10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir planlagt, for å nå organisasjonens mål. 3.Strategier for personalledelse er utformet for å fremme lik mulighet for utvikling av organisasjonens medarbeidere. 4.De ferdigheter ledere behøver for å lede, administrere og utvikle medarbeidere effektivt er klart definert og forstått 5.Ledere er effektive til å lede, administrere og utvikle medarbeidere 6.Medarbeideres bidrag til organisasjonen blir anerkjent og verdsatt 7.Medarbeidere oppmuntres til å ta eierskap og ansvar, ved å bli inkludert i beslutningsprosessen 8.Medarbeidere lærer og utvikler seg effektivt. 9.Investering i medarbeidere forbedrer organisasjonens prestasjoner. 10.Forbedringer i ledelse og utvikling av medarbeidere gjøres kontinuerlig.
Ledelse/organisering/prosesser/verktøy MÅL Ikke IIP-oganisasjoner IIP-sertifiserte organisasjoner Effekten av forbedringstiltak dobbelt så stor i IIP-organisasjoner ! kavitasjon
Case-eksempel Investors in People Norsk datter i globalt serviceselskap med 140 ansatte Ble pålagt å sertifisere seg som en IIP i 2000, etter 12 år med store tap Sertifisert febr Som følge av prosessen økte resultatet fra -42 mill. i 2000, til + 7 mill. i 2000, det året de ble sertifisert, og videre til 58 mill. i 2003, og mer enn 70 mill. i Resultatene oppnådd i et fallende marked, og med en beskjeden omsetningsvekst. Samme toppledelse og organisasjons- ansvarlige i hele perioden