TV -analyse 5. desember 2008 MEVIT 1510 Gunn Sara Enli

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
HVA ER DU REDD FOR? Et tv-program som ”ufarliggjør” det barn er redd for. På ulike måter. Informativ, billedlig, morsom og engasjerende. De som sender.
Leir-genial trosopplæring
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Medier og informasjonskunnskap
”En kreativ bearbeidelse av virkeligheten” Grierson
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hvorfor studere kommunikasjon?
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Statistikk og sannsynlighetsregning
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Object - embed  Flash. Object - embed  QuickTime/mpeg 4 progressive nedlesning.
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
HEKK 4 ans Hege B.G.Osebakken Elisabeth Krogstad Kari Lønvik Kicki Palmquist Work shop HiAk HEKK , Work shop HiAk 08.
Skolebibliotekets muligheter
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
VOKSNE INGEN ADGANG Serien AV barn FOR barn. Format •30 min, 1 gang pr uke •NRK SUPER.
HFS/TBS 23.juni 2000 Pressefrokost bredbånd Telenor Expo, 29. juni 2000.
Komparativ analyse - Nyheter i NRK og TV 2
Tv-drama - teori og analyse MEVIT Gruppeprosjekt - medievitenskap. Estetikk Våren 2007 Jan Richard Kjelstrup.
NYNAIVISME OG IRONI: ERLEND LOE (f. 1969)
Barnelitteraturen som sjanger?
estetiske virkemidler
Sammensatte tekster: Photo Story
Nyttårsaften 2007 Klikk her for å starte bildeserie Klikk her for å starte bildeserie.
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
TORSDAG 28. juni 2012.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Hvordan forske på publikumsdeltakelse?
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Institutt for medier og kommunikasjon
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
ODIN MEDIA Ledende kommunikasjonsbyrå i Østfold-regionen 15 ansatte, solide kunder Gruppe med 60 ansatte Strategi og rådgivning PR og innhold Design Web.
Maja Michelsen Norsk november 2010
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Oblig 1 Empirisk studie av metadata for låter fra musikknettsteder.
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 1 Norsk LOM valg av LæringsRessursTyper.
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
En hybridoppgave, anne louise løes, kd1 K o r s f e s t e l s e a v e n b a r n d o m.
Valgfag på Kastellet skole
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Hvordan føre kilder?.
Bilder, figurer og video i PowerPoint
Sammensatte tekster ?.
10 tips: Bruk av video i undervisningen Lynkurs Ingeborg Amundrud og Lisbeth D. Berglund.
Opp og fram Musikk og videoproduksjon - Fra idé til suksess.
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Strukturell analyse -a short introduction
Kriminalitet i mediene - Fakta og fiksjon
Gruppe: Abdi, Haris, Rebecca, Suzanne, Tina. Bakgrunn Problemområde Mange beboere vet ikke NÅR og HVEM som kommer. Mål Forbedre kommunikasjonen mellom.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Forvandlingstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 3, 7/9 2007, Espen Ytreberg.
Undervisningsforløpets dramaturgi/struktur Strategisk og situasjonsbestemt ledelse.
Radio Lyd i journalistikk
Radio Lyd i journalistikk ForelesningsnotaterFra Trond Heum.
Radio Lyd i journalistikk ForelesningsnotaterFra Trond Heum.
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Rekrutteringskampanjen 2015
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Utskrift av presentasjonen:

TV -analyse 5. desember 2008 MEVIT 1510 Gunn Sara Enli

Plan for forelesningen Hvordan analysere TV? Grosvold promo (NRK) Skal vi danse (TV 2) Etterlyst (Viasat 4)

Former for TV-analyse Programflateanalyse Produksjonsstudier Policy studier Publikumsstudier Tekstanalyse

Tekst Audiovisuelt materiale (levende bilder, lyd) Kontekst Sjanger og programtype Plassering i sendeskjemaet Ratings og markedsandel Sosiale og kulturelle referanser

The Dynasty Years Jostein Gripsrud (1995) Hollywood TV Norsk kontekst Såpe opera

Fokus i analysen En hypotese er som en lommelykt som skal lyse opp et helt mørkt rom. Du klarer ikke å lyse opp hele rommet, men det er om å gjøre å sette strålen mot den del av rommet som er det mest interessante.

Promo TV 2 først i Norge Kanaler og program som merkevarer Promo for Grosvold NRK, Høsten 2007

Grosvold promo Kontekst: NRK skulle etablere Anne Grosvold som programleder Erstattet ‘Først og sist’ med Fredrik Skavlan NRK branding Tekst: Lys i høstmørket “Du og jeg” - Intim henvendelsesform Etablere en allianse med seerne Fast date fredag kveld?

Formater Format bibel, kakeoppskrift Nasjonal tilpassing, studio, programledere etc. /watch?v=JsbmURymM Wohttp:// /watch?v=JsbmURymM Wo /watch?v=xjqJVF4Dddwhttp:// /watch?v=xjqJVF4Dddw

Skal vi danse (TV 2) Gruppe 1: Visuell framtoning/ studio Gruppe 2: Lydbilde Gruppe 3: Narrativ/ Dramaturgi Gruppe 4: Sjanger/kanalidentitet Gruppe 5: Kjønn/programledere

Etterlyst (Viasat 4) Hvordan formidles formålet med programmet? Hva er forholdet mellom fakta og fiksjon? Hva kjennetegner studiodesignet? Hva kjennetegner voice-over bruken i reportasjene?

Oppsummering TV-programmer som tekst og kontekst. Problemstilling: valg av analysecase. Konvergens og multiplattformformater. Utfordringer for TV-analyse. U-Tube?