Velkommen til Masterstudiet i informatikk ved NTNU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til informasjonsmøte om det selvstendige arbeidet på master
Advertisements

Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Multifakultært studium i Geomatikk. Hva er Geomatikk? l Geomatikk er en vitenskapelig betegnelse som omfatter innsamling, prosessering, analyse, lagring,
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Masterstudiet i anvendt informatikk som tilbud til IR-studenter?
Informasjonsmøte for spansk
Velkomst- og informasjonsmøte for nye studenter på årsenheten i spansk.
1 Master i teknologi – 2-årig påbygging Linjen for Datateknikk Bård Kjos Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap NTNU.
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Sivilingeniørstudiet i datateknikk
Master i teknologi – 2-årig påbygging Linjen for Datateknikk
Slide 1 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 1 Introduksjon om prosjektarbeid i TDT4290 (SIF8080) Kundestyrt prosjekt oppstartmøte.
Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge
Organisering og arbeidet i kommunene
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Til møte i Studierådet, 22. september 2011 Styringsstruktur for undervisning på IMK.
1 Infomøte 4.KomTek Studieretning Nett og tjenester 20. april 2010 kl
Infomøte 3.KomTek Studieretning Nett og tjenester
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
Informasjonsmøte onsdag 24. november 04 Bachelorprogrammet i utviklingsstudier.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
2005 Informasjonsmøte torsdag Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Velkommen til bachelorprogrammet i Europastudier (EU)
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
1 BACHELORDAGEN 9. april 2014 Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
Velkommen til Religionshistorie!. Oppbygging og gjennomføring.
1 Utvekslingsavtale mellom SVT-fakultetet, NTNU og University of California, Berkeley Institutt for sosiologi og statsvitenskap Department of Sociology.
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
IT-studier Trondheim Møte 18.april.
Synspunkter fra en PhD student
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Fordypningsemner: Vurderingsform
Velkommen til bachelor og årsenhet i idéhistorie!
Velkommen til bachelor i klassiske språk
Forslag til felles MA-struktur
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
Student Exchange to Japan
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Idéportalen.
Ny som universitetslærer
VELKOMMEN TIL INFOMØTE OM UTVEKSLING
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Sensorveiledninger på MN
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Masterstudiet i informatikk ved NTNU Bård Kjos Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap NTNU

Informatikk vs. andre IT-studier ved NTNU NTNU tilbyr to ulike hovedtyper studier innen fagfeltet: Teknologistudiene: Datateknikk Kommunikasjonsteknologi De allmennvitenskapelige studiene Informatikk Instittt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI) er (på vegne av IME-fakultetet) faglig hovedansvarlig for begge studiene. Det er de samme faglærerne og de samme fagmiljøene som er involvert i begge studiene.

IT-instituttene ved IME-fakultetet Datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI): Generelt om datamaskiner, programmering, systemutvikling, databaser, operativsystemer, osv. Anvendelser innen grafikk og bildebehandling (f.eks. medisin), informasjonssystemer i store organisasjoner, kunstig intelligens… Telematikk (ITEM): Datakommunikasjon og -nettverk, protokoller og tjenester (web, e-post, chat, …), sikkerhet/kryptering, effektiv avvikling av trafikk, etc… Teknisk kybernetikk Innebygde systemer for styring av prosesser i sann tid: Autopiloter, overvåkningsanlegg, industriroboter, maskinstyring, etc… Elektronikk og Teleteknikk: Radiokommunikasjon, signalbehandling, fremstilling av elektroniske kretser

Masterstudiet – overordnet struktur Mål: Å utdanne kandidater med dybde-/spesialistkunnskaper innenfor et avgrenset område av fagfeltet Forutsetning: Fullført bachelorgrad i informatikk – enten fra NTNU eller med innhold som spesifisert i Studiehåndboka. To års normert studietid En årsenhet selvstendig fagstudium En årsenhet veiledet arbeid med masteroppgaven

Studieplan – anbefalt modell Semester Emne 1 Emne 2 Emne 3 Emne 4 4 3 Hovedoppgaven Valgbart emne 2 Eksperter i Team Valgbart IT-emne 1

Fagstudiet Ett obligatorisk emne: ”Eksperter i Team” Minst fire avanserte informatikkemner Minst to studieretningsspesifikke emner (se Studiehåndboka) Alle fire emner må være på 3000-nivå (4. årskurs ved siv.ing-studiet) Inntil tre valgbare emner – velges i samråd med veileder/seksjon. Det kan maksimalt inngå 3 emner av ”vanlig” omfang (max. 22,5 studiepoeng) med emner på 2000-nivå (eller lavere). Emner på 0000- og 1000-nivå kan normalt ikke inngå som en del av et masterstudium. Eventuelle søknader om å få inn et slik emne må begrunnes og fremmes gjennom veileder, med anbefaling fra vedkommende.

