Personalpolitisk strategi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagforeningens arbeid for mangfold
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
HR-strategi og personalpolitikk – noen erfaringer
Regional HR handlingsplan for perioden
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Velkommen til felles opplæring, 2008
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Overordnet målsetting
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Avspark - mai KULTURETATEN Ny Hr-hverdag.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Tiltaksplan for seniorpolitikk i Bydel Stovner
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Oslo kommune Bydel Bjerke som arbeidsgiver INFORMASJON TIL POLITIKERE Terje Sletten personalsjef.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Nes kommunes personalpolitikk ”klar, forutsigbar og forpliktende”
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Lokal arbeidstidsavtale
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Informasjonssaker til AMU – Arbeid med strategisk plan 2012 – 2015 ◦ Nåværende Strategisk plan og handlingsplan for HiL løper ut 2011 ◦ Oppstart.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Digital opplæring Samarbeidskompetanse og medbestemmelse.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Skranker i arbeidslivet
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Visjon, virksomhetside og verdier
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Virksomheten din skal effektivisere
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Personalpolitisk strategi Oslo kommune Personalpolitisk strategi

Strategisk plattform for Oslo kommunes personalpolitikk Setter brukernes behov i sentrum og skaper resultater Fastsetter mål og skaper entusiasme for målene Viser respektfull atferd overfor brukere og medarbeidere Har åpen kommunikasjon, er utviklingsorientert, tydelig og inkluderende Utvikler, ansvarliggjør og synliggjør medarbeidere og kollegaer Er lojal mot fattede vedtak og etiske retningslinjer Opptrer redelig og respektfullt i møte med brukere og kollegaer Skaper resultater i samarbeid med andre Viser engasjement Bidrar til et godt arbeidsmiljø Tar ansvar for egen læring og utvikling Bidrar i kommunens utviklingsarbeid Bidrar gjennom eget arbeid til at Oslo kommune får et godt omdømme Følger avtale- og regelverk Samhandler godt med de ansattes organisasjoner Legger til rette for en positiv og raus organisasjonskultur Sikrer et trygt arbeidsmiljø Er forutsigbar ved endring og omstilling Legger til rette for kontinuerlig kompetanseutvikling Verdsetter resultater og innsats Personalpolitikken skal utvikle og sikre at ledere og ansatte settes i stand til å realisere kommunens mål brukerorientert kultur med engasjerte, kompetente og stolte medarbeidere ØNSKET OMDØMME Service Kvalitet Effektivitet Ledelsesprinsipper Arbeidsgiverprinsipper Medarbeiderprinsipper VISJON Hovedstaden Oslo miljøby – kunnskapsby – kulturby – fjordby VERDIGRUNNLAG Brukerorientering Respekt Engasjement Redelighet

Personalressursene bidrar til verdiskaping Strategisk plattform Personalpolitiske utfordringer Personalpolitiske mål Verdibasert kultur VISJON MÅL VERDIER ØNSKET OMDØMME PERSONAL-POLITIKK Organisasjonskultur Åpen kommune Fremsynt og helhetlig ledelse Ledelse Trygge og tydelige ledere Godt og inkluderende arbeidsmiljø Like muligheter Medarbeidere og arbeidsmiljø Forenklet og tydelig avtaleverk God samhandling mellom arbeidsgiver og ansatte og deres organisasjoner Avtale og regelverk Lokal og resultatorientert lønnsdannelse Kompetanse som samsvarer med kommunens mål Kompetanse Kommunen skal være læringsarena Utviklingsdyktig organisasjon Utvikling og omstilling Gode omstillingsprosesser

