Brukeradministrasjon ved UiO Kurs for lokale IT-ansvarlige ved UiO ● Introduksjon til brukeradministrasjon ved UiO ● Bård H. M. Jakobsen og Jasmina Hodzic.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
De dårige følelsene. Veiene ut..
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Godt verktøy er halve jobben
© GT/SAPP/USIT UNIVERSITETET I OSLO :49 Student automagi  Brukeradministrasjon...
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Monica Stamnes Identitetsforvaltning og brukeradministrasjon Introduksjon til identitetsforvaltning og brukeradministrasjon med Cerebrum Monica Stamnes.
© SEKSJON FOR SYSTEM- OG APPLIKASJONSDRIFT, USIT UNIVERSITETET I OSLO BAS – BrukerAdministrativt System v/ Bård H.M. Jakobsen
14. juni 2011 Brukeradministrasjon 101 Monica Stamnes, Universitetets senter for informasjonsteknologi, Universitetet i Oslo.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
2003 IT-konferansen 2003 UNIVERSITETET I OSLO Vortex: Skrivbar web for UiO Oddmund Møgedal USIT/UiO.
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :55 Side 1 FEIDE – BAS v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
© GT/SAPP/USIT UNIVERSITETET I OSLO Brukeradministrasjon, automagi, og datakvalitet i administrative systemer v/Bård Henry Moum Jakobsen, Gruppeleder,
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
Sikker oktober UiOs sikkerhet – vårt felles ansvar Espen Grøndahl
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Fiks dine egne tilgangsgrupper Gyda Kjekshus Seksjon for interne støttetjenester, USIT.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Installering av Windows XP med PXE (netboot) Del 1 – forhåndskonfigurering.
© USIT/SAPP/GT UNIVERSITETET I OSLO FS ↔ UREG2000 ↔ CF v/Bård Jakobsen (igjen... )
v/Bård Henry Moum Jakobsen
Brukeradministrasjon 101
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Grunnlaget Opptak – INTUTVEINN Søknadsalternativer – 9627 – 9633 Kan eventuelt utvides dersom vi har enkelte institusjoner/avtaler som er mye brukt Avtaler.
Opprydding i brukermassen. Vi har for mange brukere! Ca studenter Ca ansatte Ca. xxxx tilknyttet MEN, e-postbrukere Ca.5000 aktive.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Daily Noen vanlig spørsmål og svar Andre spørsmål?
2003 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI Fiberskolen – IKT i flerkulturelle skoler Infrastruktur og drift Cerebrum (en liten BAS i skogen)
Mads Lomholt, USIT Trådløst nett ved UiO Muligheter og begrensninger Lynkursdagene 2009.
Jasmina Hodzic, Gruppe for grunntjenester, USIT POLS, Cerebrum og Ephorte synkronisering Registrering av brukere i Ephorte ved hjelp av automatiske oppdateringsrutiner.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Studenter og IT Semesterstart høsten 1999.
Notes ved UiO Steinar Skogheim. Steinar Skogheim, USIT Målet med dette kurset Målet er å gi en oversikt over hvordan Notes generelt fungerer og brukes.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :10 Side 1 Mail ved UiO v/ Bård H.M. Jakobsen (GT/SAPP/USIT)
Et BAS: Cerebrum.
v/ Margrete Raaum og Bård H.M. Jakobsen
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO FS: en bærebjelke i UiOs læringstjeneste HowTo: FS-> UREG -> ClassFronter (LMS) v/Bård Henry Moum.
Inf1000 (Uke 5) Arrayer, filer og tekst
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :34 Side 1 FEIDE – BAS – Cerebrum v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO UREG2000 Brukeradministrasjon ved Universitetet i Oslo v/Bård Henry Moum Jakobsen Senioringeniør,
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO UREG2000 Brukeradministrasjon ved Universitetet i Oslo.
IT-tjenester for studenter ved UiO Gruppe for IT-support og driftssenter 16. juli 2015.
© GT/SAPP/USIT UNIVERSITETET I OSLO :44 Litt status og orienteringer rundt rare ting ved høsten 2004 v/Bård H.M. Jakobsen.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Patching En patch er en fiks for en eller flere feil i et program/operativ.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO En oppsummering av brukerbygging Student-IT for høsten 2002 Universitetet i Oslo.
Student-IT høsten 2011 Av: Monica Stamnes (mpp av Bård Jakobsen ) Gruppe for drift av grunntjenester Seksjon for system- og applikasjonsdrift USIT.
Studenter og IT Semesterstart høsten 1999.
v/Harald Meland og Bård Henry Moum Jakobsen
FEIDE – Felles elektronisk Identitet
v/Bård Henry Moum Jakobsen
v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO
v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO
Brukeradministrasjon ved UiO
Nytt postsystem ved UiO …nok en gang
Bård H.M. Jakobsen USIT/SAPP/GT
Utskrift av presentasjonen:

Brukeradministrasjon ved UiO Kurs for lokale IT-ansvarlige ved UiO ● Introduksjon til brukeradministrasjon ved UiO ● Bård H. M. Jakobsen og Jasmina Hodzic ● USIT/SAPP/GT, 15. oktober 2003

Agenda ● BAS-konseptet og Cerebrum ● Bakgrunn og litt historikk ● Rutiner og policy'er for brukeradministrasjon ved UiO ● Status p.t. ● Studentautomatikk ● BOFH...og sikkert litt til :) 15. oktober 2003

BAS Det hele dreier seg egentlig om... ✗ Å administrere brukere ved en organisasjon (f.eks. UiO) på en enkel måte, uten altfor mye manuelt arbeid ✗ Å vedlikeholde data om brukere på bare et sted ✗ Å la brukere bruke samme brukernavn og passord for å aksessere alle tilgjengelige tjenester ✗ Å gjøre livet litt enklere for IT-personell 15. oktober 2003

© GT/SAPP/USIT UNIVERSITETET I OSLO :50 Hva er et Brukeradministrativt system (BAS) Student register Personal register BAS Personer Brukere

Hva er så et BAS? Og hva har det med lokal-IT å gjøre? ● En database ✗ Modellert slik at data om personer, tilganger, brukere og Andre Saker&Ting kan lagres der ✗ Representerer “datasystemet” og alle brukere av denne ✗ Gjør livet til IT-ansvarlige lettere ✗ “I sentrum for begivenhetene i IT-livet” i en organisasjon ● Og et rammeverk rundt denne oktober 2003

Hva er så et BAS...? ● Et system som muliggjør ✗ Synkronisering av brukernavn og passord ✗ Enkel autentisering mot flere systemer ✗ Enkel oppdatering av informasjon ✗ Synkronisering av personinformasjon ✗ Enkel levering av informasjon til diverse tjenester ✗ Enklere vedlikehold av data om eksterne personer 15. oktober 2003

Hva er så et BAS......? ● Og i tillegg: ✗ Henting/oppdatering av data om personer fra autoritative kildesystemer ✗ Men ikke bare personer – også steder og Andre Ting (utvalgte) 15. oktober 2003

Vil vi ha et BAS? ● JA! ● Fordi: ✗ UiO har over registrerte brukere ✗ De studerer på UiO, jobber på UiO, jobber ved eksterne enheter som vi har avtaler med etc. ✗ Altså beveger de på seg en del :) ✗ De får også nye navn, fødselsnumre, adresser etc ✗ Uten BAS må alt dette ordnes manuelt... overalt 15. oktober 2003

Cerebrum som BAS ● UiO sitt BAS heter Cerebrum ● Cerebrum gjør alt et BAS skal gjøre (en sannhet med modifikasjoner p.t., men :)) ✗ Oppdaterer data om personer (og brukere) automatisk ved å snakke med kildesystemer ✗ Samler data om alle brukere og personer på UiO ✗ Automatisk tildeler “adgang” til tjenester til brukere ved UiO, selvfølgelig med visse betingelser ✗ Organiserer informasjon om grupper og tilhørigheter ✗ Og så videre oktober 2003

