Arbeidsmiljø og –klima undersøkelsen ARK

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

Helse, trivsel og arbeidsmiljø etter 22/7 En undersøkelse av ansatte i Regjeringskvartalet og departementene Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk.
SIO- Folkehelse.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Hva er en medarbeiderundersøkelse?
Workshop etter medarbeider-/arbeidsmiljø-undersøkelsen
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Utdanningsforbundet Trondheim
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Prosjekt tidlig innsats
"God bagasje på livets reise."
ARKs teoretiske bakteppe
Arbeidsmiljøundersøkelse
Refleksjoner over funn i ARK
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Nasjonalt utviklingsprosjekt: UHR – SAK-midler Kompetansegruppe – erfaring Forskergruppe – forskning Referansegruppe – ressurspersoner.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
ARK ved UV. Hva er ARK – Arbeidsmiljø og klimaundersøkelse ved UiO Utarbeidet for sektoren av en gruppe forskere ved UiO, UiB, UiT, NTNU Har et teoretisk.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Klubben og klubblederrollen Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2013.
Felles ARK rapport UIO Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelsen ARK.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Medarbeiderundersøkelsen 2016/2017
Tre råd til leder før formøtet på enheten:
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Tre råd til leder før informasjonsmøtet på enheten:
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Tre råd til leder før informasjonsmøtet på enheten:
Hvordan lese rapportene
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
hvordan kan det gjennomføres?
Tre råd til leder før informasjonsmøtet på enheten:
SUS 2/18 Arbeidsmiljøundersøkelsen orientering i fakultetsstyret SU
Felles kvalitetssystem for universitetsmuseenes samlingsforvaltning
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
NTNUs ledelsesprogram 2017 – 2021
IT-ledernettverket 18. april 2018
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Arbeidsmiljøundersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsmiljø og –klima undersøkelsen ARK Medisinsk Fakultet, L-AMU, 7. nov. 2012 Arbeidsmiljøundersøkelse ved UiO v/HR-dir. Anita Sandberg

What`s in it for UH-sektoren? Hva skal vi med en undersøkelse? Gi legitimitet for å gjennomføre tiltak som utvikler organisasjonens arbeidsmiljø, kultur og organisering En undersøkelse (så godt det lar seg gjøre innenfor ressursrammen) tilpasset sektorens behov AMU behandler spørsmålet om denne undersøkelsen skal anvendes ved institusjonen – og hvordan - innenfor avklarte rammer. «Gratis» konsept – men ressurskrevende å gjennomføre Bygger kompetanse på dette fagområdet i sektoren Vil gi informasjon som er verdifull mht flere satsingsområder – f.eks. likestilling og midlertidighet

Medlemmer i gruppene Kompetansegruppa: Kirsti Godal Undebakke, rådgiver og prosjektleder NTNU Tone Bergan, psykolog/seniorrådgiver UiB Sissel Tjosaas, rådgiver personal UiT Elin A. Hult, prosjektkoordinator UiO og prosjektleder UiO Anita Sandberg, prosjektleder UHR Forskergruppa: Elin O. Rosvold, prof. medisin, BHT-seksjonssjef; UiO Siw-Tone Innstrand, prof. i helsevitenskap, NTNU Thomas Hoff, prof. psykologi, SV, UiO Monica Liljefjell, 1. amanuensis HiSør-Trøndelag, nestleder SV-institutt for helsevitenskap, NTNU Marit Christensen, ph.d. psykologi, NTNU Referansegruppa består av ressurspersoner på fagområdet – innenfra og utenfra sektoren (De Facto, STAMI, AT, Orkla)

Utviklingsprosjektet i regi av UHR ARK er en helhetlig «pakke» Krav om forankring i AMU Spørreskjema Spørreskjema til hver enkelt tilsatt Faktaark om virksomheten Konsept for oppfølging av resultatene Tilbakemeldingsmøter Arbeid med tiltak Basert på forskning, kan brukes til ytterligere forskning

Utviklingsprosjektet i regi av UHR Pilot på TF Spørreundersøkelse gjennomført Tilbakemeldingsmøter gjennomføres 6. og 7. november Evaluering gjenstår NTNU har spørreskjemaet ute nå ARK lanseres våren 2013

ARK-UiO 2013 Forbereder oppstart av prosjekt Presentasjon av ARK i diverse fora fra des/jan/feb Verneombudssamling LAMU-seminaret Div. lederfora Prosjektplan Utkast rundt årsskiftet Organisering av prosjektet ved UiO Tidsplan for gjennomføring Skal diskuteres i det partssammensatte utvalget nedsatt av AMU

Litt teori bak ARK Jobbkrav-ressursmodellen (The Job Demands–Resources Model, JD-R) utbrenthet og engasjement kan bli produsert av to spesifikke arbeidsforhold som finnes i enhver organisatorisk kontekst: jobbkrav og jobbressurser uavhengig av hvilke krav en jobb stiller eller hvilke ressurser som er tilgjengelige Individet i sentrum

Litt mer teori Teorien om konkurrerende verdier Samarbeid, Kontroll, Innovasjon og Effektivitet Måler klimaet i virksomheten

