Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEivind Klausen Endret for 9 år siden
1
Stanley Kubricks Eyes Wide Shut (1999)
2
Resolusjon ”…bare så sikker jeg er på at en natts virkelighet - for ikke å snakke om den i et helt liv - noen gang kan være hele sannheten” ”Og ingen drøm er noen gang bare en drøm”
3
Stanley Kubrick (1928-1999) Født i New York - jødisk, rumensk, østerriksk og polsk bakgrunn (stedspolyfoni preger filmene) Født i New York - jødisk, rumensk, østerriksk og polsk bakgrunn (stedspolyfoni preger filmene) Filmografi utvalg 1960 – Spartacus 1962 – Lolita 1964 – Dr. Strangelove 1968 – 2001: A Space Odyssey 1971 – A Clockwork Orange 1980 – Ondskapens hotell 1987 – Full Metal Jacket 1999 – Eyes Wide Shut
4
Kubrick som regissør Kan plasseres i en modernistisk, postklassisk og en postmodernistisk tradisjon Kan plasseres i en modernistisk, postklassisk og en postmodernistisk tradisjon De fleste filmene hans er adaptasjoner De fleste filmene hans er adaptasjoner Fortellingen ligger både i innhold og form Fortellingen ligger både i innhold og form Tematikk dehumanisering sivilisasjonskritikk Estetikk Lange tagninger Kamerakjøringer og bruk av steady-camera Bruker nærbildet aktivt Bruker klassisk musikk Kontrast i lyd og bilde (bruker bevisst ulike stemninger for å markere avstand og ironi)
5
Eyes Wide Shut Adaptasjon av Traumnovelle av Arthur Schnitzler (Østerrike, 1928) Postmodernistisk film med postklassiske og modernistiske elementer Filmens motiv - To førjulsdager i et ektepars liv - Ektefellene utfordrer hverandre gjennom gjensidig fantasiavsløring
6
Overordnet fortellerstruktur Introduksjon Bill lever i en illusjon/falsk virkelighet (søvn) – eyes wide shut Bill lever i en illusjon/falsk virkelighet (søvn) – eyes wide shut Komplikasjon Bills virkelighetsforståelse settes på prøve (drøm) Bills virkelighetsforståelse settes på prøve (drøm) Resolusjon Bill våkner opp (våken tilstand) eyes wide open Bill våkner opp (våken tilstand) eyes wide open
7
Introduksjon – eyes wide shut Bill tumler seg bevisstløst og ansvarsløst gjennom livet – lommebok, hvordan Alice ser ut, barnepassers navn, vil ikke pakke gaver Postmoderne fremmedfølelse – Zieglers party er en maskerade Homo decorans
9
KomplikasjonDrømmelogos Forskyvning Karakterer: Bill + Alice= Carl + Marion= Tom + Nicole, både karakterene og forhold Karakterer: Bill + Alice= Carl + Marion= Tom + Nicole, både karakterene og forhold Bills kvinnebilde: Marion, Domino, datteren til Millich, maskekvinnen – og alle ligner de Alice Bills kvinnebilde: Marion, Domino, datteren til Millich, maskekvinnen – og alle ligner de Alice Representasjon Symboler: masker, farger, maleri, speil, nakenhet, herskapshuset Symboler: masker, farger, maleri, speil, nakenhet, herskapshuset
10
Dagrester og assosiasjoner – opptrer i looper - henter opp elementer fra introduksjonsfasen Dagrester og assosiasjoner – opptrer i looper - henter opp elementer fra introduksjonsfasen Samtalene Tema - relasjoner Drømmer repetert i drømmen (Alices mareritt) I scenografi (julepynt, tepper, entreer, speil, lys og arkitektonisk utforming) Selskapene
11
Resolusjon – eyes wide open Bill trer inn i en ny tilstand – tilstedeværelse i eget liv Ny dialogform - tilhører ikke lenger ekteskapsklisjeen Det glorete julelyset slukkes for første gang Nye ansikter – masken har falt (annen sminke, lyssetting - dagslys)
13
Postmoderne mentalitet og sivilisasjon Homo decorans og inautentiske og løse relasjoner Avhumanisering Vegring mot forpliktelse, varighet og alvor – øyeblikkets hedonisme
14
Det postmoderne klassesamfunnet og fravær av moral Filmen skildrer to umoralske samfunnslag på hver sin ende av skalaen: - et samfunnslag som er hevet over loven gjennom sin økonomiske, samfunnsmessige og kulturelle kapital – de er moralsk fritatt /frikjøpt pga posisjon (dekadanse) - et samfunnslag uten både økonomisk, samfunnsmessig og kulturell kapital – dehumanisert, primitiv storbyjungel (selger datteren sin) – de resignerte og utstøtte fra det samfunnsmessig fellesskapet
16
Ulike nivå i fortellingen: ytre handling og mentale prosesser Ytre: Overklasseliv i New York Indre: Bills psykologiske oppvåkningsprosess slik blir form også innhold – filmens hvordan blir filmens hva
17
Postmoderne ironi Det henvises til klisjeer for å oppnå et troverdig univers Bills yrke, en referanse til triviallitteraturen Alice, hans kone som drev kunstgalleri Alice i eventyrland? Julen – psykedelisk og vulgær julepynt Butikkeieren som selger sin egen datter til japanske menn Overklassen er hvite amerikanere og underklassen er etniske minoriteter eller prostituerte Bruk av symbolklisjeer (speil, masker)
18
Metafiksjon Kommunikasjonen mellom film og tilskuer Tilskueragenter – dialoger som deler ut lesebriller Repetisjon i samtaler, scenografi og kamerabevegelser Casting (Cruise og Kidman)
20
Tilskueren er med i det dekadente spillet Seksuelle undertoner leker med tilskueren. Vi venter på den visualiserte fantasi – men får den ikke. Bills seksuelle forhold til konen og de prostituerte fullføres aldri. = vi alle er kikkere og får ta del i den skammen som Bill bærer
21
Oppsummering Postmoderne sivilisasjon og mentalitet Dekadanse og moralsk forfall Homo decorans og inautentiske relasjoner Blandet representasjonsformer Postmoderne ironi, symbolikk og intertekstualitet Modernistisk, postmodernistisk og postklassisk representasjonsform
22
Kilder og lesetips Giddens, Anthony: Modernitetens konsekvenser, Pax 1997 Per Thomas Andersen: Tankevaser, Universitetsforlaget 2003 og Modernisme, Fagbokforlaget 2008 Dag Asbjørnsen: Dypt og grunnleggende overfladisk, Spartacus 1999
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.