FEIDE ● Et nasjonalt prosjekt ledet av Uninett ● Felles elektronisk id ✗ Alle brukere ved deltakerinstitusjoner skal ha unik elektronisk id ✗ Skal gjøre det mulig å få tilgang til IT-tjenester ved flere institusjoner i UH-sektoren uten å måtte registreres som bruker ved hver institusjon ✗ Ikke mulig uten innføring og bruk av et BAS ● Cerebrum er utviklet som en del av dette prosjektet 15. oktober 2003

Kildesystemer?!? ● Ved UiO hentes data om personer fra ✗ FS ✗ LT ● Derfor er FS og LT kildesystemer og det autoritative sådanne ● I alle fall for UiO oktober 2003

Kildesystemer...?!? ● Vi henter data om personer med forskjellige tilknyttinger til UiO fra disse systemene ● Grunnen til dette er at vi ønsker å ha mest mulig oppdatert informasjon i vårt BAS ● Fint å ha systemer man kan stole på ● Men datakvaliteten kan variere oktober 2003

Kildesystemer...?!? ● FS – Felles studentsystem ✗ Det autoritative systemet for studenter ved UiO ✗ Alle opplysninger om studenter hentes fra FS ● Henter følgende: ✗ Personoinformasjon (inkludert tilknyttinger til UiO) ✗ Studieinformasjon for personer ✗ En del informasjon om studier ved UiO generelt (emner og slikt) 15. oktober 2003

Kildesystemer...?!? ● LT – Lønns- og trekksystemet ✗ Det autoritative systemet for ansatte ved UiO (men også ymse andre...) ✗ Alle opplysninger om ansatte hentes fra FS ● Henter følgende: ✗ Personinformasjon (for ansatte selvfølgelig) ✗ Informasjon om tilknyttinger for personer ✗ Informasjon om steder underlagt UiO sentralt 15. oktober 2003

Pause ● Vi svarer på spørsmål dersom dere har noen (-: 15. oktober 2003

Historie og sånt ● Urtiden ✗ Flate filer ✗ Manuel registrering ✗ Ingen sentralisert system ✗ Mange oppdateringer for hver bruker, både ved bygging og ved modifisering ● Nyere urtid - UREG ✗ Felles database (Oracle) ✗ BOFH 15. oktober 2003

Historie og sånt... ● Definitivt nyere historie - UREG2000 ✗ Mer automatikk ✗ Synkronisering med FS og LT ✗ Ny BOFH ● Og nå: Cerebrum ✗ Modelert for å etterligne den virkelig verden litt bedre ✗ På sikt enda mer automatikk ✗ Ikke bare i bruk ved UiO ✗ Mer (og anerledes) funksjonalitet i BOFH 15. oktober 2003

Brukere ved UiO ● Stort sett tre grupper ✗ Studenter ved UiO ✗ Ansatte ved UiO ✗ Ymse andre (gjester, eksterne brukere osv.) ● Alle brukere plikter å kjenne til og overholde IT-reglementet ● Gruppen man tilhører bestemmer hvilke krav man må oppfylle for å få tilgang til IT- tjenestene ●...og hvilke tjenester man får tilgang til 15. oktober 2003

Brukere ved UiO... ● I forbindelse med brukeradministrasjon er “ymse andre” ofte likestilt med ansatte – og administreres av de samme personene ● Lokale IT-ansvarlige har som oftest ansvar for ansattbrukere ● Studentbrukere skal stort sett administreres sentralt (i alle fall studenter på laveregrad) 15. oktober 2003

Brukere ved UiO ● Målet er å få ned # manuelle oppdrag (til allmen glede og fornøyelse) ● Det finnes noen retningslinjer for brukeradministrasjon, men de er stort sett “available on demand” :) ● However – det er noen tommelfingerregler oktober 2003

