FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Den smertelige boligkøen i Bergen Nov 2007 Innlegg fra Bergen lokallag av NFU v/ Tom Skauge, leder.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Elefant i små porsjoner Hvordan angripe økonomiplan og budsjett.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Gruppebesvarelsene Strategiske utfordringer Gruppe 1 Bringe økonomien i balanse, gjenvinne.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Morgendagens kompetanse
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
STATUS PR Innherred samkommune
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Dialogseminar Hvilket handlingsrom har vi?
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Skolen – en kommunal virksomhet
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Fylkesmannens time.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
innholdet i enkeltvedtak
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Velkommen til Økonomiplanseminar Stiklestad Nasjonale kultursenter 8.mars 2006 Verdal - en kommune i vekst. Rådmann Rudolf Holmvik.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Økonomiorganisasjon 2007 Månedsrapporteringen –Praktisk gjennomføring av rapportering er utfordrende fordi det kun er jeg (og Inger Lise) som ser helheten.
Hobøl kommune Hva gjør Hobøl kommune for å gi tjenester etter nasjonale føringer ?
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Vannskuterforvaltning KS
Samhandling for effektive planprosesser
[Firmanavn] Forretningsplan.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
[Firmanavn] Forretningsplan.
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen Økonomiplan Legalitetskontrollen hva er rammen? Hva er lovens minimum? Hva er optimalt?

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen Legalitetskontrollen En økonomiplan vil måtte utformes innenfor den usikkerhet som ligger i at ingen med sikkerhet kan si hvordan inntekter og utgifter vil utvikle seg i årene fremover. Det er flere forhold som har stor betydning. Eksempelvis vil størrelse i overføringer til kommunesektoren først bli bestemt under det årlige statsbudsjettvedtaket i årene fremover. Kommunenes inntekter kan derfor utvikle seg annerledes enn signaler gitt fra regjering og departement. På utgiftssiden vil det være usikkerhet knyttet til utvikling i lønnsnivå, rentenivå, pensjoner mv. Denne usikkerheten øker selvsagt for hvert år fremover i økonomiplanen. Kravet til budsjettrealisme i kommunelovens § 44 er følgelig ikke noe krav til å forutse fremtiden i detalj, men en rammebestemmelse som krever et faglig forsvarlig skjønn og etter vår vurdering også en viss forsiktighet.

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen I en slik faglig vurdering må Fylkesmannen bygge på mest mulige objektive kriterier. Slike kriterier vil være signaler fra regjering og departementene om politikken som planlegges overfor kommunene i årene fremover, og av fagmiljøer som har god kunnskap om hva kommunesektoren nøkternt sett kan forvente seg. Vi er av den oppfatning at kommunesektoren selv har sterke fagmiljøer som kan anslå realistisk utvikling innenfor kommunesektoren. Kommunenes Sentralforbund (KS) utgir en prognosemodell som bygger på departementets uttalelser og kommunenes egne vurderinger av fremtidige inntekter. Modellen kan justeres med variabler for å ta hensyn til lokale forhold. Denne modellen brukes av svært mange av kommuner, og den er anerkjent også av fylkesmennene som en god prognosemodell. Fylkesmannen i Nord-Trøndelag har tatt i bruk prognosemodellen til KS, og bruker denne til å måle budsjettrealismen i både budsjett og økonomiplan. Det er en bevisst strategi fra vår side å bruke den samme målemetode overfor alle kommunene i fylket. En slik strategi legger til rette for likebehandling og forutsigbarhet, og gir kommuner en mulighet for å se hvor grensene går i forhold til når budsjett og økonomiplan kan oppheves ved lovlighetskontroll. Det er også et poeng for oss å bruke en prognosemodell som vi forventer har en aksept hos den enkelte kommune.

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen Etter det vi kan se har ikke Levanger kommune begrunnet hvorfor de har budsjettert med inntekter som ligger betydelig over inntektsanslaget i KS prognosemodell. Fylkesmannen er derfor ikke kjent med at det foreligger noen faglige nøkterne vurderinger som skulle tilsi betydelige avvik. Kommunens inntektsanslag fremstår derfor som ubegrunnet optimistisk, og er dermed i strid med kommunelov § 44 som krever en realistisk og sannsynlig fremskriving av inntektene. Vår oppfatning er at muligheten for å oppnå inntekter betydelig over prognosemodellen til KS forutsetter en villet kursendring som gir kommunesektoren større inntekter. Fylkesmannen i Nord-Trøndelag kan selvsagt ikke utelukke en slik utvikling, men vår oppfatning er at det ikke ligger innenfor kommunelovens § 44 å forskuttere en politisk kursendring.

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen Konklusjon: Økonomiplanen for er i strid med kommuneloven § 44. Det er ingen automatikk i at ugyldighet fører til opphevelse av vedtak. Vi finner det i denne konkrete sak ikke hensiktsmessig å oppheve vedtatt økonomiplan, men ber om at forholdene rettes opp for neste økonomiplan. Hvorfor ikke opphevet: Vi har fått opplyst at kommunen i løpet av kort tid skal starte arbeidet med ny økonomiplan. Den manglende realisme som er avdekket i forhold til kommuneloven § 44 kan rettes opp i kommende økonomiplan. Fylkesmannen i Nord-Trøndelag finner at vedtak om økonomiplan for ikke oppheves, men forventer at manglende realisme som er påpekt i dette brev rettes opp i økonomiplan for Dersom også økonomiplan for vedtas med inntektsanslag i strid med kommuneloven § 44, vil Fylkesmannen vurdere lovlighetskontroll av eget initiativ (kommuneloven § 59 nr 5).

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen Videre utvikling i kommunens økonomi

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen Momenter til økonomiplan Økonomisk balanse gjenopprettes –Ikke noe valg pga kommuneloven –Loven er bare en minimumsbestemmelse Handlingsrom skapes –FM NTR kun rådgiver –Hva er handlingsrom (minimum 2%) –Lokalt selvstyre Fritt justere inntekter og utgifter, organisering, tjenesteproduksjon osv… så langt lovens minimum ikke brytes

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen Hvorfor margin? KS sier det er nødvendig pga formuesbevaring –(KS ved Gussgård sa 4-6%) Rådgivningsselskaper sier det gir en sunnere økonomi –Ligger høyere enn FM NTR FM NTR sier minimum 2% –Dekker normale underskudd –Hindre ”brannslukking” –Sikre jevn tjenesteproduksjon –Langsiktig balanse gir mest penger til å produsere tjenester –Hard underskuddsdekning utfordrer lovens minimum –Mer realistisk kriseforståelse (ikke rope ulv hvert år)

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen ”Spillereglene er endret” Underskudd skal ikke ”belønnes” Det skal stilles krav til kommunene dersom de kommer under tilsyn –Vår strategi er å ”stille krav i nedoverbakke” og til bruk av skjønnsmidler Omstillingsmidler gis til kommuner som vil utvikle en mer solid økonomi