Morfologisk utvikling
Morfologisk utvikling ”Når vi snakker om morfologisk utvikling, mener vi hvordan barna gradvis oppdager hvordan ordene i språket er bygd opp, og hvordan de tar i bruk denne kunnskapen om ordene.” ( Høigård 2006:125)
Uanalyserte helheter I starten oppfatter barna ordene som uanalyserte helheter
Morfemer Legg merke til at Høigård har en annen inndeling av morfemene enn Kuldbrandstad
Analyse av ordformer Hvordan kan vi vite at ungene analyserer ordformene? ”speis” for ”spiste ” å klosse” ”syret mitt” ”jålepulver” og ”karbonadegartneri”
Hvor går ordgrensene? Federin Leisei Blimte
Innlæring i tre faser Imitasjon av uanalysert ordform: sang, gav, spiste Analyse og utprøving som kan føre til overgeneralisering: syngte, gidde, speis Justering av reglene: sang, gav, spiste NB: Eksemplene er tilfeldige
Når har barnet lært bøyningssystemet? Språkavhengig Norske barn: I 2-3-årsalderen er grammatisk kjønn og regelrett flertall på plass I 4-årsalderen er systemlæringsfasen over I 6-årsalderen er systemstabiliseringsfasen (stort sett) over