ORGANISASJONSKULTUR Verdibasert kultur Åpen kommune Implementering av det felles verdigrunnlaget i hele organisasjonen, inkludert byrådsavdelinger, virksomheter og tjenestesteder Sørge for at implementering av verdigrunnlaget utvikler organisasjonskulturen i kommunens virksomheter i positiv og ønsket retning Sørge for at verdigrunnlag og reviderte ledelsesprinsipper danner utgangspunkt for ansettelse og evaluering av ledere og ansatte Heve selvfølelsen blant kommunalt ansatte Utvikle en felles identitet på tvers av sektorer Trygghet i forhold til praktisering av åpenhet i forvaltningen Verdibasert kultur Åpen kommune Bruke kommunens verdigrunnlag i bygging av en felles organisasjonskultur Synliggjøre Oslo kommune som en attraktiv arbeidsplass Utvikle arbeidsformer som stimulerer til åpenhet og trygghet Skape en verdibasert informasjonskulturgjennom hele organisasjonen Gjøre offentlighetsloven og prinsippet om meroffentlighet til praktisk hverdag hos kommunens ansatte Bevisstgjøre kommunens ansatte i forhold til åpenhet i forvaltningen Utvikle rutiner som sikrer at verdigrunnlaget danner utgangspunkt for ansettelse og evaluering av ledere og medarbeidere Skape en kultur med fokus på å gjøre hverandre gode, å ville og kunne ta ansvar og kunne stole på hverandre ved bevisst satsing på tiltak som fremmer myndiggjorte medarbeidere. Utvikle Oslo kommunes omdømme gjennom gode eksempler og historier Utarbeide felles introduksjonsopplegg for alle nytilsatte Videreføre kompetanse på mediahåndtering for kommunale ledere Samlinger og temamøter som informerer og diskuterer den praktiske betydning av åpenhet i offentlig virksomhet Lage informasjons- og veiledningsmateriell som informerer om åpenhet i forvaltningen Lage ”Vær åpen” plakat Utvikle arbeidsformer som involverer og engasjerer byens innbyggere UTFORDRINGER MÅL STRATEGIERER TILTAK

Fremsynt og helhetlig ledelse Trygge og tydelige ledere Utvikle et helhetlig styringssystem som har fokus på effekt, kvalitet og kostnader på produksjon av tjenester og knytte dette opp mot lederevaluering. I en personalpolitisk sammenheng er produkt- og tjenestekvalitet, bruker- og medarbeidertilfredshet viktige indikatorer. Sørge for forventningsavklaring, evaluering, tydelig og konstruktiv resultatoppfølging Bygge evaluering på dokumenterte resultater ut over forholdet mellom budsjett/regnskap ved at resultater fra publikums-/brukerundersøkelser og medarbeiderundersøkelse/-samtaler trekkes inn Fange opp behov for lederutvikling i forlengelse av ledersamtalene, slik at kommunens lederutvikling baseres på og imøtekommer uttalte og strategiske behov på en dynamisk måte Identifisere og ta vare på ledertalenter, se kommunen som helhet ved rekruttering og alminneliggjøre skifte mellom lederstillinger og andre stillinger Fremsynt og helhetlig ledelse Trygge og tydelige ledere En helhetlig og strategisk plan for ledelse og ledelsesutvikling i Oslo kommune basert på verdigrunnlag og ledelsesprinsipper Stimulere til mobilitet mellom ulike lederstillinger og andre karriereveier Sikre at ledere uttrykker sine forventninger til overordnede og underordnede og gir og tar i mot positiv og korrigerende tilbakemelding Benytte lederevaluering på alle nivåer Både sentralt og lokalt må det satses på tiltak som sikrer systematisk og obligatorisk oppfølging og utvikling av ledere på alle nivå Vurdere tiltak som bedre kan ivareta at kommunen benytter den kompetansen som finnes og rekrutterer den kompetansen som mangler Utrede og prøve ut faglige karriereveier som kan være reelle alternativ til lederkarriere Videreutvikle strukturer og rutiner for forventningsavklaring og resultatoppfølging gjennom leder- og medarbeidersamtaler Lederkontrakter skal innføres for ledere på alle ledernivå og det skal utvikles system for lederevaluering med utgangspunkt i verdier, ledelsesprinsipper og dokumentasjon av måloppnåelse UTFORDRINGER MÅL STRATEGIER TILTAK

MEDARBEIDERE OG ARBEIDSMILJØ Flere myndiggjorte medarbeidere som får og griper retten til å beslutte innenfor egen arbeidssituasjon Høyt sykefravær og omfattende tidligpensjonering Ansvarliggjøre ledere på alle nivåer i arbeidet med å forebygge sykefravær og tidligpensjonering Få alle virksomheter til å tiltre IA-avtalen Behov for yngre arbeidstakere krever et omdømme som frister aldersgruppen til å søke jobb i kommunen Aktiv praktisering av HMS som bidrar til å utvikle arbeidsglede Egne utfordringer for ansatte med minoritetsbakgrunn Uønsket deltid er en problemstilling som i særlig grad gjelder for kvinner Godt og inkluderende arbeidsmiljø Like muligheter Dokumentere ansattes trivsel på arbeidsplassen og knytte dette opp mot lederevalueringer Aktiv satsing på HMS og nærværsarbeid Alle virksomheter skal sørge for at ansattes kompetanse, engasjement og kreativitet verdsettes og brukes uavhengig av alder, kjønn og etnisk bakgrunn Bygge opp en seniorpolitikk som bidrar til individuelt tilpasset arbeidstid, arbeidssted og arbeidsoppgaver Øke gjennomsnittlig alder for pensjonering Sikre personer med minoritetsbakgrunn likebehandling ved rekruttering og karriereutvikling til alle typer stillinger Årlige medarbeidersamtaler videreføres som obligatorisk ordning. Oppgaver og gjensidig forpliktende ansvar skal tydeliggjøres i medarbeideravtaler Medarbeiderkartlegging med påfølgende forbedringstiltak innføres som system i hele kommunen Alle virksomheter skal inngå og aktivt følge opp IA-avtale med spesiell fokus på nærværsarbeid og videreføre systematiske HMS-tiltak Alle virksomheter må innenfor gjeldende avtaleverk etablere tiltak for seniormedarbeidere som inneholder forslag til fleksible arbeidsvilkår Fortsette arbeidet med reduksjon av uønsket deltid Etablere motiveringstiltak rettet mot eldre arbeidstakere slik at de lettere kan se sine muligheter i arbeidssituasjonen og ønske å stå lenger i arbeid Videreføre økonomiske insentiver som stimulerer virksomhetene til å arbeide aktivt for å forebygge tidligpensjonering av egne ansatte UTFORDRINGER MÅL STRATEGIER TILTAK

