Velkommen, språkeksperter!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
ADVERB.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Hva er vitsen med å gifte seg?
Fra læreplanen i norsk:
Lingvistikk på biblioteksfag
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Frase: ei gruppe ord som henger sammen ut fra grammatiske bindinger. En frase er gjerne ei gruppe ord som utgjør et setningsledd eller del av et setningsledd.
Velkommen, språkeksperter!
Leddenes syntaktiske funksjoner
Ordklasser.
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Vurdering av pedagogisk programvare
PRONOMEN.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Ordklasser Inndelingen
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Morfologi ALU1.
Syntaks 1 ALU1,
Morfologi – formlære - ord
Morfologi LUB
Norsk som andrespråk LUB
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Om grammatikkens stilling
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Morfologi Astrid Granly
Morfologi A1A.
Morfologi.
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Grammatikk.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen, språkeksperter! Dere kan masse! Dere kan grammatikk perfekt for alle som sitter her har et morsmål. Dere kan snakke flytende, dere kan mange ord, dere kan fortelle om alt mulig. Vi skal lære dere et språk om språket. Det heter meta-språk, og det er grammatikk.

Det store spørsmålet: Hvordan kan små barn klare å lære morsmålet sitt før de har fylt 4 år? De kan jo grammatikken perfekt, og de kan mange ord. Hva har skjedd?

Noam Chomsky sier: Det er en medfødt evne som gjør barnet i stand til å lære grammatikk.

Universalgrammatikken er de medfødte evnene som setter barnet i stand til å lære strukturene i det som skal bli morsmålet. Universalgrammatikken inneholder strukturer som er felles for alle språk, og som derfor ikke trenger å læres. Dette er med på å lette byrden ved lære språk.

Ved hjelp av en avgrenset mengde regler kan vi lage uendelig mange setninger. Disse reglene er grammatikken, og det er grammatikken barnet lærer, ikke en uendelig mengde setninger.

Chomskys prosjekt Språket er uendelig, men grammatikken er endelig. Den inneholder et sett regler som det går an å få oversikt over.

Ved hjelp av grammatikken kan mennesket lage og forstå (generere) en uendelig mengde setninger. Er det ikke fantastisk?

Språket er et symbolsystem til bruk for tenkning og kommunikasjon Språket er et symbolsystem til bruk for tenkning og kommunikasjon. Det består av ganske varige strukturer. Språket er universelt, alle mennesker har språk. Språket er også et system av sosiale vaner og måter å oppføre seg på, og det kan påvirkes av menneskelige tiltak.

Språket som en kinesisk eske Å kunne identifisere setningstyper og fraser er viktig for å forstå at språket i prinsippet er bygd opp rekursivt, altså som en kinesisk eske. Det vil si at en setning kan inneholde en setning som igjen kan inneholde en setning, som kan inneholde en setning, osv. – i det uendelige.

Kinesisk eske - eksempel Vi trodde at elevene på Rødtvedt hadde skjønt at vi hadde planlagt at vi skulle lære dem grammatikk og dataspill, osv. Jeg møtte studenten som hadde deltatt i ”Skal vi danse”, og som hadde vunnet med samme partner, som hadde kommet fra Russland, som fram til 1989 var del av Sovjetsamveldet, som var en samling land som av noen ble regnet som et diktatur, osv

Språket som kinesisk eske En frase er en samling ord som fungerer som en enhet i setninga. Den snille Vibeke hadde laget gode forklaringer. En frase kan inneholde en frase som kan inneholde en frase som igjen kan inneholde en frase, osv. Dette prinsippet om rekursivitet i tillegg til orddanning, gir språket den uendelige uttrykkskraften.

Den snille Vibeke med alle dataspillene hadde laget mange gode forklaringer til framgangsmåter.

Hvor lange ytringer kan du lage? Du kan lage setninger inni setninger inni setninger i det uendelige, og det vil fortsatt være grammatisk korrekt. Det eneste som setter en stopper for denne aktiviteten er tida di, og kreftene - hvis du skal uttale slike ytringer. Du kan i prinsippet holde på i uendelig lang tid, og det orker du ikke.

Ingen ytringer er like Du kan lage og forstå (generere) ytringer som ingen noen sinne før har hørt, men som medmenneskene dine likevel forstår. Du bruker grammatikken som er et avgrenset sett regler til å produsere uendelig mange nye setninger.