Brukere ved UiO ● Studentbrukere ✗ Sørg for at de er korrekt registrert ✗ Dette gjør man ved å mase på studiekonsulenter ✗ Ikke gjør noe untatt å gi nytt passord (til nød kan man gjøre ting manuelt, men helst ikke...) ✗ Sørg for at USIT har oppdatert informasjon om eventuelle kvoter ✗ Aldri gjør ting av typen “fjerner sperring på denne brukeren, han/hun mener at registreringen er i orden” – i 99.99% av tilfeller så stemmer ikke dette 15. oktober 2003

Brukere ved UiO ✗ Bruk sunn fornuft i behandling av studentbrukere og ikke send dem ut på tur uten god grunn (termvakter eller LUKA kan ordne det meste) ✗ Henvendelser som gjelder flere studentbrukere sendes til (mangler ved printerkvoten for en gitt gruppestudenter f.eks.) ✗ Spørsmål? 15. oktober 2003

Brukere ved UiO ● Ansattbrukere: ✗ Skal bygges og i utgangspunktet vedlikeholdes av lokal-IT ✗ Dette fordi USIT ikke alltid sitter inne med riktig informasjon om hvem de er og hva de skal gjøre (og enda viktigere: hvilke egenskaper kontoen deres skal ha for at de skal kunne gjøre jobben sin...) ✗ Dersom en person var student på UiO og skal nå bli ansatt bør man vurdere om denne personen trenger en ny bruker (spesielt i tilfelle hvor de ikke lenger har noe studenttilknytting) – det er ofte mye enklere (og fører vanligvis til mindre ekstra arbeid :)) å gjøre om brukeren deres til en ansatt bruker. 15. oktober 2003

Brukere ved UiO ✗ Dersom man gjør om en bruker så må man passe på å flytte hjemmeområdet til brukeren vekk studentdisk (ellers blir de sperret fordi de ikke har noe der å gjøre...) og oppdatere informasjon om tilknyttingen de har til UiO. ✗ Dersom man har problemer kan man kontakte 15. oktober 2003

Brukere ved UiO ● Ymse andre: ✗ Registrer i vei på de stedene hvor slikt er avtalt med USIT på forhånd ✗ Ellers skal man være litt forsiktig – blant annet kan man få problemer med lisenser og slikt ✗ Pass på å registrere disse med riktig tilknytting – finnes ikke passende tilknytting kontakt USIT, ikke gi dem rettigheter og tilhørighet i hytt og pine – det vil alltid forårsake problemer (og ofte også Pinlige Situasjoner) 15. oktober 2003

When in trouble, when in doubt... ● Kontakt USIT!!! ✗ Det er joben vår å hjelpe, og vi klarer faktisk ofte å gjøre det også (-: ● Send gjerne spørsmål per mail til: ✗ ✗ ● Eller ring oss på ✗ Men vi vil helst ha ting godt formulert i mail :-)! ● Ikke ring eller send mail til enkeltpersoner – noen sjekker jobbmail mye oftere enn privat mail!! 15. oktober 2003

Pause igjen... ● Vi svarer på spørsmål dersom dere har noen (-: 15. oktober 2003

ESCG ● Vanlige begrep ifb Cerebrum: ✗ Account ✗ Affiliation ✗ Authentication ✗ BOFH ✗ Disk ✗ Entity ✗ Entity_id ✗ Export_id ✗ External_id (or just id) ✗ Group ✗ Home ✗ Host ✗ OU ✗ Spread ✗ Quarantine 15. oktober 2003

Cerebrum igjen ● Teknisk sett ✗ PYTHON/RMSDB rammeverk ✗ En del automatikk og slikt bygget på dette utgjør UiO sitt BAS ✗ Nåværende Cerebrum er en PostgreSQL-db ✗ API-et til Cerebrum er skrevet i Python ✗ En fin-fin utvidbar modell ✗ På UiO snakker man med Cerebrum via BOFH (klienten heter) ✗ Nokså komplisert av seg :) 15. oktober 2003

