Høgskolen i Østfold. 5 avdelinger Informatikk og automatisering - IA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presse-info 24. februar 2005 Program: Informasjon om HiØ Befaring i nybygget.
Advertisements

1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Velkommen til Høgskolen i Buskerud!.  2700 studenter  220 ansatte  Over 40 godkjente studietilbud.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
TETT PÅ DET DU TRENGER! 19 bachelorutdanninger, 15 masterstudier.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
TIP Teknikk og industriell produksjon.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Y-vegen !.
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Masterstudiet i anvendt informatikk som tilbud til IR-studenter?
1 Master i teknologi – 2-årig påbygging Linjen for Datateknikk Bård Kjos Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap NTNU.
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
”Riga Revisited” Arbeidsseminar for Avdeling for IT Hotell Laholmen, Strømstad Jan Høiberg.
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
FoU ved Avdeling for IT Høgskolen i Østfold IKT-Seminar for OFA Refsnes Gods, Jan Høiberg.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Kommentarer til dataingenørstudiet ved HiØ Februar 2011.
Robotlab Avd. IT - Remmen. Robotlabben Dedikert rom i IT-bygget på Remmen Brukes mest i fagene: - Bildebehandling - Intelligente Systemer.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Hovedprosjekt 44 Webrapporteringssystem med ASP
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Sunnland Einar Stølevik
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre det. Avslutt fremvisningen.
Slide 1 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 1 Introduksjon om prosjektarbeid i TDT4290 (SIF8080) Kundestyrt prosjekt oppstartmøte.
Høgskolen i Østfold Personalseminar for IT-drift og Avdeling for IT Mandag 8. og tirsdag 9.mai 2006 Mühlbocks Hotell, Ed, Sverige.
Vårt behov for studiesenteraktører
Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Høgskolen i Bergen Gir deg en utdanning som..er etterspurt i samfunnet Tilbyr utdanninger med..nærhet til arbeids- og..næringsliv Tilbyr bachelor- og..mastergrader.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Høgskolen i Buskerud!.  2700 studenter  248 ansatte  Over 40 godkjente studietilbud  Tre studiesteder Akkurat passe stor...
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre Avslutt fremvisning.
Høgskolen i Buskerud!.  2600 studenter  220 ansatte  Over 40 godkjente studietilbud  Tre studiesteder Akkurat passe stor...
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
ELI TEELITE © ELektronikk, Informatikk og TEknologi – ELITE © © A. Austeng.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Høgskolen i Sørøst-Norge. I 2016 vil vi søke om å bli universitet.
Felles studiestart Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSBA) Onsdag
INTRODUKSJON.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Ingeniørutdanning Program Elektro Studieretning Elkraft
Orientering om søkertall
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Høgskolen i Østfold Sarpsborg (1), Halden (2), Fredrikstad (3)
Fra lommeregnere til gigabits Høyere datafaglig utdanning i Østfold
Tore Henriksen Marki Student - Informatikk og Automatisering
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Østfold. 5 avdelinger Informatikk og automatisering - IA Ingeniør og realfag - IR Lærerutdanning Helse og sosialfag Samfunnsfag og fremmedspråk + Figurteater Totalt ca 400 ansatte og 4000 studenter. Intelligente robotsystemer er navnet på en av studieretningene som studentene kan velge i 3. klasse. Velges denne retning vil man lære om: · hvordan en datamaskin kan tilkobles andre enheter som: andre datamaskiner, roboter, kamera og sensorer som blant annet kan måle hastighet, avstand m.m · hvordan en liten datamaskin plassert på et kjøretøy kan styre kjøretøyet slik at det kan ta seg fram på egenhånd selv om det skulle møte hindringer på sin veg, · hvordan man kan lage bilder på en dataskjerm, enten ved å bruke kamera eller ved programmering som viser omgivelsene til datamaskinen etterhvert som de forandrer seg. Retningen legger vekt på at man skal lære å lage intelligente datasystemer slik at det kan gjennomføre kompliserte oppgaver på en intelligent måte. Et slikt system kan være like anvendelig på sykehus, i et kontorlandskap som i industrien. Eksempler på oppgaver studenter skal utføre: 1. Bygge selvgående kjøretøy. 2. Utstyre en robot med kamera og følere slik at den kan ta imot mange sanseinntrykk og kan dermed utføre mange typer jobber. 3. Ta bilder ved å bruke kamera og deretter få datamaskinen til muntlig å fortelle hva den ser i bildet eller sende denne informasjonen andre fjerntliggende steder. 4. Bruke grafisk programmering til å lage spennende bilder på en dataskjerm.