Healthy individuals + Healthy climate = Healthy organisations Stress Kvantitative krav Utbrenthet Kognitive krav Involvering Jobb krav + Belastning Kompetansekrav - Turnover Oppg. gjennomfør Individ - Yteevne - Oppg.kvalitet Jobb ressurser Motivasjon + Jobb tilfredshet Innflytelse + Autonomi Individuelle og organisatoriske «outcomes» Kontroll = + Mening Engasjement Anerkjennelse Motivasjon Sosial støtte Velvære Utviklingsmuligheter Utadrettet fokus Refleksivitet Støtte fra ledelsen Samarbeid Innovasjon Medvirkning Klima Kvalitet Innsats Kontroll Effektivitet Publiserings kv Student gjennom Formalisering Omdømme Tradisjon

Hvordan måler vi? Grupper av spørsmål Validerte spørsmål Skalaer Omhandler det samme temaet Litt forskjellig vinkling Validerte spørsmål Det er forsket på at disse spørsmålene måler det vi er ute etter Skalaer I svært liten grad – I svært høy grad Daglig – aldri Svært uenig – svært enig Noen eksempler på skalaer. De fleste skalaene er på 5 punkter.

Eksempel Spørsmål om «mening i jobben»: I svært liten grad I liten Delvis I høy høy Er dine arbeidsoppgaver meningsfylte? Føler du at arbeidet du gjør er viktig? Føler du deg motivert og engasjert i ditt arbeid?

Hvordan bruker vi dataene? Regner sammen snittverdier pr. spørsmålsgruppe Sammenligner med referansedata Diskuterer hva tallene betyr for akkurat vår enhet

Eksempel: Individressurser Helt fiktive eksempler på hvordan data kan se ut.

Suksessfaktorer Forankring i AMU/LAMU Motivasjon til deltagelse i spørreundersøkelsen Aktiv deltagelse på tilbakemeldingsmøter Oppfølging av tiltak

Roller i gjennomføringen AMU Prosjektledelsen Partssammensatt utvalg nedsatt av AMU Ledelsen ved enhetene LAMU Verneombudene Medarbeiderne Fagforeningene

AMUs rolle Vedta gjennomføring av spørreundersøkelse Nedsette et partssammensatt utvalg som skal følge prosjektet tett Vurdere forslagene til tiltak og foreslå prioritering Etterspørre gjennomføring av tiltak LAMU skal vurdere og foreslå prioriteringer av tiltak lokalt

Prosjektledelsen Legge rammene for gjennomføringen Veiledning og opplæring Oppsett og utsending av spørreskjema Uttak av rapporter

Partssammensatt utvalg Følge opp utviklingen av prosjektplanen Spesielt med tanke på anonymitet Vurdere forslagene til tiltak og foreslå prioritering Prioriteringen legges frem for AMU Evaluere gjennomføringen av prosjektet Evalueringen legges frem for AMU

Ledelsen ved enhetene Lokalt prosjektansvar Informere og motivere medarbeiderne Ta verneombudene med på diskusjon Finne tid og sted for tilbakemeldingsmøtene Ta forslag med tiltak til LAMU Utvikle handlingsplaner Gjennomføre tiltak Svare på spørsmålene i faktaarkene sammen med ledende verneombud

Verneombudene Påse at ledelsen informerer og motiverer medarbeiderne tar forslag med tiltak til LAMU utvikler handlingsplaner gjennomfører tiltak

Medarbeiderne Delta i spørreundersøkelsen Være aktive i tilbakemeldingsmøtene Komme med forslag til tiltak Bidra til gjennomføring av tiltak

Hva kan vi bruke ARK til? Arbeidsmiljøutvikling Hvor er vi sterke/svake og hva kan vi gjøre for å få et enda bedre arbeidsmiljø Følge opp krav i arbeidsmiljølovgivningen Mitt skip er lastet med: jobbengasjement, anerkjennelse, tilitt, støtte, medvirkning rettferdighet, ressurser, samarbeid, autonomi…

Hva løses ikke med ARK Konflikter Varsling Eksisterende konflikter i et miljø må løses gjennom de eksisterende konflikthåndteringsrutinene Varsling For varsling av kritikkverdige forhold på arbeidsplassen skal varslingsrutinen følges

Noen tema vi ikke spør om direkte Mobbing Sex-trakassering Problemer som angår enkeltindivider kan ikke løses med en anonym spørreundersøkelse Et dårlig arbeidsmiljø vil bli synlig i de andre spørsmålene og kan jobbes med på generelt grunnlag

ARK er et utviklingsverktøy – noen utfordringer vi står ovenfor Hvordan bidra til at ARK er interessant å følge opp også for andre enn AMU? Spesielt virksomhetenes styrer og toppledelse. Hvordan bidra til at ARK er den ene/viktigste kartleggingen virksomhetene foretar innenfor psykososialt – og organisatorisk arbeidsmiljø? Hvordan bidra til at ARK ikke politiseres – gjennom ulike «særkrav» til f.eks. kartlegging som låser diskusjonene og ikke bygger opp under et helhetssyn og trygghet rundt bruken av ARK