Handlingsprogram for fylkesveger 2014-17 Fredag 13/3 vil bli en merkedag i norsk samferdselspolitikk. Satsingen er stor både på veg, bane og sjø. Vi leverte vårt planforslag 17. januar 2008. Regjeringen har stort sett fulgt våre anbefalinger, men økt innsatsen særlig til investeringer i stamvegnettet kraftig gjennom økte totalrammer i forhold til de planrammer vi hadde til rådighet for vårt planforslag.
Bindinger Som det fremgår av utsendt materiale er bindingen på de største prosjektene som følger: Fv 312 Storhovearmen (21 mill kr) Fv 33 Skreifjell-Totenvika (65 mill kr) Fv 254 Tretten bru og jernbane (42 mill kr) Fv 33 Høljarast-Bergli (27 mill kr) Fv 172 Bråstad-Kolberg (23 mill kr)
Bindinger – fortsettelse Spleiselagene gir også binding: Fv244 Rundkjøring Lena (7,5 mill kr) Fv51Rundkj. Leira (5,5 mill kr) FV 213 Rundkj. Rosenlund (7 mill kr) Diverse tiltak iGjøvik, jf Ft sak 51/12. Ikke med i de 238 mill. VIL bli vurdert i en snarlig rev. av HP 2010-13. Se mer om dette i notatet jeg legger ved.
Bindinger – fortsettelse Sum binding pr 01.01.2014 forventes etter dette å bli 238 mill kr. - fremover vil vi ha en kontinuerlig oppfølging for å sikre et så korrekt bindingtall fra 01.01.14 som mulig. Vi vil også foreta en intern gjennomgang/ revisjon av HP 2010-13. Dette for å sikre at aktivitetsnivået til en hver tid er tilpasset de fylkeskommunale rammene.
Planreserver Fv 285 Bokkemyrsbråten (del av Fv51 Coop-Rogne) FV110 Raufoss rundkjøring (innen -13) Fv5 Oulie-Solvang Fv428 rekkverk Selsvatn (del av) Fv264 Våningsvegen-Øvrevegen (innen -13)
Planreserver - fortsettelse Fv436 del av Veggemsflåten-Amundgård. Del av de fire prosjektene med lav ÅDT (på deler av disse). Skåbuvegen (ferdig innen 2013). Viktig i forhold til planreservene er at en reguleringsplan har en begrenset rettsvirkning på 10 år. Vi kan derfor risikere at plan må opp til ny behandling hvis denne ikke realiseres.
Prioritering av prosjekt – ÅDT er et sentralt begrep! 1. Årsdøgntrafikk (ÅDT) er: Summen av antall kjøretøy som passerer et punkt på en vegstrekning. ÅDT beregnes ut fra trafikktellinger på ulike dager gjennom året. Tellepunkt med: automatiske telleapparater eller på basis av antall passeringer av bomstasjoner.
Tre kriterier for valg av G/S prosjekt Skoleveg : Få/mange skolebarn ? Ulykkesfrekvens: Stor/liten? ÅDT: Høy/Lav ÅDT? I vedlagt fil vises angitt poeng på disse kriteriene. For å vise hvordan metodikken fungerte forrige gang har vi tatt frem den konkrete poengivingen innenfor G/S veg, jf oversikt på neste side.
Eksempel på rangering etter denne metodikken på G/S veg
Kriterier for strekningsvise - / utbedringstiltak 1.Trafikkmengde, jf G/S omtalt foran 2. Ulykkesfrekvens, jf G/S omtalt foran 3. Framkommelighetsproblem. Små/store? 4. Spesielle næringsbehov: Lite/Høyt ? 5. Omkjøring for hovedveg: Uaktuell/svært aktuelt?