Informasjon om prosjekt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Praktisk info til prosjektkunder
Agendapunkter UKE - aktuelt Drifts- vs. Vedlikehold Lisenser
ERP-Utfordrerdagen 20. mars Olaf-Magnus Olsen.
Frode B. Nilsen Drifts- og utviklingssjef, BankID Norge
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Ikt-enheten 6,8 årsverk 7 personer + 1 lærling. Ikt-enheten – Samkommunestyret 28/ Litt om IKT-enheten  Enheten har.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Case Fiskeribedriften Tapir.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Prosjektmandat Bakgrunn Mål Forutsetninger
Microsoft Office2010 ved UiO Fellesmøte IT-ansvarlige januar 2011.
PLO-meldinger v1.6 Planer fra RHF SamUT
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Gerica på ny plattform Oppdatert
Opplæring: Lokale koordinatorer i bydel Stovner
Informasjon om utrulling av
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Informasjon om prosjekt
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Pilot av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Praktisk gjennomføring av et transaksjonsoppdrag
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Sentralisert drift med Hvordan få mest bredbånd og utstyr for pengene? Av Knut Yrivn 10. des
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Oppgradering fra Agresso 5.4 til Agresso 5.5
Opplæring 1. linje brukerstøtte
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
Overvåking Feilhåndtering
Østfold fylkeskommune Cerebrum-seminar 2014 Jan Roar Skaar og Anders Aagaard Sørby.
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Windows – drift, rutiner og SCCM
Digital postkasse til innbyggere
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Datamaskiner Den tilbudte modellen for standard, stasjonær kontorpc vil dekke behovet til majoriteten av brukerne. Alle datamaskiner skal være ihht rammeavtalene.
MIO = Modernisering av infrastruktur OUS Omfatter blant annet Mail Filområder Nettverk MTU Nettverksprintere Windows 7 oppgradering Kjell Rune Haugland.
Philip Christensen Konstituert Avdelingsdirektør IKT
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
RIS-metoden for prosessforbedring
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Digital postkasse til innbyggere
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon om prosjekt Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Informasjon om prosjekt IKT Infrastruktur

Bakgrunn for prosjektet Utfordringer for brukere Nedetid Utilfreds-stillende responstid Generell ustabilitet "Uvedkommende kan benytte det sentrale nettverket med de tjenester som kjører der uten å bli oppdaget og stanset." "Dagens sonemodell fremstår som svært kompleks, og har flere utfordringer når det gjelder funksjonalitet, skalerbarhet og mulighet for effektiv teknisk administrasjon." Rapport mars 2009

IKT Infrastrukturs hovedmål Forbedre responstid, stabilitet og tilgjengelighet Etablere løsninger med akseptabelt risikonivå Tilrettelegge for nye elektroniske tjenester Støtte virksomhetene til nødvendige lokale forbedringer ”Prosjektet skal opprette en ny ”grunnmur” i den sentrale IKT infrastrukturen.”

Etablering av en virksomhet Kartlegging 1 –initiell kartlegging starter Kartlegging 2 –detaljert kartlegging starter Test og verifikasjon / tilganger til app Infrastruktur klargjort for implementering Overføring fra prosjekt til drift D-dags-periode D-100 D-50 D-35 D-1 D+10 Uke 1 Uke 2 Uke 3 Uke 4

Puljevis gjennomføring Pre- 906 Pcer Applikasjonspakking og flytting UKE pilot 70 Lokasjoner Kartlegging og lokal tilpasning BNS Pilot- 2168 Pcer BFR, pulje 133 Lokasjoner BSR, SYE Pulje 1 2190 Pcer BAL, BGR, 208 Lokasjoner BGA, BUN Pulje 2 2228 Pcer fortsetter BGO, 158 Lokasjoner BNA, BSA Pulje 3 2496 Pcer BSH, BSN, 240 Lokasjoner BOS, BVA, BBJ Pulje 4 2163 Pcer HEL, VEL, Applik… 100 Lokasjoner KUL, BYM, BYS Kartl… Pulje 5 1403 Pcer BFE, KAO, EGE, OKF, BYR, GFE, 57 Lokasjoner EBY, BYA, RFT, NAE, ENE, ATF M Ferie Applikasjonspakking og flytting fortsetter D G Kartlegging og lokal tilpasning fortsetter Kartlegging og lokal og kartlegging fortsetter tilpasning fortsetter Applikasjonspakking Nov Des Jan Feb Evaluering og beslutning Mai Juni Juli Aug Sep Okt 2012 2013 2014 Mar April

Hva betyr Oslofelles 2.0 for din virksomhet? Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Hva betyr Oslofelles 2.0 for din virksomhet?