Cerebrum igjen... ● Internt i Cerebrum er alt entiteter ✗ Man skiller på ting ved hjelp av fastlagte koder ● Det gjelder altså: ✗ Grupper ✗ Brukere ✗ Personer ✗ Organizatoriske enheter ● Entitene kobles sammen via affiliations (etter visse regler) ✗ Vi går ikke nærmere inn på noe av dette siden det ikke er synlig (eller særlig viktig for vanlige dødelige :)) 15. oktober 2003

Og litt mer Cerebrum ● Utenpå fungerer det slikt: ✗ Man utfører kommandoer i BOFH ✗ BOFH fortellerer dette videre til serveren sin ✗ Som forteller det til basen ✗ Som lagrer opplysninger og venter på at Noe skal spørre hva nytt har skjedd i det siste ✗ Som (altså Noe) pusher endringene ut i de omkringliggende systemene i løpet av kortere eller lengre tid (avhengig av hva slags endring man snakker om) 15. oktober 2003

Og litt mer Cerebrum... ● Men gjør ikke det ennå: ✗ Per i dag er bare deler av dette opplegget på plass ✗ Grunnen til det er at det er så nytt at man ikke kan risikere å introdusere alle endringene på en gang ✗ Man regner med at ting vil være mer eller mindre på plass i løpet av svært kort tid (mindre vage tidsestimater kan vi ikke gi) ✗ I tillegg jobbes det med diverse utvidelser og tilpassninger 15. oktober 2003

Og litt mer Cerebrum ● Følgende skal oppdateres på grunnlag av endringer i Cerebrum (ikke alt er på plass ennå, men det jobbes med saken): ✗ NIS (begge to) ✗ AD ✗ LMS'er (ClassFronter) ✗ FS (men bare bitte-bitte-litt) ✗ LDAP ✗ Exim 15. oktober 2003

Og enda litt mer ● Modifisering av egenskaper til studentbrukere trigges i Cerebrum og utføres på grunnlag av visse data (mer om dette om litt) ✗ Men dette er ikke i gang ennå oktober 2003

Og enda litt mer... ● Fra Cerebrum oppdateres data om: ✗ Brukernavn & passord ✗ E-post adresser (FS, LT, LDAP) ✗ Grupper ✗ Medlemskap i grupper ✗ Og sikkert andre ting som jeg ikke kommer på akkurat nå :) 15. oktober 2003

Og enda litt mer ● Viktige ting som ikke er helt på plass ennå ✗ E-post kommandoer ✗ Disk-kommandoer ✗ Host-kommandoer ✗ Rettigheter for tildeling av spred ✗ Og sikkert andre ting som jeg ikke kommer på akkurat nå... :) 15. oktober 2003

Nå litt om BOFH ● BOFH er altså klienten som man bruker til å snake med Cerebrum: ✗ Kommando-linje basert ✗ Fungerer på både Windows og UNIX ✗ Krever autentisering og visse rettigheter – ellers for man ikke gjort noe som helst på noen andre brukere enn sin egen (det er nokså begrenset hva man får lov til å gjøre med egen bruker også) ✗ Er Python- og Java-basert ✗ Kommandosettet er ennå ikke spikret helt fast!!! 15. oktober 2003

Og litt mer om BOFH ● BOFH startes ved å si: ✗ bofh eller bofh --gui på UNIX/Linux maskiner ✗ Eller kjøre P:\bin\jbofh på Windows maskiner ● Kjente feil i nåværende BOFH: ✗ Mangler readline libs på en del maskiner (ingen tab- completion eller kommanodlinje history vha. piltastene) ✗ Ikke multithreaded ennå – kan henge litt til tider :) ✗ Noen av hjelpetekstene sies å være litt lite informative. 15. oktober 2003

Og litt mer om BOFH... ● Fremover: ✗ Noen jobber med dette ✗ Ellers er vi taknemlige for alle (saklige) kommentarer og feilmeldinger (sendes best per mail til cerebrum- ✗ Men les kjente feil og mangler filen før du sender inn noe! 15. oktober 2003

