10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Advertisements

ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Styrearbeid i Norwegian
Grunnfondsbevis som investeringsobjekt Jon Gunnar Pedersen Bransjeseminar om grunnfondsbevis 3. september 2003 IMMOBILIARE AS.
Innovasjonsstrategi i vestregionen ? Vestregionen 2013.
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Coaching En innføring i begrep og metodikk
MILEPÆLER I OMSTILLINGENE I LK APRIL 2000 –” TEKNISK KONKURS” SEPTEMBER 2001 –” SAMLING I BÅNN” OKTOBER 2002 – VIDEREFØRING ELLER NY STRATEGI.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
- Den gode utviklingssamtale
Grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser i Oslo
Endring og omstilling.
Hvordan forsterke merkevaren?
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Lederutviklingsprogram
Sponsor case Continental Dekk
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune Merete Johnson Kommunaldirektør FIU.
INVESTOR IN PEOPLE 16. august 2004 Veronica I. Unnerud.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Norsk Folkehjelp Den globale virkeligheten. Norsk Folkehjelp Sentrale temaer Risikofaktorer og trusler Tusenårsmålene De største utfordringene: –Hva vil.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Aktivitetsmiddelsøknadene Samhandling mellom AIR og klubbene.
NORSK ATTFØRINGSFORUM
Oslo kommune Byrådslederens avdeling ”Nye Oslo” Moderniseringsprogrammet
Kvalitetsarbeid i Brubakken
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
FORNY – FORUM 2-3. nov 2004: LEN’s rolle i FORNY Midt-Norge Vært aktiv i programmet siden starten 1995 Total-leverandør inkl stimulering fram til ’01 FOKUS.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Lederutvikling hos USIT
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Tanker om ledelse i kommunal sektor.. Bestillingen 1 Adm.dir for den kommunale tjenesteyting med fokus på økonomistyring og kvalitet i tjenestene. Synlig.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Kapittel 12 Endring og omstilling
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Visjon, virksomhetside og verdier
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Sømløst samarbeid gir best resultat
Årets norske Leanvirksomhet
Profesjonelle læringsfellesskap
Samarbeid og medbestemmelse
1.
Langtidsplan og budsjett
NTNUs ledelsesprogram 2017 – 2021
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Årets norske Leanvirksomhet
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Utskrift av presentasjonen:

10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir planlagt, for å nå organisasjonens mål. 3.Strategier for personalledelse er utformet for å fremme lik mulighet for utvikling av organisasjonens medarbeidere. 4.De ferdigheter ledere behøver for å lede, administrere og utvikle medarbeidere effektivt er klart definert og forstått 5.Ledere er effektive til å lede, administrere og utvikle medarbeidere 6.Medarbeideres bidrag til organisasjonen blir anerkjent og verdsatt 7.Medarbeidere oppmuntres til å ta eierskap og ansvar, ved å bli inkludert i beslutningsprosessen 8.Medarbeidere lærer og utvikler seg effektivt. 9.Investering i medarbeidere forbedrer organisasjonens prestasjoner. 10.Forbedringer i ledelse og utvikling av medarbeidere gjøres kontinuerlig.

Ledelse/organisering/prosesser/verktøy MÅL Ikke IIP-oganisasjoner IIP-sertifiserte organisasjoner Effekten av forbedringstiltak dobbelt så stor i IIP-organisasjoner ! kavitasjon

Case-eksempel Investors in People Norsk datter i globalt serviceselskap med 140 ansatte Ble pålagt å sertifisere seg som en IIP i 2000, etter 12 år med store tap Sertifisert febr Som følge av prosessen økte resultatet fra -42 mill. i 2000, til + 7 mill. i 2000, det året de ble sertifisert, og videre til 58 mill. i 2003, og mer enn 70 mill. i Resultatene oppnådd i et fallende marked, og med en beskjeden omsetningsvekst. Samme toppledelse og organisasjons- ansvarlige i hele perioden