Grammatikk Fonologi: lydlære Morfologi: formlære, hvordan ord lages og bøyes Syntaks: setningslære Semantikk: betydningslære Pragmatikk: språket i bruk

Ordklasser Substantiv Verb Adjektiv Determinativ Pronomen Adverb Preposisjoner Konjunksjoner Subjunksjoner Interjeksjoner

Hvordan deler vi ord inn i ordklasser? Bøyning – hvilken bøyningstype? Bruk (hvilket setningsledd ordet kan være i setningen) Betydning

Ordklasser med bøyning: Verb Substantiv Adjektiv Adverb Pronomen Determinativ

Men hva med ordklassene uten bøying?

Ordklasser med bøyning: Substantiv: bestemhet (tall, grammatisk kjønn) En stol-stolen-stoler- stolene Et bord-bordet-bord- bordene (eller borda) Ei kåpe-kåpa-kåper-kåpene

Ordklasser uten bøyning: Preposisjoner Konjunksjoner Subjunksjoner Interjeksjoner

Bøyningstyper: Bestemthet: gjelder substantiv En stol-stolen Tid (tempus): gjelder verb Å spise-spiser-spiste-har spist Gradbøyning (komparasjon): gjelder adjektiv Snill-snillere-snillest Stor-større-størst

Kasus: gjelder pronomen Hun sover. Jeg vekket henne. Men både substantiv, pronomen, adjektiv og determinativ bøyes i tall og grammatisk kjønn.

Ordklasser med bøyning Verb, tempus (tid): Å spise-spiser-spiste-har spist hadde spist- vil spise, vil ha spist, ville spise, ville ha spist Se oversikt over verbets tider

Ordklasser med bøyning: Adjektiv Snill-positiv Snillere- komparativ snillest-superlativ Sympatisk-mer sympatisk-mest sympatisk Men adjektiv har også annen bøyning. Frisk jente – friskt forslag - friske jenter

Ordklasser med bøyning: Pronomen, kasus (men bøyes også i tall og grammatisk kjønn) Eksempel: Jeg liker is.Hun ga meg mange is. (jeg-meg: kasus)

Hva i all verden er determinativ? Determinativ er bestemmerord. De blir bøyd i grammatisk kjønn og tall, men ikke i kasus og ikke etter bestemhet (definitt/indefinitt)

Determinativ,undergrupper: Eiendomsord (possesiv): Min, din, vår Demonstrativ (påpekende pronomen): Denne, dette, disse/desse Kvantorer: Alle, noen, ingen, hver, annen (disse ordene tilhørte før ubestemte pronomen)

Determinativ, forts. Tallord Forsterkere (selv/sjøl, egen/eigen)

Substantiv 1 Bøyning: Substantiv er den ordklassen som bøyes mht bestemthet (også tall og grammatisk kjønn) En stol-stolen-stoler-stolene Bruk i setninger: Substantiv kan være subjekt, objekt, direkte objekt og indirekte objekt i setninger Elevene spilte dataspill. Subjekt verbal dir.objekt

Substantiv Navn på gjenstander, følelser, abstrakte forhold Undergrupper: Egennavn: Ellen, Rødtvedt, Max Manus, Cola. Fellesnavn: bok, ipod, høyttaler, matpakke, salat

Substantiv Konkret: en skjerm, et bilde Abstrakt: ærlighet, glede, forelskelse

Substantivbøyning En stol-stolen-stoler-stolene Ei kåpe-kåpa-kåper-kåpene Et land-landet-land-landene/landa Bøyning med stammeendring Ei bok-boka-bøker-bøkene Ein bonde-bonden-bønder-bøndene

Verb: Verb er den ordklassen som bøyes i tempus (verbets tider) Verb kan brukes som verbal i setninger Verb er ord som betegner handling, hendelse eller tilstand

Alle setninger må ha subjekt og verbal Ungdommene liker kebab. verbal Vi skal reise til India. Han ventet på t-banen.

Adjektiv 1 Bøyning: Gradbøyning Snill-snillere-snillest Aggressiv- mer aggressiv-mest aggressiv 2 Bruk Adjektiv beskriver gjerne et substantiv eller et pronomen og står som underledd i en frase. Den snille kelneren ga oss ekstra service.

Åpne ordklasser Inneholder mange ord, og det skjer en stadig utskifting ved at gamle ord forsvinner og nye kommer til. Åpne ordklasser er verb, substantiv, adjektiv, adverb og interjeksjoner

Lukkede ordklasser Her skjer det nesten ingen utskifting. Vokabularet er det samme. Pronomen, determinativ, preposisjoner, konjunksjoner, subjunksjoner