Skremselspropaganda slutt. ● Hjelp i/med BOFH: ✗ Er tilgjengelig online (i løpet av en BOFH-session) ✗ Og på web ( ● Online help: ✗ > ✗ ✗ > ✗ Man kan også skrive inn '?' ved alle prompt for å få hjelp 15. oktober 2003

Pause igjen... ● Lunsjpause (håper og tror jeg) 15. oktober 2003

Mer om BOFH ● Som oftest brukes BOFH til å utføre oppgaver av typen: ✗ Opprettelse av brukere ✗ Opprettelse og inn/utmelding av/i grupper ✗ Flytting av brukere osv. ● Det er (mye på grunnlag av erfaringene med gamle BOFH) laget diverse kommandogrupper som kan brukes til å løse slike vanlige oppgaver ● De er dog for mange til at vi kan gå igjennom alle i dag oktober 2003

Definerte kommandogrupper ● Kommandoene er inndelt i følgende grupper: ✗ > ● De mest brukte gruppene er erfaringsmessig user og group, men vi forventer at person kommandoene kommer til å bli brukt en del. 15. oktober 2003

Merk at: ● Dette er ganske vanskelig (dersom man ikke har vært borti slikt før). Det er fult lov og oppfordres å stille spørsmål underveis dersom noe er uklart – sikkert flere som ikke henger helt med (-: 15. oktober 2003

Task I ● Finne ut om en person er registrert i Cerebrum: > ● Og slik gjør man i BOFH - *visevisevise* 15. oktober 2003

Task II ● Se på informasjon om en person: > ● Og slik gjør man i BOFH - *visevisevise* 15. oktober 2003

Task III ● Registrere en person i Cerebrum: > ● Og slik gjør man i BOFH - *visevisevise* 15. oktober 2003

Task IV ● Finne ut om en person har noen brukere knyttet til seg: > ● Og slik gjør man i BOFH - *visevisevise* 15. oktober 2003

Task V ● Se på informasjon om en bruker: > ● Og slik gjør man i BOFH - *visevisevise* 15. oktober 2003

Task VI ● Bygge en bruker: > ● Og slik gjør man i BOFH - *visevisevise* 15. oktober 2003

Task VII ● Slette en bruker: > ● Og slik gjør man i BOFH - *visevisevise* 15. oktober 2003

Task VIII ● Flytte en bruker: > ● Og slik gjør man i BOFH - *visevisevise* 15. oktober 2003

Task IX ● Skifte passord på en bruker: > ● Og slik gjør man i BOFH - *visevisevise* ● For å se på eller skrive ut passord (enten det er til ny bruker eller en som har fått nytt passord i løpet av nåværende session: > 15. oktober 2003

Task X ● Se på informasjon om en gruppe: > ● Og slik gjør man i BOFH - *visevisevise* ● Liste alle medlemer i en gruppe: > 15. oktober 2003

Task XI ● Opprette en filgruppe: > ● Og slik gjør man i BOFH - *visevisevise* ● Ditto for nettgrupper (og for så vidt AD_grupper men med små modifikasjoner oktober 2003

Task XII ● Se hvilke grupper en bruker er medlem i: > ● Og slik gjør man i BOFH - *visevisevise* ● Sette en gruppe som default filgruppe for en bruker: > 15. oktober 2003

Task XIII ● Modifisere egenskaper til bruker/person: Skal helst ikke gjøres (i alle fall for brukere hvis data hentes fra FS eller LT) Men man kan endre: Id til en person > Primærbruker for en person > Affiliation for en bruker > Sette/Endre ekspireringsdato for en bruker > Endre eier for en bruker > I tillegg kan man gi og frata alle entiteter sprea og dermed bestemme i hvilke systemer de skal være kjent. 15. oktober 2003

