Handlingsprogram for fylkesveger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Bruk av ATP- modellen, Byplankontoret Trondheim kommune:
Litt mer om PRIMTALL.
Handlingsprogram for fylkesveger (19) •Opplegget slik fylkesutvalget har vedtatt •Hva en fylkesvegplan skal inneholde •Temaer som bør ha særlig.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Barn og unges kommunestyre kårer den sprekeste skolen og de tre mest aktive klassene, høsten 2014 Bli med og vinn fine premier! Beste skolen: Innskripsjon.
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Handlingsprogram godt i gang - med mange utfordringer!
Velkommen til TrygVesta
Erfaringer med målpriskontrakt
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Kapittel 14 Simulering.
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
Riksveg: 730 km Fylkesveg: 3000 km Kommunale veger: 1880 km.
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
V angtilhenger Det trygge valg Eit prosjekt på Blæstad.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Om Norsk Finansbarometer 2014
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Kommende prosjekt i Region sør
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Arbeid er førstevalget
Samdata 2012 Somatikk.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Ringsaker kommune som lærebedrift
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Revidering av lokal lønnspolitikk 2014 status arbeid
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
KVU for kryssing av Oslofjorden
Mellomoppgjøret forutsetninger
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Tilbudskonferanse Fv. 90, Skansvegen, Fremstadvegen – Fagerlundvegen 51.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Skredsikring fra 2010 til nå
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
Utskrift av presentasjonen:

Handlingsprogram for fylkesveger 2014-17 Fredag 13/3 vil bli en merkedag i norsk samferdselspolitikk. Satsingen er stor både på veg, bane og sjø. Vi leverte vårt planforslag 17. januar 2008. Regjeringen har stort sett fulgt våre anbefalinger, men økt innsatsen særlig til investeringer i stamvegnettet kraftig gjennom økte totalrammer i forhold til de planrammer vi hadde til rådighet for vårt planforslag.

Bindinger Som det fremgår av utsendt materiale er bindingen på de største prosjektene som følger: Fv 312 Storhovearmen (21 mill kr) Fv 33 Skreifjell-Totenvika (65 mill kr) Fv 254 Tretten bru og jernbane (42 mill kr) Fv 33 Høljarast-Bergli (27 mill kr) Fv 172 Bråstad-Kolberg (23 mill kr)

Bindinger – fortsettelse Spleiselagene gir også binding: Fv244 Rundkjøring Lena (7,5 mill kr) Fv51Rundkj. Leira (5,5 mill kr) FV 213 Rundkj. Rosenlund (7 mill kr) Diverse tiltak iGjøvik, jf Ft sak 51/12. Ikke med i de 238 mill. VIL bli vurdert i en snarlig rev. av HP 2010-13. Se mer om dette i notatet jeg legger ved.

Bindinger – fortsettelse Sum binding pr 01.01.2014 forventes etter dette å bli 238 mill kr. - fremover vil vi ha en kontinuerlig oppfølging for å sikre et så korrekt bindingtall fra 01.01.14 som mulig. Vi vil også foreta en intern gjennomgang/ revisjon av HP 2010-13. Dette for å sikre at aktivitetsnivået til en hver tid er tilpasset de fylkeskommunale rammene.

Planreserver Fv 285 Bokkemyrsbråten (del av Fv51 Coop-Rogne) FV110 Raufoss rundkjøring (innen -13) Fv5 Oulie-Solvang Fv428 rekkverk Selsvatn (del av) Fv264 Våningsvegen-Øvrevegen (innen -13)

Planreserver - fortsettelse Fv436 del av Veggemsflåten-Amundgård. Del av de fire prosjektene med lav ÅDT (på deler av disse). Skåbuvegen (ferdig innen 2013). Viktig i forhold til planreservene er at en reguleringsplan har en begrenset rettsvirkning på 10 år. Vi kan derfor risikere at plan må opp til ny behandling hvis denne ikke realiseres.

Prioritering av prosjekt – ÅDT er et sentralt begrep! 1. Årsdøgntrafikk (ÅDT) er: Summen av antall kjøretøy som passerer et punkt på en vegstrekning. ÅDT beregnes ut fra trafikktellinger på ulike dager gjennom året. Tellepunkt med: automatiske telleapparater eller på basis av antall passeringer av bomstasjoner.

Tre kriterier for valg av G/S prosjekt Skoleveg : Få/mange skolebarn ? Ulykkesfrekvens: Stor/liten? ÅDT: Høy/Lav ÅDT? I vedlagt fil vises angitt poeng på disse kriteriene. For å vise hvordan metodikken fungerte forrige gang har vi tatt frem den konkrete poengivingen innenfor G/S veg, jf oversikt på neste side.

Eksempel på rangering etter denne metodikken på G/S veg

Kriterier for strekningsvise - / utbedringstiltak 1.Trafikkmengde, jf G/S omtalt foran 2. Ulykkesfrekvens, jf G/S omtalt foran 3. Framkommelighetsproblem. Små/store? 4. Spesielle næringsbehov: Lite/Høyt ? 5. Omkjøring for hovedveg: Uaktuell/svært aktuelt?