Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
© EL & IT forbundet, søndag, 22. juni 2014 Lysbilde nr.: 1 Hvordan er kravene fra LOs representantskap innfridd?: •Krav: •”- at AFP-tillegget skal utformes.
Litt mer om PRIMTALL.
Handlingsprogram for fylkesveger (19) •Opplegget slik fylkesutvalget har vedtatt •Hva en fylkesvegplan skal inneholde •Temaer som bør ha særlig.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Hvordan beregne dugnad og rabatt i en spillemiddelsøknad?
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Den ideelle kommunesammenslåing
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Miljøpakken for transport i Trondheim
Nasjonal Transportplan
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
TILSKUDD TIL TILTAK I BEITEOMRÅDER November 2013.
Litt om Statens vegvesen
Ny sykehusstruktur i Innlandet 1 Planprosessen 2 Spesielt om samfunnsanalysen Prosjektdirektør Roger Jenssen, Sykehuset Innlandet Innlegg for Regionrådet.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
ASKØY KOMMUNE INVESTERINGER I BYGG OG ANLEGG 2011 – 2014
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Basishall Løten ”Merkevarebygging” Ut av hallen (sommeravslutning) Oppvisninger 1. mai og 17.mai Turnshow Pressedekning Være positiv.
E6 Helgeland Alternative utbyggingsmuligheter
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret

Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
1 HRS Eksempel- betinget tap La oss anta at en kunde fremmer et krav på 100 mill mot selskapet pr Selskapet antar med 60 % sannsynlighet at det.
Tariff 2010 Dette er en tittelside. Resultater
Utredninger og planfase
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
KVU for kryssing av Oslofjorden
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Innvandring og migrasjon - Nøkkeltall -
Samfunnsøkono mi Motorveibro over Håøya Folkemøte Drøbak kino 11. februar 2015 Alliansen Nei til bro over Indre Oslofjord
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Skredsikring fra 2010 til nå
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Utskrift av presentasjonen:

Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013 Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013

Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet

Nasjonal Transportplan 2014-2023 Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet Nasjonal Transportplan 2014-2023 …eller egentlig Meld. St. 26 (2012-2013) …med forbehold om Stortingsvedtak

Nasjonal Transportplan 2014-2023 Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet Nasjonal Transportplan 2014-2023

De to reguleringsplanene for prosjektet ble godkjent i 2012.

Nasjonal Transportplan 2014-2023 Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet Nasjonal Transportplan 2014-2023

Nasjonal Transportplan 2014-2023 Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet Nasjonal Transportplan 2014-2023 Rv. 3/25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet er kostnadsberegnet til 3 200 mill. kr. Nye mva.-regler med full mva. på vegarbeid gir økt prosjektkostnad. Dette utgjør 440 mill. kr. (som Staten «gir og tar»). Enklere mva.-regler sparer entreprenører og byggherre for arbeid. Det er foreslått: 250 mill. kr. fra Staten i perioden 2014-17 980 mill. kr. fra Staten i perioden 2018-23 1 970 mill. kr. er forutsatt dekket gjennom bompenger. 1 970 mill. kr. lånes av bompengeselskapet Rv 3 og rv 25 Hamar – Elverum AS, (eier: Hedmark fylkeskommune)

Bompengefinansiering Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet Bompengefinansiering Bompengefinansiering av ny rv. 3/25 vurdert i 2004, etter initiativ fra Løten kommune: Bomtakst 24-34 kr, avhengig av modell Prinsippvedtak om delvis bompengefinansiering i 2005/2006: Løten kommune Elverum kommune Hamar kommune Hedmark fylkeskommune

Bompengefinansiering Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet Bompengefinansiering Prosjektet inne i NTP 2010-19 med 200 mill. kr. i statlig andel Nye kostnadsberegninger og bompengeberegninger i planfasen: Økt prosjektkostnad, bl.a. pga. økt standard Bommer i sør og nord på rv. 3 (3,4,5) har lav trafikk og/eller folk vil kjøre gamlevegen Har derfor regnet på bommer på Brynsåsen og nord for Svingen Mye mer trafikk på Ebru/Midtskogen enn i sør og nord. Foreløpig beregning 2010: ca. 50 kr på ett bomsnitt Ebru/Midtsk. 70-100 kr ved to/tre bomsnitt Må ha mer enn 200 mill kr fra Staten!

Bompengefinansiering Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet Bompengefinansiering Prosjektet inne i NTP 2010-19 med 200 mill. kr. i statlig andel Nye kostnadsberegninger og bompengeberegninger i planfasen: Økt prosjektkostnad, bl.a. pga. økt standard Bommer i sør og nord på rv. 3 (3,4,5) har lav trafikk og/eller folk vil kjøre gamlevegen Har derfor regnet på bommer på Brynsåsen og nord for Svingen Mye mer trafikk på Ebru/Midtskogen enn i sør og nord. Foreløpig beregning 2012, med 30% stat: 35-40 kr på ett bomsnitt Ebru/Midtsk. 50-55 kr ved to bomsnitt Vi anbefaler ett bomsnitt

Bompengefinansiering Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet Bompengefinansiering Prosjektet inne i NTP 2014-23 med ca. 30% i statlig andel Kostnader og bompengeberegninger kvalitetssikres i tiden framover: Kontroll av kostnadsoverslag Trafikkberegninger, beregne avvisning Beregne bompengetakster Lokalpolitisk behandling Fra NTP: Prioriteringen er betinget av at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet. Nå er det opp til lokalpolitikerne! Reguleringsplanen er vedtatt Statsandelen er økt vesentlig Ja til bompenger betyr ja til ny veg!

Planarbeider og avklaringer mot kommunene Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet Planarbeider og avklaringer mot kommunene Gjennomgang og prioritering av tiltak på avlastet vegnett Reguleringsplaner for tiltak på avlastet vegnett Videre prosjektering og byggeplan Eventuelle justeringer av regulerings-planer Behov for ca. 1 000 000 m³ steinmasser i anlegget Begrenset marked og tilgang på kvalitetsmasser Behov for nye steinbrudd i regionen Viktigst: Lokal forankring av bompengefinansiering.

Framdrift. Foreløpig skisse Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet Framdrift. Foreløpig skisse Fra NTP: I siste seksårsperiode fullføres prosjektet rv 3/rv 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet. …dvs. i 2018? Bompengeutredning 2013-14 Politisk behandling i fylkeskommunen og i kommunene. Våren 2014? Ekstern kvalitetssikring KS2 Pålagt alle prosjekter >750 mill kr Tidligst høsten 2014 Prosjektering og grunnerverv 2013-15 Bompengeproposisjon til Stortinget tidligst høsten 2014 Stortingsvedtak tidligst i juni 2015 2-3 års anleggsperiode, ferdig 2017 eller 2018.