Avdeling for Informatikk og Automatisering. To enheter: Sarpsborg - 3-årig dataingeniør. Bachelor i Ing.fag (data) Halden - 1 og 2-årig informatikk - 3-årig Bachelor i informatikk - Mastergradstudium ( 2 år) Intelligente robotsystemer er navnet på en av studieretningene som studentene kan velge i 3. klasse. Velges denne retning vil man lære om: · hvordan en datamaskin kan tilkobles andre enheter som: andre datamaskiner, roboter, kamera og sensorer som blant annet kan måle hastighet, avstand m.m · hvordan en liten datamaskin plassert på et kjøretøy kan styre kjøretøyet slik at det kan ta seg fram på egenhånd selv om det skulle møte hindringer på sin veg, · hvordan man kan lage bilder på en dataskjerm, enten ved å bruke kamera eller ved programmering som viser omgivelsene til datamaskinen etterhvert som de forandrer seg. Retningen legger vekt på at man skal lære å lage intelligente datasystemer slik at det kan gjennomføre kompliserte oppgaver på en intelligent måte. Et slikt system kan være like anvendelig på sykehus, i et kontorlandskap som i industrien. Eksempler på oppgaver studenter skal utføre: 1. Bygge selvgående kjøretøy. 2. Utstyre en robot med kamera og følere slik at den kan ta imot mange sanseinntrykk og kan dermed utføre mange typer jobber. 3. Ta bilder ved å bruke kamera og deretter få datamaskinen til muntlig å fortelle hva den ser i bildet eller sende denne informasjonen andre fjerntliggende steder. 4. Bruke grafisk programmering til å lage spennende bilder på en dataskjerm.

Ved Dataingeniørstudiet 12 ansatte ca 100 studenter Ansatte og studenter ved IA avdelingen. Intelligente robotsystemer er navnet på en av studieretningene som studentene kan velge i 3. klasse. Velges denne retning vil man lære om: · hvordan en datamaskin kan tilkobles andre enheter som: andre datamaskiner, roboter, kamera og sensorer som blant annet kan måle hastighet, avstand m.m · hvordan en liten datamaskin plassert på et kjøretøy kan styre kjøretøyet slik at det kan ta seg fram på egenhånd selv om det skulle møte hindringer på sin veg, · hvordan man kan lage bilder på en dataskjerm, enten ved å bruke kamera eller ved programmering som viser omgivelsene til datamaskinen etterhvert som de forandrer seg. Retningen legger vekt på at man skal lære å lage intelligente datasystemer slik at det kan gjennomføre kompliserte oppgaver på en intelligent måte. Et slikt system kan være like anvendelig på sykehus, i et kontorlandskap som i industrien. Eksempler på oppgaver studenter skal utføre: 1. Bygge selvgående kjøretøy. 2. Utstyre en robot med kamera og følere slik at den kan ta imot mange sanseinntrykk og kan dermed utføre mange typer jobber. 3. Ta bilder ved å bruke kamera og deretter få datamaskinen til muntlig å fortelle hva den ser i bildet eller sende denne informasjonen andre fjerntliggende steder. 4. Bruke grafisk programmering til å lage spennende bilder på en dataskjerm. Ca. 40 ansatte Ca. 400 studenter Ved Dataingeniørstudiet 12 ansatte ca 100 studenter

Ansatte som dere vil møte i dataingeniørstudiet. Avd Ansatte som dere vil møte i dataingeniørstudiet. Avd. leder : Jan Høiberg Kontorsjef : Tore Petter Engen Mari-Ann Akerjord Per-Olav Rusås Erling Petter Strand Robert Roppestad (studieleder) Per Gunnar Fyhn Terje Samuelsen Edgar Bostrøm Steffen Log Martin Kermit Leif Nielsen Ted Sørlie Geir K. Strøm Intelligente robotsystemer er navnet på en av studieretningene som studentene kan velge i 3. klasse. Velges denne retning vil man lære om: · hvordan en datamaskin kan tilkobles andre enheter som: andre datamaskiner, roboter, kamera og sensorer som blant annet kan måle hastighet, avstand m.m · hvordan en liten datamaskin plassert på et kjøretøy kan styre kjøretøyet slik at det kan ta seg fram på egenhånd selv om det skulle møte hindringer på sin veg, · hvordan man kan lage bilder på en dataskjerm, enten ved å bruke kamera eller ved programmering som viser omgivelsene til datamaskinen etterhvert som de forandrer seg. Retningen legger vekt på at man skal lære å lage intelligente datasystemer slik at det kan gjennomføre kompliserte oppgaver på en intelligent måte. Et slikt system kan være like anvendelig på sykehus, i et kontorlandskap som i industrien. Eksempler på oppgaver studenter skal utføre: 1. Bygge selvgående kjøretøy. 2. Utstyre en robot med kamera og følere slik at den kan ta imot mange sanseinntrykk og kan dermed utføre mange typer jobber. 3. Ta bilder ved å bruke kamera og deretter få datamaskinen til muntlig å fortelle hva den ser i bildet eller sende denne informasjonen andre fjerntliggende steder. 4. Bruke grafisk programmering til å lage spennende bilder på en dataskjerm.

