennom tidene En kort oversikt over utviklingen innenfor skulpturen i Europa fra steinalderen til i dag.
Adaptasjon Fra bok til film. Adaptasjon: overføring eller tilpasning Bok – film Film – teater Dataspill – film Film – dataspill osv.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Hvordan oppstår grupper?
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Adaptasjoner av et juleeventyr
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Analysere og tolke eventyr
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Filmens representasjonsformer Klassisk film Modernistisk film Postklassisk film Postmodernistisk film

Tidslinje 2010 1895 Klassisk tradisjon 1915 Modernistisk tradisjon Postklassisk tradisjon 1960 + Postmodernistisk tradisjon

Klassisk film

Den klassiske filmen er normen Den klassiske filmens tematiske og estetiske kjennetegn er normen for filmen som teksttype Filmer som bryter med disse kjennetegnene, er modernistisk, postklassiske eller postmodernistiske filmer

Den klassiske filmens normer 1) Mimetisk ideal Fortellingens hva skal overskygge fortellingens hvordan Parallell til realisme i litteraturen 2) Målet med innholdet er å søke det gode I en moderne verden utfordres sannhetene og det er viktig for den klassiske filmen å vise at den gode moralen vinner. Parallell til idealisme i litteraturen Tatt av vinden, 1939 Dirty Dancing, 1987 Avatar, 2009 Max Manus, 2008

3) Kontinuitetsprinsippet En ubrutt lineær sammenheng Fortellingen skal fremstå som en kontinuerlig årsak – virkningskjede A gir B gir C … Parallell til det tradisjonelle teateret og den tradisjonelle litteraturen Herman,1990 Kristin Lavransdatter, 1995

4) Aristotelisk dramatisk kurve En konflikt formuleres og må løses Karakterene er samlingspunktet Dobbel årsaksstruktur Primærintrige Et (heteroseksuelt) kjærlighetsforhold Sekundærintrige Hendelser rundt en prøve: ekspedisjon, reise, krig, jobb, ny i byen/skolen Titanic, 1997

Den klassiske Hollywood-modellen Aristotelisk spenningskurve Point of no return Klimaks Løsning og harmoni Anslag – harmoni Konflikt og disharmoni Introduksjon Komplikasjon Resolusjon

Eksempel: Walt Disney: Silly Symphonies Flowers and trees, 1932

Krimmodellen Anslaget har høyere intensitet enn klimaks klimaks ”Den onde kraften” er nesten avslørt intensitet Tid

Modernistisk film

Bruddet med normen Brudd med mimesis Brudd med idealisme Brudd med kontinuitetsprinsippet Brudd med den aristoteliske dramaturgien Dag Asbjørnsen: ”Kjenn filmens konvensjoner og finn bruddene”

Brudd med mimesis Filmens hvordan blir filmens hva håndholdt kamera jump cuts Metafilmatiske aspekt Subjektivitetstematikk Annen tilskuerposisjon 1967

Brudd med idealisme Fra harmoni–disharmoni - harmoni til en tilstand i disharmoni Målet med fortellingene er ikke å søke det gode, men å utforske menneskets beveggrunner Mennesket kan forandres og er ikke bare godt eller ondt Menneskets handlingsrom er ikke løsrevet fra en større sosial kontekst Blikktrommen,1979 Sentrale modernistiske regissører: Godard, Fellini, Tarkovskij, Fassbinder

Brudd med kontinuitetsprinsippet Bryter med den klassiske filmens uavbrutte sammenheng Fra kronologi til det episodiske og tilfeldige Lange tagninger Lange, dvelende scener Kausaliteten gjør at F gir K gir A gir G...

Brudd med den aristoteliske dramaturgien Fravær av resolusjon, tvetydigheten erstatter svaret Handlingen er ikke lineær, den forløper i kurver Bølgeskvulpmodeller intensitet Tid

Postklassisk film

En ny form for klassisk film Representerer både kontinuitet og brudd med den klassiske filmen Oppstår som følge av en forutsigbar klassisk film og etter påvirkning fra den modernistiske filmen Epoke eller strømning?

Estetikk Likheter Kausalitet og dramaturgi – aristotelisk eller krim Forskjeller Kontinuitetsprinsippet Intertekstualitet – distansert blikk på filmhistorien Sjangerblanding Overdreven bruk av virkemidler og spesialeffeketer

Tematikk Kommenterer postmoderniteten De store fortellingenes død Konklusjon: Klassiske normer stabile – nye elementer absorberes

Postmodernisme

Postklassisk versus postmodernistisk film Likheter Intertekstualitet Brudd med kontinuitetsprinsippet Tematiserer moderniteten Forskjeller Dramaturgi Virkelighetsrelativitet Metafiksjon Sjangeroppløsning Ny tilskuerposisjon

Modernistisk versus postmodernistisk film Likheter Dramaturgi – brudd med kontinuitet Metafiksjon Tematiserer moderniteten Forskjeller Postmoderne ironi Oppløser skillet mellom høykultur og lavkultur Sjangeroppløsning Flere former for virkelighetsrelativitet Ny tilskuerrolle: ny type distanse Ny tematikk: de store fortellingenes død, fra meningstapet til meningsflertydighet Wild at heart, 1990

Kilder og lesetips L.T. Braaten, Stig Kulset og Ove Solum: Introduksjon til film, historie og teori og analyse, Ad Notam Gyldendal, Oslo 1999 Per Thomas Andersen: Modernisme, Fagbokforlaget 2008 Dag Asbjørnsen: Dypt og grunnleggende overfladisk, Spartacus 1999

Stanley Kubricks Eyes Wide Shut (1999)