Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Bakgrunn Endring i arbeidsmiljøloven og bortfall av særavtale som blant annet hjemlet arbeid utover ordinær arbeidsplikt på inntil 300 timer per år. KD påla institusjonene å finne en løsning for tidregistering for vitenskapelig personale. Nasjonal arbeidsgruppe nedsatt høsten 2009, og deres rapport ble lagt til grunn for videre arbeid ved UiO
Alternativer fra arbeidsgruppen: Unntatt fra AML kap 10 pga ”særlig uavhengig” Særavtale Fast arbeidstidsorganisering med avviksregistrering Fleksibel arbeidstidsorganisering med detaljert tidregistrering
Særskilt uavhengig stilling Arbeidsmiljølovens § 10-12, 2. ledd: –”Bestemmelsene i dette kapittel (dvs kap 10) kommer ikke til anvendelse for arbeidstakere i særlig uavhengig stilling” Forabeidenes definisjon av ”særlig uavhengig stilling” –Arbeidstakere som selv: kontrollerer sin arbeidstid prioriterer sine oppgaver bestemmer hva som skal gjøres hvordan arbeidet skal gjøres når oppgavene skal utføres
Konkrete kjennetegn på vitenskapelig aktivitet: Faglig selvstendighet, frihet til å velge problemstillinger, metoder, publisering av forskningsresultater og lignende Uavhengighet i faglig forberedelse av undervisningen Tidsbruken i arbeidsprosessen kan vanskelig kontrolleres av overordnede En stor del av arbeidet er skapende egenaktivitet som skjer på personlig initiativ
Det vitenskapelige personalet faller inn under begrepet ”særlig uavhengig”,fordi stillingene har åpenbar selvstendighet og uavhengighet i hvordan og til hvilken tid arbeidsoppgaver organiseres og gjennomføres
Vurdering: Ingen nye ordninger, men en konstatering av gjeldene rett, i forhold til arbeidsmiljøloven og hovedtariffavtalen. Som hovedregel vil kombinerte undervisnings- og forskningsstillinger falle inn under begrepet, hovedregel ikke nødvendig med individuell vurdering. Utdanningsstillinger og enkelte andre må det foretas en konkret vurdering.
Retningslinjer for vurdering Hjelp til linjeledere som har: ”har ansvaret for å foreta vurderinger knyttet til anvendelsen av begrepet ”særlig uavhengig stilling” i sine respektive miljøer og for å gjøre retningslinjene kjent for berørte ansatte.” Det har vært tre møter med tjenestemannsorganisasjonen om saken.