Oslofelles 2.0: ny klientplattform Tynn klient er standarden Tynne klienter går mot ny Citrix-plattform Nye tynnklienter erstatter stasjonære PC-er Stasjonære PCer kan videreføres dersom spesielle behov tilsier det Bærbar PC Bærbare PC-er installeres med Windows 7 eller byttes med ny bærbar med Windows 7

Oslofelles 2.0: ny sikkerhetsmodell Ett klientnett – «intern sone» og «sikker sone» finnes ikke lenger ute hos brukerne Brukerne kjører «interne» og «sikre» applikasjoner fra samme arbeidsflate Kun kryptert samband fra klient til datasenter

Oslofelles 2.0: ny utskriftsløsning Bruker autentiserer seg ved skriveren med kort eller kode – da kommer utskriften Ingen utskrifter «havner feil» og blir liggende tilgjengelig for andre Sikker utskrift betyr færre skrivere Det er ikke lenger behov for nettverksskrivere i to soner Antall lokale skrivere kan reduseres betraktelig

Oslofelles 2.0: applikasjoner Dagens klientapplikasjoner erstattes i stor grad av standardapplikasjoner i Oslofelles 2.0 Virksomhetsspesifikke applikasjoner / fagapplikasjoner gjøres tilgjengelig på Oslofelles 2.0 Prosjektet oppgraderer ikke virksomhetens applikasjoner Dersom oppgradering er nødvendig må virksomheten bekoste lisenser og støtte fra applikasjonsleverandør Ny kontorstøttepakke - MS Office 2010 Dersom fagapplikasjoner krever eldre versjoner av MS Office eller Internett Explorer støtter løsningen dette. Sektorsystemene – gammel løsning avvikles gradvis Sektorsystemene er tilgjengelig på Oslofelles 2.0 når utrullingen starter Brukerne flyttes over i takt med utrullingspuljene

Oslofelles 2.0: konsekvenser Løsningene i Oslofelles 1.0 - støtter de kravene til sikkerhet i Oslofelles 2.0? Lokale løsninger vurderes ; skal de tas inn på plattformen, skilles ut i egne nett eller avvikles? Når siste lokasjon i virksomheten har fått Oslofelles 2.0 innføres ny sikkerhetsmodell i virksomhetens nettverk Klienter som ikke er installert med Oslofelles 2.0 kan ikke lenger kommunisere med sentrale applikasjoner eller benytte nettverksskrivere Da nettverket i dag er relativt åpent kan det være i bruk utstyr som kommuniserer med sentrale tjenester – slikt utstyr vil ikke fungere i ny sikkerhetsmodell Alt dette må kartlegges Vi har metodikk for å håndtere dette, den presenteres av neste taler

Prosjektgjennomføring Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Prosjektgjennomføring i virksomhet - roller og metode i utrulling

Metode for utrulling Metoden er delt inn i fagstrømmer Kundeinvolvering og prosjektledelse Informasjon og opplæring Applikasjonsmigrering Test og verifikasjon Nettverk Utrulling klient Utrulling utskriftsløsning Oppstart D-100 D-1 Utrulling D+10

Roller i virksomhetens prosjekt Oppgaver i fagstrømmen knyttes til roller i prosjektet og virksomheten Rolle Oppgaver/ansvarsområder. Prosjektleder Hovedkontakt for sentralt prosjekt og virksomhetens ansvarlige for fremdrift, bestillinger og leveranser Informasjonskontakt Planlegging, kvalitetssikring og distribusjon av informasjon i virksomheten Opplæringskontakt Tilpasning og gjennomføring av opplæringsaktiviteter i virksomheten Applikasjonskontakt Bestilling av klientapplikasjoner, allokering av installasjonsmedia og lisenser Testleder Planlegging og gjennomføring av kundetest av klientapplikasjoner i virksomheten Lokasjonsansvarlig Bestilling av maskinvare, tilgang til lokasjon for leverandører, godkjenning av installasjon på lokasjon

