Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk
Tegnsatt norsk Metode inspirert av tecknad svenska, som var en metode for å lære døve barn å lese svensk på 1970 - tallet
Tegnsatt norsk Det norske skriftspråkets grammatikk og ordforråd uttrykt med tegn
Men – umulig å oversette skrift til tegn og omvendt fordi Skriftspråk er sekvensielt Tegnspråk er sekvensielt, simultant og spatialt
Derfor er Metoden tegnsatt norsk bygget opp av konvensjonelle og konstruerte tegn samt tegnbokstaverte ord og endelser
Tale/skrift og tegnspråk Store utfordringer ordforråd ordklasser ordbøyinger
Hvordan løser man dilemmaer med synonymer? Tale/skrift børste sko, børste klær, børste håret… lang gris, lang tid, langt borte… Tegn ulike tegn for ”børste” ulike tegn for ”lang”
Hvordan løser man dilemmaer med pronomen? Tale/skrift system i forhold til samtaleroller jeg-du-han Tegn ikke system i forhold til samtaleroller To måter å peke på PEKE-c (jeg) PEKE-x (en annen enn jeg)
Hvordan løser man dilemmaet med ordklasser? Tale/skrift ulike ordklasser/ funksjoner: Pronomen Verb Adverb Preposisjon Tegn utnytte rommet peking med tegn blikk
Hvordan løser man dilemmaet med tidsbøyning? Tale/skrift endelser for tid hoppe – hopper hoppet Tegn Marker med tegn for fortid Bokstavere endelsen repetere handling rope om og om igen pågående handling holder på å rope langvarig handling rope lenge
Hvordan løser man dilemmaet med substantiv? Tale/skrift flertallsformer med endelser -en, -a, -er,-ene, -r Tegn flertallsformer markeres ved å repetere tegnet
talens/skriftens grammatikk Tegnsatt norsk Pedagogisk verktøy for å synliggjøre talens/skriftens grammatikk
Tegnsatt norsk som pedagogisk verktøy ”den pedagogiske samtalen” figur-bakgrunnstegning Bare det som er i fokus for læringen tegnsettes f.eks. flertallsendelser
Alt som sies tegnsettes Tegnsatt norsk som pedagogisk verktøy Modellering i hverdagen Alt som sies tegnsettes Konkretisering Tempo Avgrensning av språklige enheter