AVTALER OG REGELVERK Forenklet og tydelig avtale- og regelverk Videreutvikle forholdet mellom partene for å gjennom samarbeid å utvikle et godt arbeidsmiljø, økt effektivitet til beste for byens innbyggere, de ansatte og for Oslo kommune Dagens avtale- og regelverk oppleves som omfattende Mulighetene til å foreta lokale tilpasninger oppleves trolig som mer begrenset enn det som faktisk er tilfelle innenfor dagens regelverk, og virksomhetene er usikre i forhold til å benytte det handlingsrommet som finnes Det er behov for et forenklet avtaleverk som på en hensiktsmessig måte ivaretar behovene i forbindelse med omstilling og omstruktureringsprosesser i kommunen I et arbeidsmarked i stadig endring hvor ansatte i hyppigere grad skifter arbeidsgiver, er det behov for et lønns- og belønningssystem som er tilpasset arbeidsmarkedet og gjør kommunen til en attraktiv arbeidsgiver Det er en utfordring å gjøre dagens lønnssystem mer fleksibelt, spesielt til bruk i forbindelse med lokal lønnsdannelse og individuell belønning Forenklet og tydelig avtale- og regelverk God samhandling mellom arbeidsgiver og ansatte og deres organisasjoner Lokal og resultatorientert lønnsdannelse Utvikle rammepregede tariffavtaler med lokalt handlingsrom Synliggjøre handlingsrom innenfor gjeldende avtaleverk Utvikle ledernes kunnskap om avtale- og regelverk Avklare de ulike partssammensatte utvalgs roller og oppgaver Utvikle funksjonelle samarbeidsformer som omfatter alle ansatte Videreutvikle resultatorientert lønnsfastsettelse Utvikle kommunens belønningsordninger Revisjon/reforhandling av sentrale tariffavtaler (Dok 24 og 25) Stimulere og bistå virksomhetene/lokale parter til aktiv utnyttelse av handlingsrom i tariffavtaler, lov og regelverk Gjennomføre opplæring for medlemmer av partssammensatte utvalg Felles samlinger med informasjon og opplæring for ledere og tillitsvalgte Sikre at alle ansatte har god informasjon og reell innflytelse Utvikle oversiktlig og tilgjengelig nettportal for personalområde Styrke lederopplæringen mht avtale-/regelverk og informere og oppdatere virksomhetslederne regelmessig på sentrale områder Utvikle en overordnet lønnspolitikk for Oslo kommune som gir rom for alternative belønningsformer, faglige karrierestiger som alternativ til lederkarriere og lokal lønnspolitikk Vurdere om medarbeideravtaler skal brukes i tilknytning til lokale lønnsoppgjør for alle medarbeidere UTFORDRINGER MÅL STRATEGIER TILTAK

