Morfologisk utvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Sommervikar i Blend.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Skriftspråkstimulering og barnelyrikk
1 Tema Vg1, kap 2.
PRESENTASJON. IFØLGE DISSE MÅLINGENE BRUKTE JEG MEST DATA OG TV, MEN DE BLE IKKE ELT NØYAKTIGE OG HELGEN VAR IKKE HELT VANLIG SIDEN JEG HADDE BURSDAG,
44 Hector om skikk og bruk I Norge
SETT INN RIKTIG FORM AV SUBSTANTIVENE, MED ARTIKKEL HVIS NØDVENDIG Kapittel 10 oppgave a.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Lingvistikk på biblioteksfag
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Barns språkutvikling Svært mye i denne presentasjonen er hentet direkte fra Høigård 1999/2006.
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Barns semantiske utvikling
Språket som system.
Lag setninger med pluskvamperfektum og preteritum. 
Morgenaktiviteter Gul avdeling Barna har blitt kjent med ulike rytmeinstrumeneter på noen av morgenaktiviteter. Målsettingene ved dette er at barna skal:
Naturlig språk og gjenfinning
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
VG3 – norsk: Grunnleggende begreper
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Ordklasser Inndelingen
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Språkutvikling Kari-Anne B. Næss
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
Talespråkets kjennetegn
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Morfologi LUB
Norsk som andrespråk LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Muntlig språkutvikling
Morfologi Astrid Granly
Morfologi A1A.
Morfologi.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
| Mitt og ditt språk. Språket vårt blir påverka av mange forhold geografi sosial status alder venner utdanning kjønn.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
| Mitt og ditt språk. Språket vårt blir påvirket av mange forhold geografi sosial status alder venner utdannelse kjønn.
Velkommen til foreldremøte for lynghumlene høsten 2016.
Oppgave 10 Sett inn riktig form av substantivet. Du må også sette inn bestemt / ubestemt artikkel der det er nødvendig. Torbjørn Egner - en folkekjær barnebokforfatter.
IC Glimt fra klasserommet Rutiner: - Garderobe – orden - Mappe og leksebok - Innesko - Hilse dør og rolig musikk - Dagen - Sugerør – dagens tall - Engelsk.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
NYHETSBREV fra «Blåbærtua» Januar 2017
Månedsbrev Småtroll Desember.
Språkløyper i Mylingen barnehage
I deler av Nord-Afrika er det svært krevende å være kristen.
Husk sunn matpakke Hva putter du i matboksen? Har du noen gang tenkt:
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Substantiv Artikler og kjønn.
Bindeord og tidsutrykk
Andrespråkslæring i barnehagen
| Mitt og ditt språk.
Kommunikasjonens betydning for et godt arbeidsmiljø
Språkleik ( HVL 2019.
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Morfologisk utvikling

Morfologisk utvikling ”Når vi snakker om morfologisk utvikling, mener vi hvordan barna gradvis oppdager hvordan ordene i språket er bygd opp, og hvordan de tar i bruk denne kunnskapen om ordene.” ( Høigård 2006:125)

Uanalyserte helheter I starten oppfatter barna ordene som uanalyserte helheter

Morfemer Legg merke til at Høigård har en annen inndeling av morfemene enn Kuldbrandstad

Analyse av ordformer Hvordan kan vi vite at ungene analyserer ordformene? ”speis” for ”spiste ” å klosse” ”syret mitt” ”jålepulver” og ”karbonadegartneri”

Hvor går ordgrensene? Federin Leisei Blimte

Innlæring i tre faser Imitasjon av uanalysert ordform: sang, gav, spiste Analyse og utprøving som kan føre til overgeneralisering: syngte, gidde, speis Justering av reglene: sang, gav, spiste NB: Eksemplene er tilfeldige

Når har barnet lært bøyningssystemet? Språkavhengig Norske barn: I 2-3-årsalderen er grammatisk kjønn og regelrett flertall på plass I 4-årsalderen er systemlæringsfasen over I 6-årsalderen er systemstabiliseringsfasen (stort sett) over