Hva lærer jeg? Å forstå hvordan datamaskiner virker Å programmere C, C++, Java Web Å programmere 1. klasse. Lærer å forstå hvordan datamaskiner er oppbygd, og hvordan de kan programmeres. Hver student får kjøpe sitt eget datamaskinkort til en billig penge (ca 600 kr) som benyttes til øvingsarbeid for grunnleggende forståelse av datateknikk. I tillegg til datafag vil man i første klasse få en rekke grunnlags-fag som er obligatorisk for alle ing. studenter, som f.eks; matte, fysikk, miljølære mm. 2. klasse. Her vil man få en ytterligere fordypning i programmering og datateknikk. Samtidig får man nå fag som dekker datakommunikasjon, operativsystemer og styringsteknikk. 3.klasse. Her får studentene velge mellom to studieretninger: - intelligente robotsystemer - industriell informatikk (Forklares på de neste to sidene.) Å forstå hvordan datamaskiner virker Hva lærer jeg? Å lage intelligente systemer. Internett Datanett og datakommunikasjon, og hvordan vi kan lage brukervennlige datasystemer

Generelle fag Datafag matematikk, statistikk, samfunnsfag… En rekke datafag som dekker programmering, datamaskinens virkemåte, systemutvikling, intelligente systemer og industriell informatikk. Fokus på praktiske oppgaver, prosjekter – gjerne koblet mot industri og næringsliv. Intelligente robotsystemer er navnet på en av studieretningene som studentene kan velge i 3. klasse. Velges denne retning vil man lære om: · hvordan en datamaskin kan tilkobles andre enheter som: andre datamaskiner, roboter, kamera og sensorer som blant annet kan måle hastighet, avstand m.m · hvordan en liten datamaskin plassert på et kjøretøy kan styre kjøretøyet slik at det kan ta seg fram på egenhånd selv om det skulle møte hindringer på sin veg, · hvordan man kan lage bilder på en dataskjerm, enten ved å bruke kamera eller ved programmering som viser omgivelsene til datamaskinen etterhvert som de forandrer seg. Retningen legger vekt på at man skal lære å lage intelligente datasystemer slik at det kan gjennomføre kompliserte oppgaver på en intelligent måte. Et slikt system kan være like anvendelig på sykehus, i et kontorlandskap som i industrien. Eksempler på oppgaver studenter skal utføre: 1. Bygge selvgående kjøretøy. 2. Utstyre en robot med kamera og følere slik at den kan ta imot mange sanseinntrykk og kan dermed utføre mange typer jobber. 3. Ta bilder ved å bruke kamera og deretter få datamaskinen til muntlig å fortelle hva den ser i bildet eller sende denne informasjonen andre fjerntliggende steder. 4. Bruke grafisk programmering til å lage spennende bilder på en dataskjerm.

Velges denne retning vil man lære om: Intelligente robotsystemer er navnet på en av studieretningene som studentene kan velge i 3. klasse. Velges denne retning vil man lære om: · hvordan en datamaskin kan tilkobles andre enheter som: andre datamaskiner, roboter, kamera og sensorer som blant annet kan måle hastighet, avstand m.m · hvordan en liten datamaskin plassert på et kjøretøy kan styre kjøretøyet slik at det kan ta seg fram på egenhånd selv om det skulle møte hindringer på sin veg, · hvordan man kan lage bilder på en dataskjerm, enten ved å bruke kamera eller ved programmering som viser omgivelsene til datamaskinen etterhvert som de forandrer seg. Retningen legger vekt på at man skal lære å lage intelligente datasystemer slik at det kan gjennomføre kompliserte oppgaver på en intelligent måte. Et slikt system kan være like anvendelig på sykehus, i et kontorlandskap som i industrien. Eksempler på oppgaver studenter skal utføre: 1. Bygge selvgående kjøretøy. 2. Utstyre en robot med kamera og følere slik at den kan ta imot mange sanseinntrykk og kan dermed utføre mange typer jobber. 3. Ta bilder ved å bruke kamera og deretter få datamaskinen til muntlig å fortelle hva den ser i bildet eller sende denne informasjonen andre fjerntliggende steder. 4. Bruke grafisk programmering til å lage spennende bilder på en dataskjerm.