KOMPETANSE Kommunen skal være læringsarena Kontinuerlig utvikling av kompetanse for å møte morgendagens krav og forventninger Vilje til nytenking og til å se på måten kommunens ansatte utfører sine oppgaver i et kritisk lys Forbedre dagens rutiner og arbeid med å definere fremtidig kompetansebehov, sammenholde dette med ansattes kompetanse og definere eventuelle gap på kort og lang sikt Kommunens personaldatasystem dårlig egnet til å gi nødvendig styringsinformasjon og styringsdata med store begrensninger i rapporteringsmulighetene Ta i bruk de mulighetene som ligger i NLP på personalsiden ved å registrere korrekt og bruke tilgjengelige data til strategisk analyse Små mulighet for ansatte til å være i forkant og utvikle relevant kompetanse til stillinger internt og eksternt, og dermed unngår å bli overtallig som følge av planlagt effektivisering, konkurranseutsetting, nedbemanning, sentralisering/desentralisering og digitalisering. Utvikle en kultur som gir rom for læring og deling av kompetanse i egen arbeidssituasjon Kompetanse som samsvarer med kommunens mål Kommunen skal være læringsarena Utvikle og integrere gode måleindikatorer for personalområdet i styringssystemet Definere framtidig kompetansebehov og bruke den kompetansen som allerede finnes i organisasjonen Sikre opplæringstiltak på strategiske områder Utvikle samhandlingskompetanse på tvers av etater, avdelinger og fag Tilrettelegge for god læring og intern kompetansedeling i daglig arbeid Utvikle og ta i bruk nye læringsmetoder Stimulere til deltakelse i lærende nettverk Utvikle gode måleindikatorer og hensiktsmessige rapporter med strategisk viktige personaldata gjennom personalpolitisk regnskap Lage et system (kompetansebarometer) som peker ut strategiske områder for kompetanseutvikling til bruk i kommunens interne arbeidsmarked, intern opplæringsvirksomhet og i kontakt med universiteter og høgskoler Alle ledere med personalansvar må sikre at medarbeideravtalen inneholder en plan for den ansattes kompetanseutvikling Alle virksomheter må sikre at ansatte utvikler og oppdaterer IKT-ferdigheter for effektiv samhandling og oppgaveløsning Kompetanseutveksling og kompetansemobilitet på tvers av virksomhetsgrenser må sikres ved å utrede mulighetene for systematiske hospiteringsordninger og utdanningspermisjoner Det skal satses på mentorordninger både i den enkelte virksomhet og på tvers av virksomheter Lage en læringsportal på intranett Inngå gjensidig forpliktende avtaler med høgskoler, universiteter og regionalt næringsliv Benytte internasjonale kontakter som læringsarena for kommunens ansatte UTFORDRINGER MÅL STRATEGIERER TILTAK

UTVIKLING OG OMSTILLING Fokus på kvalitet i tjenestetilbudet samtidig med tilpasning til nye organisasjonsformer og nye måter å jobbe på Modernisering, nye organisasjonsstrukturer og arbeidsprosesser krever at både ledere og medarbeidere raskt kan omstille og tilpasse seg en stadig skiftende kontekst Avvik mellom overtallig kompetanse og det kompetansebehovet organisasjonen har Krav til kompetanse som følge av endringer medfører behov for nyrekruttering samtidig med nedbemanning Utviklingen av nye arbeidsmetoder og organisasjonsmodeller utfordrer til fleksibilitet både i forhold til arbeidsoppgaver og arbeidssted. Se på hele kommunen som sin arbeidsgiver og ikke bare den lokale arbeidsplassen. Mangel på en slik kultur hindrer arbeidet med å alminneliggjøre omplassering av overtallige Utviklingsdyktig organisasjon Gode omstillingsprosesser Gode organisatoriske utviklings- og endringsferdigheter Sikre at medarbeideres kompetanse er i samsvar med organisasjonens behov Sikre bred forståelse for at kommunen er én arbeidsgiver Arbeidsgiver og de ansattes organisasjoner må ivareta sine forpliktelser på en korrekt og konstruktiv måte Forankre omstillingsprosessene gjennom tidlig involvering både av ledere og ansatte på alle nivåer God ivaretakelse av overtallige Tilrettelegge for kompetanseheving som gjør overtallige konkurransedyktig både internt i kommunen og i det eksterne arbeidsmarkedet Bruke erfaringer til å definere beste praksis på området Etablere arenaer for erfaringsdeling Så langt det er mulig delegere ansvar og myndighet til ytterste ledd i organisasjonen Kontinuerlig organisasjonsutvikling i tett dialog med de ansatte som sikrer ansvarlighet og delaktighet Utrede muligheten for tiltak som kan bidra til jobbrotasjon på tvers av virksomhetsgrenser Bruke offensive informasjonsstrategier og tilpasse virkemidler til ulike målgrupper i forbindelse med omstillinger Utarbeide veiledningsmateriell og verktøykasse til bruk ved omstilling Tilby skolering og veiledning til ledere som skal gjennomføre omstillingsprosesser Tydeliggjøre den ansattes eget ansvar for fremtidig karriere og utvikling UTFORDRINGER MÅL STRATEGIER TILTAK