Oppgaven – Veiledning og avtale Hver student skal tilordnes en hovedveileder. I tillegg kan det involveres biveiledere. Studentene ønsker seg oppgaver (og veileder), mens seksjonen fordeler iht. ønskene og tilgjengelig veiledningskapasitet. Det skal skrives en Mastergradsavtale mellom student, institutt og veileder. Avtalen skal være klar senest 15. januar Utfylling av avtalen: http://daim.idi.ntnu.no/ DAIM: Digital Administrasjon og Innlevering av Masteroppgaver

Oppgaven – Valg av tema Seksjonens enkelte faglærere er i varierende grad involvert i masterstudiet gjennom å tilby oppgaver, bl.a. avhengig av andre undervisningsoppgaver. Arbeidet med oppgaven skal (først og fremst) tjene som en erfaring i å sette seg inn i stoff og jobbe systematisk og vitenskapelig mot et mål – den enkelte students rent faglige læring er ikke det ”selvsagte” hovedfokus. Instituttet skal tilby et tilstrekkelig antall oppgaver innefor hver studieretning, men er ikke forpliktet til å tilby hver enkelt student en ”interessant” oppgave. Mastergradsarbeider er et viktig redskap for faglærere i forhold til forskning innenfor eget fagområde. Faglærere kan velge å involvere seg i oppgaver koblet opp mot eksterne bedrifter, men har ingen forpliktelser i så måte.

Mastergradsavtalen (1) Avtalen forplikter både student og veileder(e) til å ta initiativ til veiledning. Studenten har hovedansvar for å ta kontakt første gang etter semesterstart. Hvis studenten ikke tar kontakt med institutt/veileder i løpet av et semester, plikter instituttet å forsøke å oppnå kontakt med studenten. Hvis veileder blir fraværende en lengre periode p.g.a. forskningstermin, sykdom, reise etc., er instituttet ansvarlig for å oppnevne ny veileder hvis studenten ønsker det.

Mastergradsavtalen (2) Dersom en av partene ikke på en tilfredsstillende måte overholder sine forpliktelser i henhold til denne avtalen, eller veiledningsforholdet blir problematisk, kan vedkommende part på dette grunnlag be om å bli løst fra veiledningsavtalen. Studenten kan da be om å få oppnevnt ny veileder. Slike saker må behandles i instituttets undervisningsutvalg, og instituttleder oppnevner ny veileder. Hvis instituttet ikke oppnår kontakt, resulterer det i at studenten ikke lenger har krav på veiledning og at veileder ikke lenger er forpliktet til å veilede studenten. Dette medfører at avtalen oppheves.

Mastergradsavtalen (3) Ansvarlig veileder skal være studentens faglige kontaktperson ved instituttet og bistå med råd og veiledning i både faglige og praktiske sider ved mastergradsstudiet. Faglig veileder skal særlig gi råd om mastergradsoppgavens tema og problemstilling, faglitteratur, datainnsamling og praktiske/metodiske spørsmål. Dersom masteroppgaven går over to eller flere semester, skal studenten hvert semester gi veileder en skriftlig (eller muntlig) orientering om framdriften i mastergradsarbeidet. Før avtalen underskrives må ressursbehov være avklart av instituttet.

Bård Kjos, IT-bygget rom 222 Studieveiledning Spørsmål om formaliteter og hva reglementet tillater (fagvalg, permisjoner, eksamen) rettes til fakultetskontoret, som ligger i 3. etasje i ”Gamle Fysikk” Inntil du har fått din egen veileder, eller dersom du ikke finner det naturlig å snakke med veileder, kan faglige og mer ”sosiale” forhold diskuteres med studieveileder: Bård Kjos, IT-bygget rom 222 studieveileder@idi.ntnu.no Når oppgave og veileder har falt på plass er det naturlig å diskutere faglige spørsmål med veileder.