Velges denne retning vil man lære om: Intelligente robotsystemer er navnet på en av studieretningene som studentene kan velge i 3. klasse. Velges denne retning vil man lære om: · hvordan en datamaskin kan tilkobles andre enheter som: andre datamaskiner, roboter, kamera og sensorer som blant annet kan måle hastighet, avstand m.m · hvordan en liten datamaskin plassert på et kjøretøy kan styre kjøretøyet slik at det kan ta seg fram på egenhånd selv om det skulle møte hindringer på sin veg, · hvordan man kan lage bilder på en dataskjerm, enten ved å bruke kamera eller ved programmering som viser omgivelsene til datamaskinen etterhvert som de forandrer seg. Retningen legger vekt på at man skal lære å lage intelligente datasystemer slik at det kan gjennomføre kompliserte oppgaver på en intelligent måte. Et slikt system kan være like anvendelig på sykehus, i et kontorlandskap som i industrien. Eksempler på oppgaver studenter skal utføre: 1. Bygge selvgående kjøretøy. 2. Utstyre en robot med kamera og følere slik at den kan ta imot mange sanseinntrykk og kan dermed utføre mange typer jobber. 3. Ta bilder ved å bruke kamera og deretter få datamaskinen til muntlig å fortelle hva den ser i bildet eller sende denne informasjonen andre fjerntliggende steder. 4. Bruke grafisk programmering til å lage spennende bilder på en dataskjerm.

Mange muligheter for videre studier i inn og utland. For tiden er det et stort behov for datakyndige personer. Våre dataingeniører får jobb innenfor alle typer bedrifter som anvender datateknikk til effektivisering og utvikling, både i industri, stat og kommune. Arbeidsoppgaver spenner fra programmering, drift og utvikling av datasystemer og datanett til utvikling av avanserte styresystemer i industrien. Utvikling av Internett/Intranett applikasjoner er et voksende område. Effektivisering innen helsesektoren og landbruk/fiskeoppdrett medfører et øket behov for datakyndige personer. Også innen salg og opplæring er det et stort behov. Vis eksempler på typiske jobber med jobbannonsene som følger bak. Her ser vi at en dataingeniør har en utrolig spennvidde i jobbsammenheng. Videreutdanning. Har man lyst til å studere videre til sivil.ingeniør grad eller ta hovedfag har du store muligheter til å søke deg inn på universiteter i Norge eller i utlandet. Her kan vi nevne Universitet i Oslo. Sivil.ing utdanning ved NTNU i Trondheim, Stavanger, Porsgrunn. Vi har god erfaring med universiteter i England og USA også. Master i Norge HIØ (Halden) Trondheim - NTNU Oslo Tromsø Stavanger Agder (IKT) Porsgrunn (Ind. IT) Master i utlandet. England/Skottland USA Australia ++

Trenger du mer informasjon? For tiden er det et stort behov for datakyndige personer. Våre dataingeniører får jobb innenfor alle typer bedrifter som anvender datateknikk til effektivisering og utvikling, både i industri, stat og kommune. Arbeidsoppgaver spenner fra programmering, drift og utvikling av datasystemer og datanett til utvikling av avanserte styresystemer i industrien. Utvikling av Internett/Intranett applikasjoner er et voksende område. Effektivisering innen helsesektoren og landbruk/fiskeoppdrett medfører et øket behov for datakyndige personer. Også innen salg og opplæring er det et stort behov. Vis eksempler på typiske jobber med jobbannonsene som følger bak. Her ser vi at en dataingeniør har en utrolig spennvidde i jobbsammenheng. Videreutdanning. Har man lyst til å studere videre til sivil.ingeniør grad eller ta hovedfag har du store muligheter til å søke deg inn på universiteter i Norge eller i utlandet. Her kan vi nevne Universitet i Oslo. Sivil.ing utdanning ved NTNU i Trondheim, Stavanger, Porsgrunn. Vi har god erfaring med universiteter i England og USA også. Se Web: http://www.ia.hiof.no/

Grupperom 1.

GPS-basert kartnavigering.

Programmering av PDA.

Mikro Roboter.

Selvgående kjøretøy Ixion.

Styring av et lyskryss.

Styre en stor Robot.

Kunstig nese.

Datastyrt Monstertruck.

Selvgående støvsuger

Robot menneske