Task XIV ● Sjekk om en person er student ifølge UiO sin definisjon av student: > ● Er man student så skal man være enten: ✗ Semesterregistrert og eksamensmeldt i minst et emne som kan inngå i det studieprogrammet man har opptak til ✗ Eller ha bekreftet utdanningsplan 15. oktober 2003

Pause igjen... ● Vi svarer som vanlig på spørsmål (-: 15. oktober 2003

Studentautomatikk ● Som tidligere nevnt skal alle endringene på studentbrukere håndteres automatisk ● Dette skyldes i en stor grad det faktum at UiO har veldig mange studenter og at de aller aller fleste faktisk ar en bruker på UiO (uavhengig om de benytter seg av IT-tjenestene eller ikke) ● Studentautomatikken baserer seg på data fra FS 15. oktober 2003

Studentautomatikk... ● Det er definert profiler for alle studieprogrammer ved UiO ● Profilene styrer: ✗ Hvilken disk hjemmeområdet ligger på ✗ Hvilke grupper en bruker er medlem av ✗ Hvor mye man har i diverse kvoter (disk, mail, utskrift) ✗ Om man skal være med i noen spesielle mailinglister ✗ Hvilke tjenester man har tilgang til 15. oktober 2003

Studentautomatikk ● Er ikke påslått ennå ● Når den blir slått på vil: ✗ Default gruppe bli modifisert en gang i uka (natt til onsdag) ✗ Kvoter bli oppdatert en gang i uka (natt til fredag) ✗ Brukere flyttes en gang i uka (natt til tirsdag) ✗ Studentbrukere sperres og slettes med jevne mellomrom ✗ Brukere bygges og brukernavn reserveres hver natt i visse perioder av året 15. oktober 2003

Eksempel ● En person får tilbud om ✗ Et brukernavn reserveres for personen og det sendes et brev til adressen registrert i FS (og hos SO for så vidt) påfølgende dag ✗ Men det er ingen rettigheter knyttet til brukernavnet og passordet ennå. ● Nå student og ikke lenger bare person takker ja til plassen: ✗ På sikt vil denne kunne bruke STUDWEB og muligens også STUDENTPORTAL med det tildelte brukernavnet og passordet. ✗ Studenten får noen rettigheter (litt avhengig av type opptak)

Eksempel ● Studenten har opptak til et studieprogram som krever bekreftet utdanningsplan: ✗ Etter at semesteravgift er betalt kan studenten bekrefte utdanningsplan ✗ Og dermed få et sett av rettigheter “according” til den definerte profilen for studieprogrammet ● Studenten får også affiliation til undervisnings-enheten sin (først 'tilbud' så 'opptak' så 'aktiv') ✗ Med dette følger også rettigheter til å benytte seg av visse IT-tjenester (som tidligere nevnt)

Eksempel ● Så begynner studenten på mastergrad eller bytter fakultet ✗ Og dermed får et nytt sett av rettigheter “according” til den definerte profilen for studieprogrammet, mens de rettighetene studenten hadde før fjernes (egentlgi så oppdateres alt rett og slett) ✗ Studenten får også ny affiliation (til enheten som eier det studieprogrammet studenten følger) ● Så blir studenten termvakt på Juriteket ✗ Siden det følger med rettigheter i Cerebrum med jobben får studenten en ny bruker (tidsbegrenset håper vi)

Eksempel ● Studentkontoen forblir aktiv i denne perioden ✗ Dersom studenten fortsetter i studiene da :-) ● Når arbeidsforholdet er avsluttet mister studenten ansatt privilegier ● Siden utdanningen nå er avsluttet går studenten ut i arbeid og er borte i noen år ✗ Hjemmeområdet forsvinner etter 5 år ✗ Brukernavnet beholdes for evig og alltid (til man dør og litt til faktisk :-))

Eksempel ✗ Dersom studenten kommer tilbake inne 5 år (typisk som betalende EVU-student som alle liker så godt) får han/hun tilbake hjemmeområdet sitt med alle filene, ellers får de bare brukernavnet.... THE END