Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
Kontraktsoppfølging mv.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
En lærende organisasjon?
Internkontroll i kommuner
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Personlig planlegging
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
eksempler på HMS-faktorer:
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Oppfølging og kvalitetssikring
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Problemstyring Problem Management
Emne: Hva er HMS? Økt 1: Innføring i HMS
Risikostyring i praksis
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Prosjektavslutning og sluttrapport
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Veiledning prosjektroller
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Risikovurderinger knyttet til utbyggingsprosjekter
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Nøklene til handlingsrommet
RIS-metoden for prosessforbedring
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Asker - mulighetenes kommune
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samarbeid og medbestemmelse
Mal for prosjektrapportering
Hva sier forskningen om håndtering av risiko og usikkerhet?
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Standardisering av IT-virksomheten
Utskrift av presentasjonen:

Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen Ole Jonny Klakegg PROSJEKT- OG TEKNOLOGILEDELSE AS (PTL)

Hva er usikkerhet? Usikkerhet er en egenskap ved alle prosjektets styringsparametre - kostnad, inntekt, fremdrift, kvalitet, funksjonalitet etc. Hva er det som får det til å henge sammen?

Et perspektiv på prosjektet: Prosjektet er en lang rekke store og små beslutninger. Det trengs: Informasjon som er relevant for de beslutningene som skal tas nå Riktig og oppdatert informasjon fra planlegging og oppfølging Kunnskap om hva som er sikkert og usikkert

Styring er en kontinuerlig oppgave Du har mest behov for informasjon om det som er usikkert Det sikre har du allerede nok informasjon om Analyse er beslutningsstøtte som brukes når det trengs - ikke alltid Du kan ikke styre et prosjekt basert på en analyse/kvalitetssikring

Hva er usikkerhetsstyring Målsettingsprosess Planleggingsprosess Styringsprosess som bygger på bevisstheten om at usikkerheten er tilstede og må håndteres.

Usikkerhetsstyring (PMI) 1 Identifisere usikkerhet - finne potensielle hendelser, årsaker og konsekvenser. 2 Kvantifisere usikkerhet - tallsette usikkerhet, modellere sammen-henger og analysere, prioritere. 3 Utvikle respons/ tiltak - finne tiltak som utnytter muligheter og motvirker risiko - gi innspill til planlegging/styring av prosjektet 4 Følge opp tiltak - oppdatere mål - innarbeide i prosjektets plan - iverksette tiltak - følge opp tiltak, - registrere virkning og samle erfaring. BLI KJENT MED USIKKERHETEN GJØRE NOE MED DEN

Usikkerhet er sammensatt må se prosjektet fra mange vinkler for å få hele bildet tid, kostnad, kvalitet, funksjonalitet henger sammen - ingen forstår alt, men noen må stille spørsmål om sammenhengene grunnlaget for beslutninger og styring må også gjenspeile dette

Hva er det som får alt til å henge sammen? Lederen (ledelsen) Det overordnede målet (hensikten) Ressurstilgangen (nok, riktige ressurser, til rett tid) Kunnskapen (ikke informasjonen, men forståelsen av den)

De viktigste forutsetningene for suksess finnes på områdene: Organisering/Ansvar Kompetanse/Støtte Forankring/Kontrakter Fremstilling/Klarhet/Enkelhet Kontinuitet/Ansvarliggjøring

Organisering/Ansvar Det er et lederansvar å sørge for at usikkerheten blir analysert og styrt Usikkerhetsstyringen må etableres tidlig som standard prosedyre Krever tilstrekkelige ressurser Prosjektleder Design- leder Produksj.- Innkjøps- Prosjektstøtte Analyse

Kompetanse/Støtte Ikke alle skal være eksperter, tilstrekkelig kompetanse til de som trenger det. Støttekompetanse (analysekompetanse) tilgjengelig for prosjektet Respekt for at tankemåten er ny for mange Begrepsapparatet (ordbruken) kan være et alvorlig hinder Opplæring og trinnvis innføring fra starten

Forankring/Kontrakter Usikkerhetsstyring (og analyse) må være forankret i toppledelsen ikke hensiktsmessig hvis ingen er interessert i informasjonen Grunnlaget må være på plass før kontrahering/anbud vanskelig å innføre senere som ny premiss Krav om usikkerhetsstyring med i kontrakter åpen holdning til informasjonsflyt en forutsetning bryter med tradisjonen som tilsier statiske rammebetingelser

Fremstilling/Klarhet/Enkelhet Fremstillingen må bli forstått for å ha gjennomslag og bygge tillit Bare det du forstår vil du tro på og ta konsekvensen av Fremstillingen må være klar for å gi rett signal Tvetydige signal kan være verre enn ingen signal Fremstilling/Rapportering bør standardiseres gjenkjenning gir effektivitet og hindrer misforståelser hensiktsmessig detaljeringsgrad

Kontinuitet/Ansvarliggjøring Kontinuerlig oppfølging stadig fornyet fokus på det som er viktigst holde øye med utviklingen og sikre tiltak ved behov periodisk rapportering, fast punkt på dagsorden i møter Definering av konkrete tiltak som merkes fordele ansvar, sette frister, etterspørre resultater fokus på grensesnitt og det som kan påvirkes i praksis Prosessdriver er nødvendig, i alle fall i starten men ansvaret ligger uansett i linja

Hva er det som får alt til å henge på greip? Engasjert ledelse Kunnskap om hva som er viktig Et gjennomgående grep på beslutninger og styring som tar usikkerhet på alvor Pedagogiske evner/Formidlingsevne Etterspørsel etter resultater Kontinuerlig fokus på usikkerhet

Hva er det som ikke hjelper (alene)? Avanserte dataprogrammer for planlegging, styring og analyse. Analyseeksperter som kommer innom en gang i blant Store rapporter og hauger med dokumentasjon