Roller i UKEs prosjekt Oppgaver i fagstrømmen knyttes til roller i prosjektet og virksomheten Rolle Navn Prosjektleder Lars G. Fredheim Informasjon Ingunn Handagard Opplæring Applikasjon Kjetil Moberg Test Ann-Kristin Gudbrandsrud Koordinator lokal implementering Arild Skuggerud

Metode og roller - oppsummering Hver fagstrøm i metoden inneholder arbeidspakker og leveranser med definerte frister, avhengigheter og leveranseansvarlig Arbeidsmengden for virksomhetens prosjektdeltagere vil i perioder være betydelig – vi anbefaler å bekle rollene med flere personer Opplæring i metode, oppgaver og samhandlingsverktøy blir gitt i arbeidsmøter med prosjektdeltagerne innen to uker etter dagens møte «Hovedplan for virksomhet» skal utarbeides, omfang og arbeidsmengde vil defineres klarere i dette arbeidet

Gjennomgang av mandat mellom Virksomhet og prosjektet Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Gjennomgang av mandat mellom Virksomhet og prosjektet

Mandat for utrulling ny plattform Mandatets hensikt (Signert og returnert av bydel Stovner 14.12-2012) En gjensidig forpliktende signert avtale mellom FIN, UKE og Virksomheten som tydeliggjør Prosjektets ansvar (IKT Infrastruktur) Leverandørenes ansvar (i hovedsak EVRY) Virksomhetens ansvar Eksterne forutsetninger Godkjent utstyr – etablert godkjent produktliste (GPL) benyttes Finansiering Sentral finansiering av klienter og Office 2010 basert på etterslepsmidler Lokal finansiering dersom behovet for klienter og lisenser overstiger kartleggingen i 2011

Mandat for utrulling ny plattform Fremdrift og rapportering Overholdelse av tidsplan er meget viktig for ikke å forsinke etterfølgende puljer Gjennomføring etter presentert modell nn Tidsplan – utrulling: BSR: Uke 49 2012 til uke 26 2013

Mandat for utrulling ny plattform Prosjekt IKT Infrastruktur Virksomhetens prosjektleder Lokasjon 1 Lokasjon 2 Lokasjon 3 Lokasjon n Koordinator FIN Styringsgruppe Heltrukne linjer = rapporteringslinjer Stiplede linjer = koordineringslinjer

Mandat for utrulling ny plattform Prosjektets ansvar Planlegging og oppfølging av utrulling Koordinerende ansvar Inngåelse av mandat mellom FIN, UKE og virksomhetene Følge opp leverandørene Teknisk gjennomføring Håndtere merkantile saker sammen med UKE FINs ansvar Føre kontroll av bevilgede midler til lokalt utstyr og programvare (etterslepsmidler) Bystyret har avsatt 185 mill kroner 2010-2012 Veilede virksomhetene i planlegging og gjennomføring, basert på Lokalt mandat Verifisere at bestilling av utstyr skjer i henhold til premissene for bruk av etterslepsmidler. Det er ikke avsatt tilstrekkelig med etterslepsmidler, slik av vi må påberegne egenkostnad Bidra til god koordinering mellom virksomheten, IKT Infrastrukturprosjektet og bidra med eskalering av avklaringer der hvor dette er nødvendig

Mandat for utrulling ny plattform Virksomhetens ansvar Intern informasjon basert på underlag fra prosjektet Etablere koordinatorroller Virksomhetskoordinator Lokasjonskoordinater Verifisere kartleggingsunderlag Bestille applikasjoner og utstyr Sørge for at leverandøren får tilgang til lokasjonene på avtalte tidspunkt Påvise ovenfor installatører hvor IKT arbeidsplasser er Stille med ressurser til test av applikasjoner og brukertest ved utrulling Godkjenning av utrulling

Roller i virksomhetens prosjekt Navn Prosjektleder Svein Rune Johnsen Informasjonskontakt Rune Bråthen Opplæringskontakt Applikasjonskontakt Abraham Lincoln Wijeyaraj Testleder Lokasjonsansvarlig 23

Veien videre Mandat signert innen 14.12.2012 – Ok gjort 14.12.2012 Allokere ressurser i virksomheten Arbeidsmøte med opplæring i metode Praktisk arbeide innenfor fagområdene

Annet 1. Linjebrukerstøtte – lokalt Tilgang til lokaler Lokasjonsansvarlige Testansvarlige Spesielle applikasjoner Logistikk Annet??