Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
– tidlig kommunikasjon
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
4 Bruk øynene riktig.
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
22 tips for den faglitterære forfatteren
ADVERB.
Lilandspeiderne Informasjon.
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Trinn 2 Barnets første leveår.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Moderne undervisning i Nord-norsk dialekt Grammatikk.
Velkommen, språkeksperter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Vurdering av pedagogisk programvare
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
mennesket mennesket Utviklingssone for hva mennesket kan klare å lære med hjelp/sammen mennesket.
Ordklasser Inndelingen
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Morfologi Astrid Granly
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
PREPOSISJONER.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
1800-tallet Del 2 Knud Knudsens – en språklig radikaler med et pedagogisk perspektiv.
Grammatikk.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Utskrift av presentasjonen:

Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk

Tegnsatt norsk Metode inspirert av tecknad svenska, som var en metode for å lære døve barn å lese svensk på 1970 - tallet

Tegnsatt norsk Det norske skriftspråkets grammatikk og ordforråd uttrykt med tegn

Men – umulig å oversette skrift til tegn og omvendt fordi Skriftspråk er sekvensielt Tegnspråk er sekvensielt, simultant og spatialt

Derfor er Metoden tegnsatt norsk bygget opp av konvensjonelle og konstruerte tegn samt tegnbokstaverte ord og endelser

Tale/skrift og tegnspråk Store utfordringer ordforråd ordklasser ordbøyinger

Hvordan løser man dilemmaer med synonymer? Tale/skrift børste sko, børste klær, børste håret… lang gris, lang tid, langt borte… Tegn ulike tegn for ”børste” ulike tegn for ”lang”

Hvordan løser man dilemmaer med pronomen? Tale/skrift system i forhold til samtaleroller jeg-du-han Tegn ikke system i forhold til samtaleroller To måter å peke på PEKE-c (jeg) PEKE-x (en annen enn jeg)

Hvordan løser man dilemmaet med ordklasser? Tale/skrift ulike ordklasser/ funksjoner: Pronomen Verb Adverb Preposisjon Tegn utnytte rommet peking med tegn blikk

Hvordan løser man dilemmaet med tidsbøyning? Tale/skrift endelser for tid hoppe – hopper hoppet Tegn Marker med tegn for fortid Bokstavere endelsen repetere handling rope om og om igen pågående handling holder på å rope langvarig handling rope lenge

Hvordan løser man dilemmaet med substantiv? Tale/skrift flertallsformer med endelser -en, -a, -er,-ene, -r Tegn flertallsformer markeres ved å repetere tegnet

talens/skriftens grammatikk Tegnsatt norsk Pedagogisk verktøy for å synliggjøre talens/skriftens grammatikk

Tegnsatt norsk som pedagogisk verktøy ”den pedagogiske samtalen” figur-bakgrunnstegning Bare det som er i fokus for læringen tegnsettes f.eks. flertallsendelser

Alt som sies tegnsettes Tegnsatt norsk som pedagogisk verktøy Modellering i hverdagen Alt som sies tegnsettes Konkretisering Tempo Avgrensning av språklige enheter