Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Advertisements

Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Vannforvaltning som regional planlegging
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Skolen – en kommunal virksomhet
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Aktørenes roller i planprosessene
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Rjukan – Notodden Industriarv Nominasjon til Unescos Verdensarvliste
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Idrettsrådets ansvar og rolle
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Regionale forskningsfond
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Status Knutepunkt Sørlandet, i lys av: Valgperioden – kort tilbakeblikk Bakteppet – utviklingstrekk KS-analysen – interkommunalt samarbeid KS konferansene.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Kommunal planstrategi
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
«Region-kommunen Ålesund»
Den politiske styringskjeden
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Organiseringen av staten 14. februar 2017
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Regionalt samarbeid/ partnerskap

Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging Innlegg seminar 6 mars 2014 Jørund Nilsen NIVI Analyse

Bymiljøavtalene Klimaforliket - Nasjonale føringer Større ressurser, flere virkemidler, flere aktører Kommuneoverskridende og sektoroverskridende perspektiver

Bymiljøavtalene i NTP Samordning mellom forvaltningsnivåene - nytt avtaleregime for samarbeid Flernivåstyring pga Delt ansvar, komplisert struktur, ikke sammenfallende interesser og mål Porteføljestyring System for styring - ivareta politisk forankring, faglige tilrådinger og handlekraft Statens representasjon? Felles modell for byområdene? Detaljeringsgraden i tiltakspakkene – ses i lys av prinsippet om porteføljestyring

Bypakkestyrene i dag Pragmatiske innrettet Varierende deltakelse og organisering Fylkeskommune, bykommune, statlige representanter Ulikhet mht nivå og hvilke fagetater som er inne Ikke nabokommuner Politikere og tjenestemenn

Bypakkestyrene i dag Hva slags samarbeidsorganer er dette? Uklar tilknytningsform Styrenes formelle mandat og fullmakter Forholdet til overordnede organer? Offentlighetsloven, forvaltningsloven, kommuneloven? Ulike måter å forankre ”bakover”, råd osv Ulik faglig organisering – egne sekretariater og samarbeid mellom eksisterende

Hovedhensyn Legitimitet og demokratisk forankring Involvering = mer lojalitet? Sektor- og kommuneoverskridende perspektiver Klare rammer – tydelige ansvarsrelasjoner Gjennomføringsevne Fleksibilitet – tilpasningsevne Faglighet

Hovedspørsmål – styringen BM: Delegasjon Hva skal kommunestyrene, fylkesting og Stortinget ha ansvaret for? Hva legges til ”styrene”? Revidering avtaler Mindre justeringer avtaler Årlige budsjetter Handlingsplaner Porteføljestyring Annet?

Hovedspørsmål – styringen BM: Representasjon Hvilke organer? Fylkeskommune, bykommune, omlandskommuner, stat? Antall i styrene? Posisjon – opposisjon? To leddet modell – styre og ”råd”? Formell tilknytningsform

Avtalepart lokalt – ulike kommuneinndelinger Dagens struktur 100+ kommuner Hovedstadsregionen: 25 K Stavangerregionen: 4K Kristiansandregionen: 7K Drammensregionen: 4 K Hovedstadsregionen: 5 K Stavangerregionen: 1K Kristiansandregionen: 1K Drammensregionen: 1 K

Mulig modell – prinsipper Sett bort fra: Svært store endringer oppgavefordeling og struktur for eksempel: Regioner Statlig ansvar ”Full” overføring av virkemidler/oppgaver fra kommune/stat/fylkeskommune til et samarbeidsorgan Omklassifisering av statlig infrastruktur i byområdene

Mulig modell – prinsipper Stortinget, fylkeskommuner og kommunene inngår bymiljøavtalene To-leddet styringsmodell lokalt: Styre og råd Styret delegeres myndighet til: Forhandlinger og forslag til Utvikling og revidering avtaler inkl virkemiddelbruken Handlingsplaner Årlige budsjetter Porteføljestyring innenfor avtalens rammer Følge opp samarbeidspartenes oppfølging av avtalen Fast møtepunkt med pol ledelse i Samferdselsdepartementet 1 el 2 gangerårlig Konsulterer råd ved behov – alltid ved større revisjoner

Statlig representasjon? Argumenter for statlig deltakelse: Store infrastruktureiere Avtaleparten -staten representert Kunnskap, kapasitet, kompetanse Har øvrige virkemidler Forankring Argumenter mot: BM handler bl.a. om politiske prioriteringer og belastninger - for eksempel mellom transporttiltak, restrikte virkemidler, arealpolitikk Staten i en dobbeltrolle – utøver lokalt, men handler også på vegne av departementet Statens ivareta sine interesser gjennom regjeringens og Stortingets behandling

Mulig modell – prinsipper Fylkeskommunen(e), bykommunen, de viktigste omlandskommune, regionråd (rest kommuner) Ordførere, fylkesordførere, byråd Staten ved infrastrukturetatene observatører (Hovedregel direktoratsnivået) Viktigst der statlig infrastruktur er viktig del av avtalen

Stat, fylkeskommune, kommune Styre Råd Oppgave /rolle Avtaleparter Bidrar i forhandlinger Konsulteres i forhandlingene Vedtar handlingsplaner/ budsjetter Forhandler og fremmer forslag Konsulteres Ansvarlig for oppfølging – egne virkemidler Porteføljestyring Følge opp partenes oppfølging Ivaretar fast møtepunkt SD Konsulterer råd i forkant Representasjon FK, BK og viktigste omlandskommuner deltar Staten observatør FK, BK, alle kommuner – inkl opposisjon

Mulig modell – prinsipper Behov for formell tilknytningsform? Avklaring av forholdet til offentlighetslov, forvaltningslov, kommunelov etc? Eget administrativt fagsekretariat